1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ensimmäinen linux.

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi .W. 12.12.2005.

  1. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Liittynyt:
    25.02.2005
    Viestejä:
    866
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Tämä on erittäin tärkeä toimenpide, koska mikäli homma menee pieleen niin vahingon korjaaminen on työlästä.

    Jos taskunpohjalla on yhtään "ylimääräistä" niin suosittelisin hankkimaan linuxille ihan oman kiintolevyn mikäli mahdollista.
     
  2.  
  3. McTre

    McTre Regular member

    Liittynyt:
    19.03.2008
    Viestejä:
    490
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    muista kattoa että onko 32bittinen vai 64bittinen, ja ei kannata välttämättä asentaa sitä uusinta KDEta vanhempi on omastamielestäni mukavampi ja selkeämpi.
     
  4. raunol

    raunol Member

    Liittynyt:
    06.08.2003
    Viestejä:
    14
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olen kokeillut useita distroja ja useimmiten olen joutunut jollakin tavoin manuaalisesti viilailemaan saadakseni ne asennettua. Kuullessani kehuja openSuse 11.sta päätin kokeilla sitä ja hämmästyin kuinka se asentui nikottelematta uudehkoon laitteistooni (Asus p5q-e ) Vertailun vuoksi ehkä tämän hetken suosituin distro Ubuntu ei asentunut tekstitilassakaan ilman pysähtymistä virheilmoitukseen (uusin versio). Olisin asentanut sen openSusen rinnalle vertaillakseni distroja. OpenSusen asennusohjelma on mielestäni kaikista hiotuin muihin suosituinpiin distroihin verrrattuna. Mielestäni vihreä bootsplash-screeni on kamala, mutta sen on makuasia ja tilalle olen vaihtanut toisenlaisen, kuten myös sisällekirjatumis-screeniksi. Sen verran tyytyväinen olen ollut openSuseen, etten ole Windows XP:tä enää kaivannut. Työpöydäksi valitsin tutumman KDE 3.5:n. Nelosversio vaikuttaa vielä aika keskeneräiseltä.




     
  5. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Liittynyt:
    25.02.2005
    Viestejä:
    866
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Excelixis - GNU/Linux Distro

    Tässä kaikille kokeilunhaluisille Xubuntu-variaatio! Itse ainakin olin yllättynyt tämän distron nopeudesta jo pelkästään live-dvd:nä!
     
  6. admins

    admins Guest

    Yhtenä seikkana voisi mainita Ubuntu 8.10 tukee suoraan nettitikkuja, ei tarvitse mitään kikkailuja jotta toimii sujuvasti (avaa verkkoyhteyden taustalla kun ubuntun käynnistää)
    Myös wippies boksi toimii sauna 29 softalla sujuvasti netti aina auki systeeminä.
     
  7. Asus3e

    Asus3e Member

    Liittynyt:
    19.01.2009
    Viestejä:
    17
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kaveri suositteli ubuntua ja halusin m$ softista eroon ja nopeasti. Monia distroja on tullut koitettua, mutta ubuntuun olen tykästynyt.

    Ubuntu on hyvä valinta linux aloittelialle ja toki myös konkareillekkin :)

    Todella iso plussa ubuntussa linux alkajille on laaja suomalainen ubuntu foorumi jossa varmasti löytyy apua ongelmaan kuin ongelmaankin.
     
  8. Jontter

    Jontter Member

    Liittynyt:
    17.07.2007
    Viestejä:
    69
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Pakko suositella Ubuntua. Uudessa koneessa kaikki toimi heittämällä..
    Opensuse 11.xx en saanut näytön resoluutiota kohdalleen. Ajuri nvidian kortille löytyi mutta sen asennus tekstitiloineen ei näköjään ole aloittelijan juttu.. Täytyy jyrätä Ubuntulla opensuse osiot ;-)
     
  9. ojr_

    ojr_ Member

    Liittynyt:
    24.01.2009
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mun eka linux oli juuri Ubuntu. Ja täytyy kyl sanoo et vasta kun siirryin muutaman muun distron kautta käyttämään Arch linuxia, aloin oppimaan linuxin toiminnasta hieman enemmän.

    Eli välttämättä en lähtis sitä helpointa vaihtoehtoo suosittelemaan aloittelijalle. Jos on malttia, eikä tarvitse heti 100% toimintavalmiina olevaa konetta, suosittelisin ehkä Gentoota.

    edit: Jos on siis halua opetella käyttämään linuxia hieman "syvällisemmin". Jos haluaa linuxin ja haluaa sen heti toimintakuntoon, sitten joku Ubuntu tai OpenSUSE tms.
     
