1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ensitykin valinta? 3 vaihtoehtoa jäljellä

Viestiketju Televisiot -osiossa. Ketjun avasi Boiga 14.12.2006.

  1. Boiga

    Boiga Member

    Liittynyt:
    27.07.2002
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ja kyllä, hakua on käytetty sekä on selattu tämän ja dvdplazan keskustelut läpi. Ei vaan aivan täysin helpota valintaa.

    Tykki siis tulisi ensitykiksi ja ensisijainen käyttötarkoitus on katsoa dvd leffoja dvd-soittimella sekä tietokoneella sekä joskus pelata konsolipelejä. Sijoituspaikkana on 10 neliön kaksion olohuone ja n. 3 metriä katseluetäisyys. Itse olisi tarkoitus tehdä seinälle taulu joko kankaasta (löytyy omasta takaa) tai sitten maalista. Kiinni tulee tosiaan PC, dvd-soitin, pelikonsoli (joko xbox tai ps2 näin aluksi ja myöhemmin mahdollisesti xbox360).

    Luettuani lukemattoman määrän aiheeseen liittyviä linkkejä ja threadeja sekä käytyäni muutamassa liikkeessä ja omien kokemuksien pohjalta jäi kolme vaihtoehtoa joista pitäisi hieman sitten karsia kaksi pois. Antakaa vinkkejä ja ehdotuksia myös muista vastaavista tykeistä. Hintakattona n. 1200eur itse tykille.

    -Epson TW600 (tätä tarjottiin paikallisessa liikkeessä, pystyy katsomaan todennäköisesti ennen ostoa miltä näyttää, mukaan sai jonkin kankaan samaan hintaan)
    -Sanyo Z4 (kaverilla tämä ja itse ainakin kuvasta olen pitänyt, tosin huomattavasti suuremmassa tilassa kuin omani tulee olemaan)
    -Optoma HD70 (ei mitään hajua tästä, mutta kehuttu dlp)

    Eli noista olen nähnyt kuvaa vain tuosta sanyosta (ja epsonista pääsee kuvan näkemään, tosin eri olosuhteissa kuin tuota sanyota). Optomaa ei täällä päin ilmeisesti myy kukaan, joten jos Seinäjoen suunnalla jollain olisi jokin näistä tykeistä niin voisin mielelläni tulla kurkkaamaan millainen kuva on.

    Noista specsit ovat suunnilleen saman tasoiset (jos ei niin pyydän anteeksi että olen väärässä). Mutta todellakin leffa käyttöön on tulossa. Äänentoisto on omaan käyttöön ihan käypä ja rivarissa toimiva naapurienkin kannalta. Tv tällä hetkellä 26" putki ja lcd telkkareita katsoneen ei sellainen sytytä yhtään pienen kuvansa takia sekä liian epätasaisen laadun takia tuossa hintaluokassa.

    Tuosta epsonista en oikein löytänyt juttua, jos ei tätä olisi tarjottu niin olisin ilman kysymyksiä tehnytkin valinnan mahdollisesti sanyon puoleen (kun olen tätä nähnyt ja eräässä liikkeessä myyjä suositteli viakkei pystynyt tätä minulle myymään).

    Voin ostaa tykin jo tässä piakkoin, mutta oikeastaan vasta puolentoista kuukauden päästä on viimeistään ostettava. Eli onko hinnanpudotuksia odotettavissa ja samaan hintaan parempaa saatavilla (ainakin epsoni ja sanyo poistuvaa mallia eikä tahdo enää saada).?
     
  2.  
  3. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Optoma HD70 (ei mitään hajua tästä, mutta kehuttu dlp) tiedän että sika säkissä ostos pelottaa mutta toi HD70 on enemän kuin hyvä itellä on H72i eli se iso veli malli ei hirveesti eroa mutta osto hetkellä ei ollut toi HD70 tullut markinoille vielä joten toi H72i tuli mukaan

    ammatilaisen arvostelu mun on on että ei voi kun ihastella kuvan laatua kaveri osti juuri 2 viiko sitten ton Optoma HD70 tykin ja eikä katunut hetkeekään kun laitto PC:een kiini HDTV battlestar galactica rupesi pyörimään 100" valkokangaalla niin on se vaan niin hyvä

    osta Optoma HD70 vaikka et näkisikään kuvaa tiedän että vento vieraan (mun) sanaan on vaikea luottaa mutta se on oikeasti tosi hyvä paras ton hinta luokan tykki ja juuri Projector Central totesi että paras alle 2000€ tykeistä toi high end studio antaa alennusta jos pyytää saisit HD70 johonki 1100€ ?

