1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

DivX pakkaus [DVD -> DivX] askel askeleelta

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta videosta -osiossa. Ketjun avasi näätä 31.07.2001.

  1. näätä

    näätä Guest

    En ole nyt aivan sisäistänyt kuinka tämä DVD:n pakkaaminen DivX -muotoon oikein tapahtuu. Selittäsikö joku kuinka DVD:n pakkaaminen DivX ;-) muotoon eri vaiheissa [1. step, 2. step jne.] ja mitkä olisivat parhaat ohjelmat näissä eri vaiheissa. DivX ;-) codecit [v4.0 beta 2] olen jo asentanut.

    1. Pitääkö ääniraita pakata esim. mp3 -muotoon, jotta ääni olisi mahdollisimman pienessä tilassa, vai onko jokin parempi menetelmä?

    2. Mihin resoluutioon DivX -leffat kannattaa pakata? 704x576, 352x288 vai jokin siitä välitä, jos leffoja aikoo katso normaalista tv:stä [näytönohjaimen tv-out]?

    3. Pitääkö tekstitys lisätä jälkikäteen vai ennen pakkaamista DivX -muotoon?

    4. Kun DVD on muutettu DivX:siksi, niin onko vain yksi iso tiedosto, vai onko kaikki kuva-, ääni- ja tekstitys -tiedostot erikseen?

    5. Kun DVD-leffan kopioi kovalevylle, niin ovatko ainoat tärkeät tiedostot esim.
    Vts_03_0.ifo [64.0 kt]
    Vts_03_1.vob [0.99 Gt]
    Vts_03_2.vob [0.99 Gt]
    Vts_03_3.vob [0.99 Gt]
    Vts_03_4.vob [771 Mt]?
    Onko tekstitys jossakin näistä tiedostossa, vai jossain muussa tiedostossa, joka pitäisi kopioida kovalevylle?
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 31.07.2001
  2.  
  3. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Vastauksia pariin kohtaan, yritän kaivaa jonkinlaista ohjeistusta itse rippaukseen myöhemmin:

    1. Joo, DivX ;-) tarkoittaa käytännössä MPEG-4 -videota, jossa on ympättynä MP3-ääni. Mutta yleensä audion pakkaus hoidetaan samalla kertaa kuin videokin pakataan, joten mitään erillistä MP3-pakkeria et tarvi.

    2. Todella paljon näkee 640x480 -resoluutiossa olevia videoita, mutta koska ko. resoluutio ei ole millään tavalla kytköksissä TV/DVD-kokoon, mielestäni ko. resoluutio on täysin typerä valinta. Itse pakkaisin juuri 704x576:na, eli full-PAL -resolla.

    3. Tekstitys on omana tiedostonaan, joko SubRip tai SAMI-muodossa yleensä.

    4. Kaksi tiedostoa -- tekstitys ja itse leffa omissa tiedostoissaan.

    5. Tekstitys on noissa tiedostoissa, mutta se on DVD:llä talletettu kuvina, joka tekee niiden rippaamisesta prkleen paljon vaikeampaa (verrattuna siihen, jos ne olisivat siellä jotenkin tekstimuodossa). Yritän kaivaa ohjeita myöhemmin.
     
  4. näätä

    näätä Guest

    Kiitoksia avusta. Tuo selkeytti ja huomattavasti DVD:n pakkaamisen tajuamista, mutta nyt nousi muutamia uusia kysymyksiä pintaan. Muutenkin olen itse omatoimisesti hankkinut tietoa [www.doom9.org].

    1. Mikä ihmeen resoluutio 720x576 sitten on? Tämä tuli vastaan kun kopion DVD:n kovalevylle SmartRipperllä. Tämä oli myös MBnetin DivX ohjeissa resoluutiona. Ilmeisesti DivX:it kannattaa kuitenkin pakata full-PAL 704x576 resoluutiolla, vai?

    2. Ääniraidan tietenkin pystyy erottaamaan esim. vob2audio:lla mp3- tai wav-tiedostoksi. Kumpi sitten on viisaampaa ja laadukkaampaa? Pakata ääni samaan aikaan kuvan kanssa vai erikseen, ja sen jälkeen yhdistää ne esim. VirtulDub:illa?

    Luin jostain, että Easy CD-DA Extractor käyttää Lamea, joka tekee ilmeisesti laadukkaita mp3:sia. Jos ääniraidan erottaisi vob2audio:lla wav-tiedostoksi ja sen jälkeen muuttaisi sen mp3-tiedostoksi Easy CD-DA Extractor:lla.

    3. Ilmeisesti nämä tekstitykset sitten pitää etsiä itse netistä, ellet käytä FlaskMPEG ohjelmaa DVD:n pakkaamisessa. Mistä näitä tekstityksiä sitten voi imuroida [ http://www.divxsubtitles.net/ ] ?
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 02.08.2001
  5. Ketola

    Ketola Turned ninja Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    1,233
    Kiitokset:
    102
    Pisteet:
    78
    1. Full-PAL resoluutio on itseasiassa juuri tuo 720x576. 704x576 resoluutiossa reunoilta on pudotettu 8px pois. Suurin osa TV-korteista käyttää juuri tätä resoluutiota. PAL DVD:t ovat tallennettu 720x576 resoluutiolla.

    2. Äänenlaadun kannalta ei pitäisi olla mitään merkitystä missä vaiheessa se pakataan. Voit pakata Lamella suoraan ACM-koodekkia käyttäen ( http://fin.afterdawn.com/ohjelmat/specific.cfm?id=350 )

    3. Tekstitysten rippaamisesta on ollut juttua aikaisemminkin:
    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm?thread_id=139
    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm?thread_id=33
     

Jaa tämä sivu