    Viimeksi muokattu: 30.01.2009
  10. hukeli3

    hukeli3 Regular member

    Liittynyt:
    22.01.2008
    Viestejä:
    147
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    eli voisiko joku laitaa linki mistä pääsis lataa jonkun linuxin mahdolisiman helppo käyttöinen vanhalle windows käytäjälle. en aio luopua windowsista ainakaan vielä joten joku live systeemi pitäis saada. ja jos olis vielä suomeks niin olis hyvä.
     
    Viimeksi muokattu: 15.03.2009
  11. MikroMake

    MikroMake Active member

    Liittynyt:
    03.02.2006
    Viestejä:
    3,864
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68
    Ubuntu 8.10:

    http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html

    http://www.ubuntu-fi.org/

     
  12. hukeli3

    hukeli3 Regular member

    Liittynyt:
    22.01.2008
    Viestejä:
    147
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    mikä ero cd:llä ja dvd:llä?

    jos mitään hirveetä eroa ei ole niin taidan ottaa cd:en, koska se on pienepi ladata ja cd:t on halvempia

    kysyisin vielä mitä sitten kun saa tuon ladattua puretaan ja poltetaa? ja miten tuo tulisi poltaa ja millä ohjelmalla?
     
    Viimeksi muokattu: 15.03.2009
  13. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
  14. hukeli3

    hukeli3 Regular member

    Liittynyt:
    22.01.2008
    Viestejä:
    147
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    asentaa entisen käytö järjestelmä rinnalle? onko tuo aivan pakolista eikö sitä voisi käytää siitä levyltä?

    nytpä on levy poltettu juu sain käynistymään tuli semmone valiko josta kieleks suomi sitten painoin testausta ja näytöön tuli ubuntu ja alle semonen lataus hommeli meni melko pitkään sitten se lyö jonkun consolin eteen ja sanoo että jos et osaa käytää niin kirjoita help ja sitten se nouvoo jotain ja koko homma menee pimeeksi. missä vika?
     
    Viimeksi muokattu: 15.03.2009
  15. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Tarkista levyn eheys alkuvalikosta.
     
  16. hukeli3

    hukeli3 Regular member

    Liittynyt:
    22.01.2008
    Viestejä:
    147
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    juu sain toimii

    mitä eroa tuolla cd:llä ja dvd:llä on? löytyykö mitään semmosta missä tuo alku valikko on jätetty pois koska en aio asentaa linuxia.

    ja mitenkäs jos nyt sattuisin asentamaan sen niin sehän menisi dual boottiin? eli alkuun tulee joku valikko josta valitaan windows vai linux? vai se avaa jomman kumman järjestelmän jos alussa ei tajuu painaa jotain näppäintä? ja jos saisi kuvantuosta dual boot valikosta tai josta mikä lie. koska tätä konetta käytää muutkin niin tämä ei saisi olla mikään näkyvä juttu tämä dual boot itse asiassa ei saisi näkyä juuri olenkaan.

    vastauksia tyhmälle

    vastaiskos joku? kohta rupeen nostatamaan vaikka tämmä näyttäisi olevan jo nostossa
     
    Viimeksi muokattu: 16.03.2009
  17. Jonum

    Jonum Member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Helppiä tarvisin!

    ongelma on se et en saa asennettua kun alotusvalikosta painan asenna ubuntus niin se rupeaa pyytämään jotain komentoja :SS? en tiedä mitä tehdä voisko jolku auttaa jos sais jotain selvää mun ongelmasta:)
     
  18. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Ubuntu ei ole mulle tuttu. Monet sitä kyllä suosittelee.
    cd dvd erona veikkaisin, että dvd sisältää enemmän ohjelmia mukanaan kuin cd.

    Kun et halua asentaa kovoon, pieni, kevyt ja siten nopee on Puppy Linux.
    Siinä on epälinuxmaisesti vain root tili.
    Vaan mitäpä se haittaa kun Livenä käyttelet? Saat vaikka tarkoituksella sotkea sen sekaisin ja seuraavassa bootissa on taas eheä linux.
    Hakkereiden kannalta, moniko osaa rootista tulla sisään, näkymättömästi liittää, mount, winukka kovon ja käydä sen sitten kaappaamassa tjms.?
    Livenä siinä joudut vastaamaan onko hiiresi: ps/2, usb vai sarjaportissa. Joudut valitsemaan näppiksen kieliasetuksen: selaat listaa alas fi, jos haluat ä-ö niinkuin ne on näppiksessä.
    Sitten se kysyy näytön tyypin TFT littu vai CRT putki, sekä näyttiksen mukaan resoluution työpöytään. xorg/xvesa näyttöajuri ja test painike on, koska jos on häikkää näyttiksen tunnistuksessa, niin voi kokeilla, että ruudulle järkevästi näkyvää tulee.
    Tämän jälkeen se käynnistyy sisälle asti, graafisen ympäristöön.

