1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ratkaistu BIOS päivitys win10/linuxmint dualbootilla ja nyt jumissa grub rescuessa

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi wiza 07.04.2016.

  1. wiza

    wiza Member

    Liittynyt:
    02.09.2008
    Viestejä:
    52
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Moi,

    Olin tosiaan aikeissa hieman ylikellottaa prosessoriani joka alkaa olemaan aika vanha (i5-2500k) ja lueskelin vähän että voisi olla järkevää päivittää BIOS samalla.

    Noh joka tapauksessa reippaana poikana menin flashaamaan biosin ja se näytti menneen ihan normaalisti läpi mutta päivityksen jälkeen kone meni suoraan grub rescueen, ja totta puhuakseni minulla ei ole harmainta hajuakaan mitä voin tehdä siinä. :D
    Itse BIOS päivityshän siis eteni niin että se käynnisti itse itsensä uudelleen kerran jonka jälkeen se jatkoi päivitystä, ja sitten taas käynnisti uudelleen ja päädyin grub rescueen.

    Olin joka tapauksessa juuri ottanut kopiot kaikesta tarpeellisesta kun minun piti asentaa puhdas windows10 ja formatoida kaikki vanhaan windows- ja linux asennukseen liittyvä, joten jos en tästä pääse eteenpäin muuten kuin asentamalla windowsin uudelleen, hyvä vain.

    Varsinainen kysymykseni on lähinnä, että onko se päivitys nyt jo ohi kun olen päätynyt grubiin? Koska käsittääkseni jos olen grubissa olen samassa vaiheessa kuin pelkällä windows partitionilla windows itsessään olisi käynnistymässä?. Eli jos tästä esim virtanappulalla sammutan, saan bootattua usbitikulta ja lähden asentelemaan winukkaa, niin ei kai aiemmin tekemäni BIOS päivitys siitä brickaa koko konetta? En ole aiemmin BIOS päivitystä tehnyt joten haluan vain varmistaa. :rolleyes:
     
  2.  
  3. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Ei brikkaa konetta, mutta jostain syystä grub ei löydä boot-partitiota. Tarkasta biosista että sata-mode on ahci ja voit jatkaa kympin asennusta.
     
    wiza kiitti tästä.
  4. wiza

    wiza Member

    Liittynyt:
    02.09.2008
    Viestejä:
    52
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Kiitos, näköjäänhän pääsen jatkamaan ja BIOS oli asentunut oikein. Kunhan olin ylivarovainen kun olen kuullut kauhutarinoita kokemattomien ihmisten BIOS-updateista. :D
     

Jaa tämä sivu