1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Emolevy rikki?

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi jomppa12321 09.10.2017.

  1. jomppa12321

    jomppa12321 Member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    30
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Pari päivää sitten kirjoitin ongelmasta, kuinka Windows 10 ei käynnistynyt BIOS-päivityksen jälkeen ja silloin ongelmaan löytyi aika yksinkertainen ratkaisu. Noh, ongelma on palannut, mutta ratkaisu ei olekaan enää sama.

    Edellinen keskustelu http://keskustelu.afterdawn.com/threads/windows-10-ei-käynnisty-bios-päivityksen-jälkeen.767506/ Tein uuden keskustelun tänne rautapuolelle, koska en usko että kyseessä on mikään Windows-ongelma vaan mahdollisesti rikkinäinen emolevy.

    Tarina menee näin: Asennan Windowsin USB tikulta, koneen kuuluisi asennuksen aikana käynnistyä itsestään, mutta näin ei kuitenkaan käy, vaan näyttö menee pois päältä, emolevyyn jää valot ja prossutuuletin pyörii, jolloin kone täytyy tappaa ja käynnistää uudelleen itse, jolloin asennus jatkuu (tai ainakin näyttäisi jatkuvan) normaalisti. Windows 10 käynnistyy ja kaikki RAMitkin voi laittaa kiinni ja käynnistyy ihan normaalisti, mutta sammumisessa on edelleen tuo sama ongelma. Sitten rupean asentamaan ajureita ja heti kun asennan Intelin display driverit, niin kone jäätyy, joko heti asennuksen lopussa tai lähes välittömästi sen jälkeen. Windows ei käynnistykään enään, vaan jäätyy joko kirjautumisruutuun tai mahdollisesti jo vähän aikaisemmin. Olen kokeillut tämän nyt monta kertaa, että olen asentanut Windowsin uudelleen ja aina sama juttu. Jos laitan nettipiuhan koneeseen kiinni niin että se rupeaa lataamaan ajureita automaattisesti, sama jäätyminen tapahtuu. Ja eikä puhettakaan, että kone käynnistyisi erillisen näytönohjaimen kanssa, vaan jäätyy samantien, kun Windows rupeaa lataamaan. Onnistuin asentamaan Nvidian ajurit, mutta eipä ne mitään auttaneet. Safe modessa laite kyllä käynnistyy aina, kunhan vain käyttää Intelin display adapteria, eikä mitään oikeaa näyttistä.

    Kokeillut asiat:
    -Palauttaa BIOSin oletusasetukset
    -UEFI ja Legacy moodit
    -CMOS putsattu
    -Kokeiltu yhdellä, kahdella ja neljällä muistikammalla kaikissa eri sloteissa
    -Memory testit tehty, ei ongelmia
    -HDMI kaapeli ja VGA kaapeli (olen kuullut, että tuollaisellakin asialla voi olla jotain kriittistä merkitystä)
    -Asentaa Windows sekä uudelle SSD:lle, että vanhalle HDD:lle
    -Kokeiltu kahdella eri näytönohaimella

    Eli jos vika ei ole muisteissa, SSD:ssä eikä näyttiksessä niin ainakin oman logiikan mukaan jäljelle jää enää emolevy ja sen softat. Mutta jos Windows käynnistyy edes jossain vaiheessa, niin ei kai BIOSissa silloin mitään vikaa pitäisi olla?

    Tässä vielä tämä kokoonpao, jolla tätä olen vääntänyt:
    Gigabyte GA Z97MX Gaming 5 (BIOS versio F6)
    i7 4790K
    4x8GB Kingston HyperX Fury 1600MHz
    Gigabyte GTX1080Ti (ja ASUS GTX760)
    Corsair AX860 poweri
    Kingston UV400 480GB SSD (ja joku vanha Seagaten HDD)
     
  2.  
  3. Pi-Mu

    Pi-Mu Regular member

    Liittynyt:
    07.02.2017
    Viestejä:
    280
    Kiitokset:
    50
    Pisteet:
    28
    Vieläkö hermo kestää lähteä ihan alusta kokeile ja tutki metodilla liikkeelle ?
    Jos , niin kerro mitä piuhoja / laitteta olet kytkenyt koppaan ja mihin porttiin , Esim hiiri= vihreä PS/2 jne
    Millä=minkälaisella tikulla teit bios-päivityksen

    Mikä tahansa pikkuvika , mm johdon murtuma voi aiheuttaa hankalan ongelman
     
  4. jomppa12321

    jomppa12321 Member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    30
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kone on siis tällä hetkellä ns. "tee-se-itse test bench" configuraatiossa, eli ei ole kopassa sisällä ollenkaan, joten tuossa ei kyllä hirveästi mitään ylimääräistä ole kiinni vaan ainoastaan välttämättömät eli USB näppis, USB hiiri ja näyttö HDMI:llä. Ja tottakai 24 ja 8 pinniset virtalittimet emossa, sekä tuo yksi SSD.

    BIOSin päivitin ihan perus USB2 tikulla niin että formatoin sen ja heitin zipin sisällön sinne eli autoexec.bat, Efiflash.exe ja se BIOSin versio ja sitten Q-Flashilla asennus.


    Semmonen lisäys vielä, että kokeilin myös downgradettaa F6 versiosta F5 versioon, mutta se ei näyttänyt muuttavan mitään ja sitä vanhempiin versioihin ei pääse enää takaisin.
     
  5. Pi-Mu

    Pi-Mu Regular member

    Liittynyt:
    07.02.2017
    Viestejä:
    280
    Kiitokset:
    50
    Pisteet:
    28
    Elikkä sinulla on nyt kiinni näppis ja hiiri ylimmissä (PS2 porttien viereisessä) USB2 sloteissa , olet fläshännyt biosia noista kahdesta muusta siitä alemmasta ja ajanut winukan asennuksen siitä samasta portista
    Koneesi Postaa sekä näytönohjaimelta että emon slotista > kuva tulee
    Kun kytket kovon ja annat mennä työpöydälle ongelmat alkavat?

    Kysymys ; millaisella koneella latasit OS-ohjelman ja miten loit asennusmedian
     
  6. jomppa12321

    jomppa12321 Member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    30
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kyllä, näppis ja hiiri on kiinni kahdessa ylimmässä USB portissa. BIOS on flashatty kahdesta muusta ja Windows laitettu niistä myös. Kuva tulee sekä emon slotista, sekä näyttiksestä, mutta vain emolla pääsee työpöydälle asti. Ongelmat ei ala, kun menen työpöydälle vaan vasta kun asennan Intelin display driverin, tai laitan koneen verkkoon niin että se lataa ne itse.

    Asennusmedia on luotu tuolla samalla koneella Windowsin omalla media creation toolilla.
     
  7. jomppa12321

    jomppa12321 Member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    30
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Löysin emolevyn kaiuttimen ja kokeilin, mitä se sanoo. Perus käynnistymispiippauksen lisäksi ei mitään. (tai ainakin luulen, että sen kuuluu piipata kerran käynnistettäessä?)

    Sitten mietin vielä, että kun tuolla Gigabyten sivuilla sanotaan tuossa F5 version BIOSin kohdalla että "Supports Intel® 5th Generation Core™ Processor" niin ei kai se nyt vain sitä voi tarkoittaa, että edellisen sukupolven prossujen tuki poistetaan?
     

Jaa tämä sivu