AfterDawn logo

Huippusuosittu CCleaner meni myyntiin – Avast osti sen

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
22 kommenttia

Ilmaista virustorjuntaohjelmistoa kehittävä Avast on päättänyt ostaa huippusuosittua CCleaner-siivousohjelmaa kehittävän Piriformin. Tarkoituksena on tarjota CCleaneria jatkossakin omana tuotteenaan, joten sitä ei ainakaan alkuvaiheessa olla yhdistämässä Avastin omiin ohjelmiin.

CCleanerin avulla käyttäjä voi siivota Windows- ja Mac-tietokoneista sekä Android-laitteista turhanpäiväisiä tiedostoja, jotka muuten jäisivät helposti kummittelemaan laitteeseen ja näin ollen kuluttamaan järjestelmän resursseja. Avastin tuoteportfoliosta löytyy jo vastaavankaltainen AVG TuneUp -ohjelmisto.

Avastin motiivi kaupalle vaikuttaisi olevan lähinnä käyttäjäpohjan hankkiminen, eikä se siis välttämättä näe CCleanerissa sellaista osaamista ja teknologiaa, mitä ilman se ei voisi tulla toimeen. Voi toki olla, että Avastin tavoitteena on käyttää CCleaneria alustana promota omia muita ohjelmia.

CCleanerin tuoreimman version voit ladata Download.fi-palvelusta. Myös Avast löytyy Download.fi:stä.

22 KOMMENTTIA

Mysticiza1/22

AVG TuneUp ei taida kuulua Avastille, vaan AVG:lle.

Zmrzlina2/22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Mysticiza:

AVG TuneUp ei taida kuulua Avastille, vaan AVG:lle.

Avast kyllä omistaa nykyään AVG:n.

Näppishemmo3/22

Täytyy toivoa ettei Avast yhdistä sitä koskaan virustorjuntaan ja poista erillisen version.

eklu4/22

Tulee kyllä melkoisesti lisää mainoksia, harmi.

nwind5/22

Suosittelen ihmisiä tutusumaan BleachBit ohjelmaan, opensource ja tehokas. Löytyy Win/Lin/Mac versiot : https://www.bleachbit.org/ en ole pitkään aikaan itse ccleaneria edes harkinnut.

OneMember6/22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti eklu:

Tulee kyllä melkoisesti lisää mainoksia, harmi.


Tätä minäkin pelkään...

jartar7/22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti eklu:

Tulee kyllä melkoisesti lisää mainoksia, harmi.


Tulisi vaan kerralla niin paljon mainoksia, että ihmiset älyäisi lopettaa tuon roskaohjelman käytön. CCleaner kun ei tuo käyttäjälle mitään hyötyä. Ongelmia se kuitenkin voi aiheuttaa enemmän, kuin suurin osa viruksista esim. hävittämällä sähköpostit.

Näppishemmo8/22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti eklu:

Tulee kyllä melkoisesti lisää mainoksia, harmi.


Tulisi vaan kerralla niin paljon mainoksia, että ihmiset älyäisi lopettaa tuon roskaohjelman käytön. CCleaner kun ei tuo käyttäjälle mitään hyötyä. Ongelmia se voi aiheuttaa enemmän kuin suurin osa viruksista esim. hävittämällä käyttäjän sähköpostit.

Osaamattoman käsissä autokin voi tappaa ajajansa mutta siltikin auto on suurelle osalle välttämätön kulkupeli.

Kyllä Ccleaner on hyödyllinen ohjelma jos sitä osaa vain käyttää oikein. Ei se ole ohjelman vika jos käyttäjä on tumpelo. Sillä voi kätevästi siivoilla turhia tiedostoja joita kertyy päivien mittaan. Itse aloitan tietokonepäivän aina puhtaalta pöydältä eli eiliset turhat tiedostot poistettuina. Kovalevytilaa toki on nykyään niin paljon ettei ole merkitystä vaikka jättääkin siivoamatta mutta en itse viitsi tilaa täyttää millään turhalla pitkäksi aikaa. Sama kotonakin. Vaikka varastotilaa olisi pilvin pimein niin en täytä sitä jonnin joutavalla roinalla joilla en tekisi koskaan mitään.