    Alt-Backspace poistaa graafisesta ympäristöstä. Ruudulla ohjetta, xorgwizard käynnistää se jo kerran näkyneen näyttövalinnan. Jos resoluutiot heitti kuvan huonoksi tms.
    xwin käynnistää uudelleen graafisen ympäristön.
    Ruudulla on myös ohjetta toiseen ikkunamangeriin. Uusimassa virallisessakin Puppyssä on JWM ja IceWM. Eli xwin icewm käynnistää enemmän silmäkarkkia mahdollistavan.
    Aikaisemmin esim. analogikello ei toiminut moitteetta JWM:n kanssa.

    Jos haluat että se linux "livenä" käynnistyy ilman mitään kyselyitä näppiksestä yms.
    Jos vaan koneesi usb boottia tukee, niin cd:ltä voi asentaa sen tikkuun missä vaan koneessa. Tässä ohjeeni.
    Tikku toimiin livenä niin pitkään, kunnes sammutuksessa antaa tallettaa tikkuun pup_save2.sfs (jolle voi antaa lisänimenkin, eli erilaisia muokattuja asetuksia ja bootissa valitsee mikä sfs ladataan). Tämä on kerrottu tuossa ohjeessanikin.
    Toisessa koneessa bootti, eri näyttis valinta jne. on omassa koneessa sitten asetukset olleet sekaisin. Tuhoamalla pup_save2.sfs asetukset uusiksi ja talletus, niin taas on mun koneen mukainen bootti.

    Kysyit dual bootista, alussa se tosiaan kysyy linux vai winukka.
    Kyllähän sitä valikkoa voi muokata. Ubuntusta en tiedä. Pupyssä se on menu.lst
    http://www.puppylinux.org/manuals/puppy-40/english/how-install-puppy/full-installation
    4.-3. alin kuva.
    timeout = sekunttia kauanko kysyy kumpi ja sitten lataa oletuksen.
    En tarkkaan tuota tiedä. Arvaan:
    Title windows ...
    rootnoverfy

    tilalle laittaa jotain
    title linux ...
    root

    Niin oletukseksi muuttuu windows. voi toi jotain muutakin vaatia.

    Tuo punaisella neliöllä rajattu noissa kuvissa, merkitty kommenteiksi. Sen takia että muut winukan asemat, josta winukka ei mitenkään käynnisty, poistetaan tuolla tapaa, ettei siinä dual boot ikkunassa turhaan tarjoa winukka asemaa, mistä se ei käynnisty.
    Tossakin näkyy 'Install GRUB to floppy disk'
    Jos korppuasema koneessa on, niin koko "dual boot" eli linuxin käynnistys voidaa laittaa diskettiin. Ilman disketti käynnistyy winukka normaalisti. Korpulla bootaten linux ilman kyselyitä.

    Toivottavasti tästä jotain iloa on haluamaasi tapaan kokeilla linuxia, ilman muille käyttäjille syntyvää päänvaivaa.
     
