1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Auttakaa tumpeloa

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi Janis Petke 23.04.2016.

  1. Janis Petke

    Janis Petke Newbie

    Liittynyt:
    23.04.2016
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Koneeni on n. 6 vuotta vanha emachinesin läppäri, Windows 7. Kone käynnistyy normaalisti, mutta klikatessani työpöydän kuvakkeita mitään ei tapahdu. Hiiren nuolen tilalle tulee sininen ympyrä joka jää pyörimään näyttöön. Olen irroitellut akkua etc. Kone ei lämpene. Pitäis saada kuvia ja musiikkia siirrettyä ulkoiselle kovalevylle, jonka jälkeen koneen voi upottaa järveen. Kertokaapa keinoja jolla koneen sais toimimaan edes pari päivää. Mitään niin tärkeätä koneella ei ole, että maksaisin huoltoliikkelle korjaamisesta.
     
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,088
    Kiitokset:
    1,203
    Pisteet:
    243
    Jos ei ole käytettävissä toista tietokonetta, johon läppäristä irrotetun kiintolevyn voisi väliaikaisesti yhdistää, jää jäljelle Linux Live-CD. Läppärin voi bootata siltä eikä Linuxia tarvitse asentaa läppärille. Linuxia CD-asemalta tai USB-tikulta käyttämällä voi selvittää, onko läppärin kovalevy kunnossa ja myönteisessä tapauksessa Linuxilla voi kopioida tarvittavat tiedostot talteen. http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html
     
    Janis Petke kiitti tästä.
  4. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Myös on olemassa hirens boot dvd jossa on mini xp jolla pääsee nettiin ja voi tutkia konetta tarkemminkin. Hirens myös sisältää paljon työkaluja koneen testaukseen ja tutkimiseen.

    Itse tehnyt boottaavan usb-tikun ja toimii omasta mielestä paremmin ku live-linux.

    @1pertti kannattaa testata tuo. Tosi näppärä tapaus.
     
    Janis Petke kiitti tästä.
  5. Persjalka

    Persjalka Guest

    Liittynyt:
    07.06.2011
    Viestejä:
    1,792
    Kiitokset:
    398
    Pisteet:
    93
    Hirens on kyllä kätevä jos kone on jumissa.
     
  6. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,776
    Kiitokset:
    1,238
    Pisteet:
    223
    Ultimate boot cd on myös kätevä jos on ongelmia koneeella, löytyy jos jonkinlaista ohjelmaa millä koneen sielua tutkailla.
    http://www.ultimatebootcd.com/
     
  7. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Ubcd on myös kätsä. Toi hirensin mini xp oli vaan yllättävän toimiva, ja toi lisäarvoa.
     
  8. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,088
    Kiitokset:
    1,203
    Pisteet:
    243
    Kehitys näköjään kehittyy. Itselleni olen aikoinaan tehnyt BartPE:n eli oman XP:n avulla toteutetun Windows Preinstall Environment (WinPE) CD-ROM:in. Myöhemmällä boottaavalla CD-levyllä on versio WinPE 3.o eli Windows 7 ennen ensimmäistäkään Service Packia. Onneksi en ole tositilanteessa joutunut käyttämään kumpaakaan tiedostojeni pelastamiseen.

    Linuxin Ubuntua ja yhtä toistakin Linux Live CD-versiota olen testannut vain kokeilutarkoituksessa. Molemmat olivat yllättävän helppoja käyttää pelkästään Windowsiin tottuneellekin. Vinkkasin Linuxiin, koska Live-CD-versiot ovat heti ladattavissa ja käytettävissä toisin kuin WinPE:t. Toki Windows-käyttäjille Windows-pohjaiset pelastuslevyt ovat suositeltavimpia, mutta minulle nuo Hirens boot ja Ultimate boot eivät olleet ennestään tuttuja, vaikka ovatkin tällä palstalla olleet esillä.
     
  9. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Niissä on hyödyllisiä softia joilla voi selvittää tehokkaasti mikä on vikana koneessa.. Hirens on mulla tosiaan usb:ltä boottaavana. Ei ne mullekkaan ole ku varalta. Nykyään saa myös virustarkistusoftia jotka bootataan usb:ltä.. Sellasella on hyvä tarkistella kun windows on pois pelistä.
     
  10. Janis Petke

    Janis Petke Newbie

    Liittynyt:
    23.04.2016
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Kiitokse kaikille, kuvat tallessa. Ja eikun järvelle...
     

Jaa tämä sivu