Sähköposteja se nyt ei hävitä nekun on viisailla käyttäjillä suoraan pilvessä netissä eikä koneelle tallennettuna.

jartar9/22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Näppishemmo:


Osaamattoman käsissä autokin voi tappaa ajajansa mutta siltikin auto on suurelle osalle välttämätön kulkupeli.

Kyllä Ccleaner on hyödyllinen ohjelma jos sitä osaa vain käyttää oikein. Ei se ole ohjelman vika jos käyttäjä on tumpelo. Sillä voi kätevästi siivoilla turhia tiedostoja joita kertyy päivien mittaan. Itse aloitan tietokonepäivän aina puhtaalta pöydältä eli eiliset turhat tiedostot poistettuina. Kovalevytilaa toki on nykyään niin paljon ettei ole merkitystä vaikka jättääkin siivoamatta mutta en itse viitsi tilaa täyttää millään turhalla pitkäksi aikaa. Sama kotonakin. Vaikka varastotilaa olisi pilvin pimein niin en täytä sitä jonnin joutavalla roinalla joilla en tekisi koskaan mitään.

Sähköposteja se nyt ei hävitä nekun on viisailla käyttäjillä suoraan pilvessä netissä eikä koneelle tallennettuna.


Osaavissakaan käsissä kyseisestä ohjelmasta ei ole mitään hyötyä. Ohjelman vika on jos se oletusasetuksilla saattaa tehdä tuhoa koneelle. Varsinkin kun se on tarkoitettu "tietokoneen puhdistamiseen ja korjaamiseen".

Virheellinen CCleaner versio hävitti monelta thunderbird käyttäjältä kaikki sähköpostit. Viisaus ei auta siinä vaiheessa kun ohjelma tuhoaa elintärkeitä tiedostoja surkean koodauksen takia.

Haluatko muuten kertoa mitä hyödyt siitä, että päivittäin puhdistat konetta. Missä sen käytännössä huomaa?

Jos autovertausta haluat käyttää niin CCleanerin käyttö on yhtä viisasta kun auton renkaiden pesu joka päivä. Aikaa menee ja mitään hyötyä et saa...

G0lden_Kebab10/22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:


Aikaa menee ja mitään hyötyä et saa...

Ei missään nimessä turha ohjelma mutta tosi ettei tuota joka päivä kannata ajaa.

jartar11/22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti G0lden_Kebab:


Ei missään nimessä turha ohjelma mutta tosi ettei tuota joka päivä kannata ajaa.


No mitä sillä tekee? Ainakin tuon ohjelman mainoksen mukaan siitä ei ole mitään hyötyä. Selaimen voi määrittää toimimaan siten, ettei se säilytä historiaa. Halutessaan selainta voi käyttää sen lisäksi "turvallisessa tilassa". Rekisterien putsaus ei mihinkää auta, tosin ongelmia sillä on mahdollista saada vaikka muille jakaa. Kone ei nopeudu tuota käyttämällä ja Windowsin kautta voi itse määrittää mitkä ohjelmat lähtee päälle koneen käynnistyksen yhteydessä ja mitkä ei. Parempi ettei minkään ohjelman anna määrittää niitä omasta puolesta. Varsinkin jos ei ymmärrä mitä on tekemässä.

G0lden_Kebab12/22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti G0lden_Kebab:


Ei missään nimessä turha ohjelma mutta tosi ettei tuota joka päivä kannata ajaa.


