1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

hdmi-kytkin/jakaja

Viestiketju TV-out -ongelmat ja -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Erk0 25.10.2012.

  1. Erk0

    Erk0 Member

    Liittynyt:
    25.10.2012
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Omistan tv:n, jossa pelkästään yksi hdmi-liitäntä, saanko hdmi-kytkimen avulla samanaikaisesti kuvan pelikonsolilta/läppäriltä ruutuun ja sitten toisesta portista äänet esim. kotiteatterille? tällä hetkellä äänet menee scartin kautta steroihin mutta kotiteatteri on hankinnassa
     
  2.  
  3. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Liittynyt:
    16.06.2010
    Viestejä:
    3,154
    Kiitokset:
    120
    Pisteet:
    73
    Jos hankit kotiteatterin, eli käytännössä viritinvahvistimen ja x kappaletta kajareita, niin yleensä eri laitteiden kuva viedään sen vahvistimen kautta telkkariin. Eli kaikki laitteet kytketään vahvistimeen joko HDMI-, komposiitti- tai komponenttiliitännöin ja vahvistimesta lähtee yksi HDMI-kaapeli sitten telkkariin. Et silloin tarvitse mitään kytkimiä tai jakajia.
     
  4. OlliJulle

    OlliJulle Regular member

    Liittynyt:
    14.09.2011
    Viestejä:
    246
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    Nyt meni sormi suuhun: Minä olen aina luullut, että jos laitteelta viedään signaali viritinvahvistimeen komposiitti -piuhoilla (valkoinen, punainen ja keltainen), niin vahvistimelta pitää silloin viedä telkkariinkin komposiitilla. Samoin komponentti (Punainen, sininen ja vihreä), niin pitää kytkeä komponentilla telkkariin + vielä ääni optisella erikseen. Laite tai useampi kytkettynä HDMI:llä viritinvahvistimeen vaatisi sitten kytkennän telkkariin HDMI:llä, mutta telkkarista pitäisi sitten valita kyseisen laitteen "lähde" katsottavaksi. Siis näkyykö todellakin kompostilla liitetty laite HDMI:n kautta telkkarissa? Tää nyt oli paremminkin kysymys kuin vastaus.
     
  5. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Liittynyt:
    16.06.2010
    Viestejä:
    3,154
    Kiitokset:
    120
    Pisteet:
    73
    Tässä on kuva esimerkiksi Onkyo TX-NR609 AV-viritinvahvistimen takaa:
    [​IMG]

    Kuten huomaat, vahvistimeen voi viedä sekä komposiitti-, komponentti- että HDMI-kuvaa. Vahvistin skaalaa komposiitin valittuun ulostuloon (esim. 1080p) ja vie sen sitten HDMI-piuhaa pitkin eteenpäin. Samoin vahvistin muuntaa analogisen komponenttikuvan digitaaliseksi ja vie senkin eteenpäin HDMI-piuhaa pitkin. Ainakin itselläni toimii VHS-nauhuri SCART-komposiitti -adapterilla vahvistimen komposiittisisääntuloon ja HDMI:n kautta ulos telkkarille.

    Liian pitkä; en jaksa lukea:
    Kyllä.


    EDIT: Kannattaa tutustua laitteen ohjekirjaan tai tuotesivuun ennen ostamista. Mistä sitä tietää jos joku vahvistin ei tuota jostain syystä tue.
     
    Viimeksi muokattu: 25.10.2012
  6. OlliJulle

    OlliJulle Regular member

    Liittynyt:
    14.09.2011
    Viestejä:
    246
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28

    Kiitos vastauksestasi! Minä olen yksioikoisesti tulkinnut (asiaa kokeilematta), että kun kukin kytkentävaihtoehto on omassa suorakaiteessaan (in ja out), niin se todellakin tarkoittaa, että pitää tehhä in ja out kytkennät niistä! Kokeilen heti kun menen taas mökille, jossa minun ainoa viritinvahvistimeni (Yamaha) on.
    Kiitollisin terveisin OlliJulle
     
  7. MikaLuoto

    MikaLuoto Member

    Liittynyt:
    04.08.2011
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Moi. Ostin vasta Octavan 4x2 7.1HDMI matriisin, ja tämä nyt ei toimi ollenkaan. Piuhoja joutuu nyppimään alituiseen irti ja tökkimään takaisin koneeseen että saa kuvan/äänet tulemaan oikeasta tuutista, tai yleensä näkymään ollenkaan. Mitenkäs näiden viritinvahvistimien kanssa, jotka sisältää nuo esim. 2HDMI sisääntuloa ja 4HDMI ulostuloa, niin osaako ne tuon laitteesta toiseen vaihtamisen ilman kaapelin irroitteluja ja sähköjohdot irrottamista?

    Elisa Viihde on esimerkiksi sellainen toosa, mistä ei saa "herätevirtaa" pois kaapelista muulla kuin töpselin vetämisellä seinästä. Olisi hienoa jos itse viritinvahvistin osasiksi katkaista tuon linjan virran, ja vaihtaa HDMI kanavaa sinne minne käsketään ja sillon kun käsketään.
     
  8. Maikhou

    Maikhou Member

    Liittynyt:
    27.10.2007
    Viestejä:
    31
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Pistänpä oman hdmi kytkin/jakaja kysymykseni tähän kanssa.. Eli minulla on tietokone kahdella näytöllä. Sen lisäksi samassa huoneessa televisio. Haluaisin että voisin vaihdella näkyykö toinen kuvani siitä toisesta näytöstä vai televisiosta. Nyt olen vaihdellut vaan telkkarin ja näytön johtoja näytönohjaimesta. Elikkäs mimmosta palikkaa tarvis tohon johtojen väliin ettei tarviis aina tuolla kontata koneen takana. Jos hommaisin vaan jonkun halvan haaroitusjohdon niin että televisio ja toinen näyttö olisi samaa kuvaa niin rasittaisiko se näytönohjainta sen enempää? Vai onko parempi hommata kytkin mikä sammuttaa aina toisen kuvan. Ja näissä menee nyt niin pahasti aktiiviset ja passiiviset ja yksisuuntaiset sekaisin että jotain helppiä tarvisin :)
    -Kiitos-
     

Jaa tämä sivu