    when 720p is available at this price, it's hard to say no

    kuva mun kangaasta jossa HD trailer PC:een kautta ja DVD leffa kuva mun 120" kangaalta

    no ei ainakaan ton Optoman suhteen minä ja monet tutut ei muita nyt suosittelekkaan kun on kerran oman H72i tai HD70 kuvan nähnyt niin ehkä jos samalla hinnalla tulee joku parempi merkki niin sitten mutta nyt mun ja monen muun mielestä Optoma HD70 on vaan paras valinta eikä lamppukaan maksa kuin 200€ \ 3000h
     
  4. Ali_Baba

    Ali_Baba Regular member

    Liittynyt:
    25.11.2004
    Viestejä:
    112
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itsellä Sanyo Z4 + itsetehty MDF-screeni ja voin kyllä suositella sinullekkin. Kuva on loistava ja olen kaikinpuolin tyytyväinen tuohon ollut, en vaihtaisi... ennen kuin full-hd tykit yleistyvät/halpenevat.
    Tässä vielä saman paikan arvostelu Z4:sta
    Sanyo Z4

    Ja sitten yksi suosittu malli on kanssa ollut Panasonic AE900 tuossa hintaluokassa.

    Mutta tosiaan Dvdplazan sivuilla enemmän juttua tykeistä
     
  5. PeteTK

    PeteTK Active member

    Liittynyt:
    20.06.2004
    Viestejä:
    3,061
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Dlp-tykkiä ei näkemättä kannata hankkia sateenkaarien ja mahdollisen päänsäryn jne. vuoksi.
    HD70 on ihan ok, kyllä tuolla nyt katsoa viitsii...
     
  6. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    PeteTK video tykien vihaa on taas paikalla

    PeteTK on haukkunut kaikki tykit järjestäen joten tuskin ikinä lyötyy tykkiä johon hän tyytyväinen
     
  7. Boiga

    Boiga Member

    Liittynyt:
    27.07.2002
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tuota panasonicin ae900 tykkiä myös ehdotettiin yhdeksi vaihtoehdoksi kun juttelin tuttavani kanssa. Ja se tuttavani tykki olikin Z3, ei Z4 ja mielestäni sekin kuva on jo ihan hyvä niissä olosuhteissa. Tuosta optomasta on niin monenlaista ja ristiriitaista tietoa joka puolelta että sen vuoksi voipi olla että jätän sellaisen liikkeeseen (kun ei sellaista pääse täällä näkemään ennen ostoa).

    Toi panasonic ei jotenki houkuta, en tiedä pitäisikö sen sitten houkuttaa?

    Seuraava kysymys koskee sitten oikeastaan jo finaali valintaa, ja siihen vaikuttaa sitten rahatilanne sekä arvoisten foorumilaisten mielipiteet:

    Kannattaako maksaa Z5 tykistä 300-400eur enemmän kuin Z4 tykistä? Onko hintansa arvoinen? Kummatkin 720p tykkejä mutta Z5:ssa hieman paremmat arvot. Onko jollain painavaa tai kevyttä sanaan tähän valintaan?
     
  8. PeteTK

    PeteTK Active member

    Liittynyt:
    20.06.2004
    Viestejä:
    3,061
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    En ole haukkunut läheskään kaikkia tykkejä, totuus vain on että kehittymistä saisi vielä tapahtua, tosin ne 5ke tykit taitavat olla paljon parempia.
    Mustahan ainakin noissa halvemmissa on vielä pirun harmaata, toivotaan että kehitystä vielä tapahtusi asian suhteen.
     
  9. Boiga

    Boiga Member

    Liittynyt:
    27.07.2002
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    rahatilanne taitaa kaataa tohon Z4 puolelle, vai onko todellakin tuo Z5 hintansa arvoinen?
     