No mitä sillä tekee? Ainakin tuon ohjelman mainoksen mukaan siitä ei ole mitään hyötyä. Selaimen voi määrittää toimimaan siten, ettei se säilytä historiaa. Halutessaan selainta voi käyttää sen lisäksi "turvallisessa tilassa". Rekisterien putsaus ei mihinkää auta, tosin ongelmia sillä on mahdollista saada vaikka muille jakaa. Kone ei nopeudu tuota käyttämällä ja Windowsin kautta voi itse määrittää mitkä ohjelmat lähtee päälle koneen käynnistyksen yhteydessä ja mitkä ei. Parempi ettei minkään ohjelman anna määrittää niitä omasta puolesta. Varsinkin jos ei ymmärrä mitä on tekemässä.

Kyllä tässä kohta 30-vuotta koneiden parissa on jotain tullut myös opittua, että kiitos asioiden selvennyksestä vaan sinulle! En suinkaan tiennyt moisista tempuista.

PS. Oletko jo poistanut virustutkan? eihän sillä mitään tee jollei lataa niitä viruksiakaan?

jartar13/22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti G0lden_Kebab:


Kyllä tässä kohta 30-vuotta koneiden parissa on jotain tullut myös opittua, että kiitos asioiden selvennyksestä vaan sinulle! En suinkaan tiennyt moisista tempuista.

PS. Oletko jo poistanut virustutkan? eihän sillä mitään tee jollei lataa niitä viruksiakaan?


Kovasti olen kysellyt mitä tuolla ohjelmalla tekee, mutta kukaan ei ole osannut kertoa mitä siitä hyötyy. Ohjelman ominaisuus listauksen katsoin ja siihen kommentoin. Sen mukaan tuolla voi tehdä vaan haittaa, mutta hyötyä siitä ei ole. Osaava käyttäjä kun osaa tehdä sen tekemät säädöt itsekkin ja aloittelija sekoittaa koneen.

Kokeilin yhdessä vaiheessa pari kuukautta ilman virustutkaa kun ihmiset oli sitä mieltä, että kone saastuu hetkessä ilman sitä. Täysin puhdas kone oli kokeilun jälkeen. Sen sijaan useamman koneen tiedän missä virustutkasta huolimatta, viruksia on löytynyt vähintäänkin riittävästi. Käyttäjän virheille ne harvoin mahtavat mitään.

Nykykoneella on kuitenkin niin monta käyttäjää minun lisäkseni, että virustutka saa pysyä käytössä vaikka sen toimivuus on kyseenalainen. Oli tälläkin viikolla Malwarebytesin antimalwarelle töitä...

perhana14/22

Itse olen käyttänyt ccleaneria jo vuosia, ja kai se nyt on jokaisen käyttötottumuksista ja tavoista kiinni kokeeko tuon hyödylliseksi vaiko ei, ongelmia itselläni ei siitä kyllä ole ollut, ihan perusasetuksillakin se toimii mutta itse kyllä muutamia asetuksia muutan omalle käytölleni sopiviksi, esimerkiksi reaaliaikaisen monitoroinnin poistan käytöstä koska en sitä koe tarpeelliseksi vaan koen sen ennemminkin hidastavan konetta.
Tuohon Jartarin kysymykseen mitä tuolla ohjelmalla tekee, tässäpä listaa:
1. tyhjennän selaushistorian ja muun turhan temp roinan aina halutessani helposti klikkaamalla roskakorista "Suorita CCleaner" jolloin voin tehdä sen silloin kun haluan, auttaa tehokkaasti myös esimerkiksi sellaisiin uutissivustoihin joissa ilmaiskäyttö on rajoitettu muutaman uutisen lukemiseen päivässä.
2. Itse olen huomannut myös rekisterin siivouksen ajoittain nopeuttavan ainakin vanhempia ja hitaampia koneita, en ole vielä kertaakaan onnistunut ccleanerillä rekisteriä siivotessa mitään rikkomaan.
3. Työkalut - välilehdeltä löytyy kätevästi ja selkeästi yhdestä paikasta turhien sovellusten poisto, turhaan käynnistyvien sovellusten poisto, selainlaajennusten hallinta, dublikaattihaku, ja tarvittaessa myös levyn pyyhintä, nämä kaikki siis selkeästi yhdellä välilehdellä ilman että tarvitsee kahlata koneen asetuksissa.