  19. _kooma_

    _kooma_ Active member

    Liittynyt:
    28.06.2007
    Viestejä:
    2,051
    Kiitokset:
    29
    Pisteet:
    78
    Itsellä ollut Ubuntu ykkös käyttiksenä nyt kohta kolmisenvuotta. Paljon olen oppinut ohjelmista ja säätämisestä. Koneelta löytyy myös Windows XP, jota käytän lähinnä pelien pelailuun. Kaikki muu sitten hoituukin Ubuntussa sen verran hyvin etten tarvitse mihinkään muuhun tuota Windowsia.
    Erittäin helppo ja (omasta mielestä) aloittelija ystävällinen käyttöjärjestelmä. Viimeksi korviin nosti hymyn uuden digikameran ja ubuntun yhteistoiminta. Windowsissa joutui asentamaan (toisella koneella) kaiken näköset ohjelmat cd:ltä että edes tunnisti kameraa.
    Ubuntu sen sijaan ei kysellyt mitään, kun tökkäsin kameran usb:lla koneeseen kiinni, noin 5 sekunnin kuluttua järjestelmä tunnisti kameran, ja sai alkaa siirtelemään kuvia koneelle. Eikä tuohon tarvittu mitään asennnus medioita. Kamera on siis Samsung:in valmistama, en tiedä että toimiiko tuo kaikilla kameroilla noin. Mutta itselle oli helppo asennus. Samoin kuin monilla MP3 soittimilla (itsellä Sony ja tyttöystävällä Philips) varsinaista asennusta ei ole edes tarvinnut tehdä.
    Ainoastaan mokkulassa oli hieman asentamista, mutta sekin onnistui, kun kävin katselemassa ubuntu foorumilta aiheesta tietoa. Sen mukaan 8.10 versio pitäisi tunnistaa mokkulan heti, mutta itse jouduin tekemään hienosäätöä konsolissa että sain toimimaan.
    Ohjelmien lataus ja asennus (nykyään omasta mielestäni) paljon järkevämmin toteutettu kuin Windowsin puolella. Melkein kaikki tarvittava löytyy pakettien hallinnasta. Joitakin ohjelmia voi saada ladattua TAR. muodossa nettisivuilta, hieman winukan tapaan. Mutta pakettien hallinta on toimivampi senkin takia, että yleensä sieltä löytyvät ohjelmat ovat "puhtaita" eikä sisällä haitta ohjelmia. Kun taas koskaan et voi olla 100% varma Windowsissa kun lataat joltain nettisivulta sovellusta että onko siinä troijalainen tai virus kyljessä.
    Viruksiin en ole vielä törmännyt kertaakaan, kait niitäkin jo ollaan kirjoitettu varsinkin koska alkaa Ubuntu olemaan melko suosittu linux distro, mutta erittäin vähäisissä määrissä verrattuna Windowsiin.
    Windowsin puolella on pakko olla ainakin palomuuri, antivirus softa, haitta-ohjelmien poistoon soveltuvia sovelluksia (koska yhdellä ei aina selviä), rekisterin siivoovia ohjelmia jne.. Kauheasti säätämistä että kone pysyy kunnossa. Joku jossain totesikin hauskasti mulle; "Windowsilla on tapana lahota käytössä", tuon olen saanut itsekkin todeta useammin kuin kerran.
    Ja aina on minusta hyvä pitää mielessä että (ainakin Ubuntu) linux on usein ilmainen käyttöjärjestelmä, ja sitä saa muokata haluamaan suuntaan vapaan lähdekoodin takia. Itsekkin olen kiinnostunut hieman viime aikoina ohjelmoinnista ja pakkokin on joissakin tapauksissa opetella, koska kaikkiin vekottimiin ei vain olla vielä ajureita tehty. Windowsissa asiat ollaan tehty jokseenkin yksinkertaisiksi, ainakin ohjelmien ja ajureiden asentamisen suhteen. Mutta vapaan lähdekoodin puuttuessa et useinkaan voi tietää 100%:sesti Mitä koneellesi asentuu, tai että mitä se ohjelma siellä taustalla häärääkään. Kaikille en Linuxia suosittele, nuo ihmiset ovat sellaisia jotka pelkäävät kaikkea uutta, tai ainakin sellaista mitä ei joku toinen kaveri ole tehnyt vuosia ja siten osaa opastaa.
    Yhdelläkin ystävälläni oli koneessaan (Windows XP) turhia ohjelmia, rekisterin muokkauksia ja haittaohjelmia sen verran paljon ettei millään selaimella päässyt edes enään nettiin (eikä sillä koneella paljon muutakaan tehnyt).
    Siivosin konetta nelisen tuntia jonka jälkeen olin poistanut turhia tiedostoja noin 120Gt:n verran ja haittaohjelmiakin toista sataa.
    Tämäkin tapaus olisi ollut vältettävissä sillä että kyseinen ihminen olisi uskaltanut päivittää ja ajaa Suomea puhuvat siivous ohjelmansa säännöllisesti.
    Seuraavaksi kun ko.ihminen kysyy minua apuun, kärrään mukanani Ubuntun ja asennan sen Windowsin rinnalle. Ja opastan alkuun että miten se toimii, ja mistä saa minkäkin ohjelman toimimaan.
    Tämän jälkeen uskoisin ettei viruksia enään nähdä siinä koneessa, ainakaan edellä mainisemissani määrin.
    Toki koneensa saa Linuxillakin jumiin, mutta ei kuitenkaan aivan niin helposti kuin Windowsin kanssa.
    Ja ei, minulla ei ole mitään Windowsia vastaan, ihan kiva että sellainenkin järjestelmä on olemassa, ja pitää myöntää että pelaaminen on edelleen mukavampaa Windowsin puolella kuin Linuxissa.
    Kaikki vaan rohkeasti kokeilemaan esim juuri Ubuntua, vaikka vain LiveCD:ltä. Ja sekin on erittäin helppo asentaa esimerkiksi XP:n rinnalle. Jos rohkeutta ja kokeilun halua löytyy, niin en itse keksi parempaa keinoa lähteä kokeilemaan uutta järjestelmää.
     
  20. BaldAngel

    BaldAngel Regular member

    Liittynyt:
    13.04.2009
    Viestejä:
    229
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    my eyes....
     
  21. hukeli3

    hukeli3 Regular member

    Liittynyt:
    22.01.2008
    Viestejä:
    147
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    eikö mainos puhetta voitu tiivistää niin ei menisi niin paljoa rahaa siihen :)
     

Jaa tämä sivu