  10. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    tosta Sanyo PLV-Z5 en tiedä muuta kuin specsit paperilla en ole nähnyt kuvaa kun noi LCD tykit ei ole mun juttu mutta olen kyllä nähnyt monta Sanyo PLV-Z4 ja kuva on on hyvä ei paras mutta hyvä kun moni kuluttaja vertaili viime vuona (2005) Hitax panasonic tai sanoy tykkejä niin Sanyo PLV-Z4 lähti monen mukaan vaikka oli jossain euron tai pari kalliimpi kuin vertailu toverinsa nyt taitaa olla halvin kun Z5 tuli markkinoille laskemaan Z4 hintaa saanee nyt n:1100€ ? specseissä suurin ero tai näkyvä ero on että 7000:1 contrasti on nostettu 10 000:1 mutta käytännon hyötyä en tiedä kun en ole nähnyt Z5 kuvaa

    toinen sanoy Z5 arvostelu

    muun mailman käytäjien arvostelut ym keskustelut Sanyo Z4 tykistä

    mun mieli pide JOS pitää ostaa LCD tykki niin ota Sanoy Z4 se on melkein sama mutta halvempi ja ainakin ite olen nähnyt Z4 kuvan eikä haukumista ollut paljoo ne tavalliset LCD tykki ongelmat mutta ne on kaikissa LCD tykeissä Z4 on hyvä valinta ainaki musta mutta osta ite minkä haluat
     
  11. Ali_Baba

    Ali_Baba Regular member

    Liittynyt:
    25.11.2004
    Viestejä:
    112
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jos on rahat tiukilla niin osta ihmeessä Z4. Tietääkseni Z5:ssa on aika pitkälle sama paneli kuin Z4:ssä joten kuvassa ei suurempia eroja. Tosiaan tuo kontrasti hieman parempi ja 2 x HDMI liitäntä.
     
  12. Boiga

    Boiga Member

    Liittynyt:
    27.07.2002
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    ei kait sitä rahaa koskaan niin ylenmäärin ole :D kyl taitaa kallistua tuon Z4:sen suuntaan. Kun tuon huoneen saa kyllä sen verran himmeämmäksi että on nautittava kattoa leffaa (yksi ikkuna ja terassin ovi, toisella puolella keittiö ja eteisen käytävä). Ja tuon säästetyn pari sataa voi sijoittaa sitten parempaan sohvaan esimerkiksi :)

    Kiitokset vastanneille. Ja saa toki vieläki kommentoida asiaa, lähinnä jos tulee parempia ideoita tai sittenkin tuo Z5 on järkevämpi ostos. Tilaan tykin vasta vuoden vaihteen jälkeen (uusi asunto ei ole vielä edes valmis). Seuraan joka tapauksessa tilanteita ja yritän vähän tutkailla hintakehitystä (joskaan se ei taida tässä ajassa juurikaan muuttua vaikka kuinka olisi joulu yms :).
     
  13. pekkapuu

    pekkapuu Regular member

    Liittynyt:
    28.03.2002
    Viestejä:
    354
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  14. Boiga

    Boiga Member

    Liittynyt:
    27.07.2002
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    tuo sateenkaari ilmiö mietityttää ja kun sitä ei pääse näkemään ennen ostoa (en ole nähnyt ainakaan liikkeissä tuota tykkiä). Ja kun mahdollisesti joutuisi hieman käyttämään zoomia yms jotta saa kuvan kohdilleen..
     
  15. PeteTK

    PeteTK Active member

    Liittynyt:
    20.06.2004
    Viestejä:
    3,061
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Zoomi on sitä varten että sitä käytetään.
    Tosin kattoohan tykki kuuluu, joten periaatteessa lensshift yms. ovat turhia.
     
  16. heippa1

    heippa1 Regular member

    Liittynyt:
    25.05.2004
    Viestejä:
    169
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    juu zoomi on sitä varten että sitä käytetään............
    ja jos oot tampereen läheltä tai siellä käymässä niin mene asiantuntioiden tykönä käymään www.hifihuone.fi ei tarvi ostaa sikaa säkissä.
    itse olen tuolla asioinut enkä enään muualla meinaa asioidakkaan.....
     