Tuossa siis toimintoja jotka itse olen kokenut tarpeellisiksi, toki ne saisi hoidettua ilman ccleaneriäkin tai jollain muulla, mutta itse olen kokenut ccleanerin hyvin toimivaksi ja selkeäksi käyttää.

G0lden_Kebab15/22

Jartar:

Kiitos muuten illan nauruista tuohon virustutkaan liittyen. Kai otit palomuurinkin pois? Nyt ainakin selvisi, että ei voi sun juttuja ottaa ihan tosissaan enää.

OneMember16/22

Itse olen CCleanerillä putsaillut koneelta tavaraa pidempään, mutta luovuon rekisterin putsaamisesta aikoja sitten, koska luin HowtoGeek-sivustolta tarkempaa tietoa sen vaikutuksita. Ja ei vaikuta olevan nopeuteeen mitään asiaan, kun hidastelujen syyt on löytynyt muualta tuon jälkeen.

Ja miksi käyttää tuota roskien siivoamisessa? Paljon nopeampi kuin manuaalisesti käydä kaikki selaimet ja muut putsattavat kohteet läpi.

G0lden_Kebab17/22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OneMember:

Itse olen CCleanerillä putsaillut koneelta tavaraa pidempään, mutta luovuon rekisterin putsaamisesta aikoja sitten, koska luin HowtoGeek-sivustolta tarkempaa tietoa sen vaikutuksita. Ja ei vaikuta olevan nopeuteeen mitään asiaan, kun hidastelujen syyt on löytynyt muualta tuon jälkeen.

Ja miksi käyttää tuota roskien siivoamisessa? Paljon nopeampi kuin manuaalisesti käydä kaikki selaimet ja muut putsattavat kohteet läpi.

Itse ainakin ohjelma onnistui ystävän koneelta poistamaan usemman gigatavun todella vanhoja windowsin väliaikaistiedostoja, senkin jälkeen kun selain ja roskakori oli manuaalisesti tyhjennetty. Rekisterin puhdistus onkin turhaa.

Näppishemmo18/22

Ccleanerin ilmaisversio toimii kaikista tehokkaammin muuten vain jos koneella on yksi käyttäjätili. Jos on monta niin pitää mennä yksitellen jokaiselle tilille ja ajaa se läpi. Maksullisessa versiossa muutkin tilit voi siivota samalla kertaa vaikkapa omalta tililtä käsin.

jartar19/22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti G0lden_Kebab:

Jartar:

Kiitos muuten illan nauruista tuohon virustutkaan liittyen. Kai otit palomuurinkin pois? Nyt ainakin selvisi, että ei voi sun juttuja ottaa ihan tosissaan enää.


Mulle sanottiin, että kone täyttyy viruksilla jos virustutkan poistaa ja todistin parin kuukauden ajan, että näin ei käy. En tiedä mikä siinä naurattaa? Sun arvostusta en mihinkään tarvitse ja sun kommenttisi osoittaa vain sen, ettet ilmeisesti ymmärrä lukemaasi.

On tuossa jotain pointteja tullut miksi CCleanerista voi olla hyötyä. Hemmetin paljon se siltikin vaatisi kehitystä, ennenkuin sitä kenellekkään uskaltaa ilman varausta suositella.

arivesa20/22

Olen ollut varsin tyytyväinen CCleaneriin jo vuosia,ei pahaa sanaa koska mitään ongelmia en ole kokenut. Selaimena käytän vain Chromea, ja postina vain gmailia.

Jätän valinnan tyhjäksi vain taltoiduista salasanoista ja "kekseistä". Muuta en tarvitse säilöön.

Miltei päivittäin käynnistyksen jälkeen ajan ohjelman. Pois lähtee illan selauksen jäljiltä 100-500 megaa nöyhtää,sisältäen roskiksen.