  17. Boiga

    Boiga Member

    Liittynyt:
    27.07.2002
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Täältä on tampereelle se 170-200 kilsaa matkaa eikä ole sinne juuri menoa :/ en tiedä onko vaasassa sitten mahdollista katsoa noita missään? Z5 tykki alkaa näyttämään hyvältä, mikrobitissä pärjännyt eikä ole hinnaltaan paha. Kuinkas Sonyn HS60?
     
  18. heippa1

    heippa1 Regular member

    Liittynyt:
    25.05.2004
    Viestejä:
    169
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ostappa uusin hifimaailma lehti niin siellä on testi esim tuosta optoman tykistä eika pahaa arvostelua saanut....
    ite meinaan sen hommata kakkos tykiksi yläkertaan.....
     
  19. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Sonyn HS60 toi hs60 on aika lelu Z5 verrattuna jopa Z4 kanssa joten unohda se pois

    tässä yks lisä vertailu ?

    mutta ite kehasen vielä kerran että toi H72i pikku veli optoma HD70 on tosi tosi tosi hyvä
     
  20. SotaOrava

    SotaOrava Guest

    Hmm kysyn tässä miksei kukaan ikinä ehdota hitachi pj-tx200/300:sta kuitenkin taistelevat samassa hintaluokassa ja mielestäni kuva on loistava kun itse olen sitä katsellut :) Tainut joitakin testejäkin voittaa? Lamput ovat halpoja jos esim vrt epson tai sanyoon lampun hinta n 200e.
     
  21. pietu_red

    pietu_red Regular member

    Liittynyt:
    13.01.2005
    Viestejä:
    117
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Morjens, vääntäydyn sit tähän topicciin kun en uutta jaksa tehdä, ja aihe on aivan sama.

    Viimeiset kuukaudet miettinyt ostaakko LCD vai plasma tv, eikä valinta ole ollut helppo. Nyt kuitenkin viimeiset viikot jollain tapaa kallistunut tykin tykö, koska ainakin olen käsittänyt että se on paras hinta-laatu suhteeltaan, ja sopii moniin tarkoituksiin. Hyvää ja isoa telluahan ei reilulla tonnilla tahdo irrota.
    Eli tykkiä ostamassa "olohuoneeseen" ja tässä vaiheessa näyttäisi valinta kallistuvan ton optoman hd70 puoleen. Tykkiin tulis kiinni digiboksi, dvd soitin ja tietsu. Avovaimo kattelis töllöä ja itte tulee katottua leffoja, sit maistuis varmaan pelailla tykin kautta kanssa (PES). Timpurin vikaa kun vähän on ni tulee varmaan rakenneltua itse toi "kangas". Rahaa ei tällähetkellä loputtomasti ole joten se hintakatto on tossa reilussa tuhannessa eurossa. Sitten siirrynkin kysymyksiin.

    Seinästä seinään on tollanen 4 metriä, ja sohva toisessa päässä. Kannattaako tykki laittaa laulamaan katosta, vai rakentaa sille hylly?

    Ton optoman äänekkyys on 28dB, niin jos se on yläpuolella hyllyllä/katossa kiinni, niin haittaako hurina?

    Vaikka oon aika vakuuttunut että toi on hyvä, niin kannattaako silti käydä tampereella kokeilemassa vehjettä? Onko se siellä nähtävissä toiminnassa?

    Jos tota matkaa on se 3,5 - 4 metriä, niin mikä olisi sopiva koko näytön alaksi?

    Ja vielä viimeinen kysymys, koska digiboksia en ole vielä tänne hommannut (ajattelin että tekniikka kehittyy ja vehkeet toimii paremmin myöhemmin), ja tällä hetkellä siis tykin kanssa ostamassa; onko handan digiboksi antenniverkkoon hyvä, ja millä lähdöillä kannattaa tv/pc/dvd-soitin liittää kyseiseen tykkiin, jotta välttyisi tarpeettomilta piuhasotkuilta? (kannattaako käyttää kytkimiä?)

    Vehkeen ostan varmaan jyväskylän gigantista, ja ois tarkotus saada homma toimimaan viimeistään 4.2, että pääsee kattoon superbowlin kunnolla :)

    Kiitos vastauksista jo etukäteen, uskon että moni asioista on käsitelty jo aikasemmin, mutta ei silmään osunut videotykki väittelyitä selaillessani.
     

Jaa tämä sivu