Rekisterivirheitä poistuu yleensä 1-5,paitsi päivitysten jälkeen kymmeniäkin.

W10 1703 "vapauta levytilaa" ajon,sisältäen "siivoa järjestelmätiedostot" jälkeen,löytää CCleaner vielä rutkasti turhaa.

Ei noiden hoitamattomuus heti missään näy. Mutta ajanmittaan levytila vähenee,ja toiminta hidastuu etenkin HDD-koneessa.

SSD toimii vikkelästi jopa täynnä sontaa,mutta rajansa silläkin. Miksi jättää roskat haittaamaan,kun helpoin mahd. poistokalu on mutkaton?

Viruksia vastaan en ole tarvinnut kuin W Defenderiä ja selausälliä.
Tuo päivittää viruskuvauksensa kerran/vrk automaatilla. Ei ongelmia.

Jotkut haluavat tehdä asioista mutkikkaita. Vapaa maa.

arivesa21/22

Lisäys: Android luurissani käytän Avastin Safe Clean ohjelmaa. Sekin on toiminut hyvin. Asensin tuon myös veljen luuriin,kehotuksella käyttää vähintään viikoittain.

Äijä unohti tehdä noin,ja tänään katsoessani sitä,oli muisti 96% täynnä.
Poistettavaa löytyi yli 4 gigaa,näkyvän ja näkymättömän cashen tiedostoja,sekä "esikatselu-pikkukuvia".

Nuo eivät poistu itsestään,olipa Android tai WindoWs. Itse pitää siivota.

jartar22/22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:


Miltei päivittäin käynnistyksen jälkeen ajan ohjelman. Pois lähtee illan selauksen jäljiltä 100-500 megaa nöyhtää,sisältäen roskiksen.

Jos yhden selain session jäljiltä kone veisi 100 - 500 megaa tilaa niin vuodessa puhuttaisiin todella suurista lukemista. Vuodessa pelkkä selain veisi 36,5 - 182,5 gigaa. Kyse on kuitenkin lähinnä väliaikaistiedostoista jonka lisäksi selaimet käyttävät vain tietyn määrän tilaa "ylimääräiseen". Ei se käytetty tila juurikaan kasvaisi vaikka et koskaan noita poistaisi.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:

Rekisterivirheitä poistuu yleensä 1-5,paitsi päivitysten jälkeen kymmeniäkin.


Ikävä kyllä noista rekisterimuokkauksista ei ole hyötyä, mutta haittaa voi olla sitäkin enemmän. CCleanerin ongelma on siinä, että se pyrkii todistamaan tarpeellisuuttaan tekemällä mahdollisimman paljon "muutoksia ja korjauksia". Ohjelmassa olisi järkevintä keskittyä pelkästään sellaisiin asioihin mitkä eivät vahingoita tietokonetta ja jotka oikeasti auttavat käyttäjää. Ikävä kyllä iso määrä käyttäjiä äänestää heikosti tehdyn ohjelman puolesta.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:

Lisäys: Android luurissani käytän Avastin Safe Clean ohjelmaa. Sekin on toiminut hyvin. Asensin tuon myös veljen luuriin,kehotuksella käyttää vähintään viikoittain.

Äijä unohti tehdä noin,ja tänään katsoessani sitä,oli muisti 96% täynnä.
Poistettavaa löytyi yli 4 gigaa,näkyvän ja näkymättömän cashen tiedostoja,sekä "esikatselu-pikkukuvia".

Nuo eivät poistu itsestään,olipa Android tai WindoWs. Itse pitää siivota.


Android on toki oma lukunsa, eikä kaikkea ylimääräistä pysty vakio käyttiksellä poistamaan. Sen sijaan noiden väliaikaistiedostojen tyhjentäminen on turhaa. Poistat tiedostot ja hetken päästä ohjelmat vievät täsmälleen yhtä paljon tilaa. Ongelmat ei ratkea poistamalla tiedostoja jotka pahimmillaan ovat kännyssä takaisin sekuntien jälkeen...

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT