Älypuhelimen QWERTY-näppäimistölle haetaan joukkorahoitusta

18
Puhelinvertailu

Älypuhelimen QWERTY-näppäimistölle haetaan joukkorahoitusta
Muistatteko vielä ajan, jolloin matkapuhelimissa oli fyysiset näppäimet puhelintoiminnolle? Monet eivät varmasti haluaisi takaisin numeronäppäimiä ja T9-tekstinsyöttöä, mutta sen sijaan useat ovat menneinä vuosina julistaneet QWERTY-näppäimistöjen ylemmyyttä.

Esimerkiksi Nokian legendaarisen Communicatorin tietokoneista tuttu näppäimistö toi männävuosina sähköpostien kirjoittamisen ja muun viestittelyn uudelle tasolle. Monille se oli kätevämpi tapa kirjoittaa kuin myöhemmin sen korvannut kosketusnäyttö, tai ainakin niin uskallettiin väittää.

Mikäli vielä olet sitä mieltä, että QWERTY-näppäimistö olisi ehdottomasti tarpeen nykypäivän älypuhelimessa, niin nyt on mahdollisuus äänestää lompakolla.

Indiegogo-joukkorahoituspalveluun on tuotu tuote, joka muuntaa Motorolan valmistaman Moto Z -laitteen QWERTY-puhelimeksi. Moto Mods -lisälaiteteknologiaa hyväksikäyttävä Livermoriumin fyysinen QWERY-näppäimistö liitetään puhelimen takapaneeliin, kuten esimerkiksi puhelimen julkaisussa esitelty kaiutin tai projektori.



Lisälaite sisältää akun sekä takaa liukuvan näppäimistön. Liukumisen lisäksi näppäimistöä on mahdollista taittaa parempaan kulmaan.

Tällä hetkellä rahoitusta on kerätty noin 35 000 dollarin verran eli reilu kolmannes 100 000 dollarin tavoitteesta. Ensimmäisiä laitteita odotetaan valmiiksi heinäkuussa ja mikäli sijoittaa kampanjaan, niin laitteen voi saada omakseen 60 dollarilla. Jälleenmyyntihinnaksi kerrotaan 120 dollaria. Valitettavasti laite vaatii tietysti myös Moto Z -älypuhelimen, jolla hintaa on n. 400 euroa.





Tilaa Puhelinvertailun uutiskirje!

Lähetämme noin kerran viikossa uutiskirjeen, joka sisältää viikon ajalta tärkeimmät uutisemme.

Tilaamalla uutiskirjeemme hyväksyt sääntömme ja tietosuojakäytäntömme.

Puhelinvertailun Nopeat

"Nopeat" ovat nopeita löytöjä Internetin syövereistä, jotka ovat meidän mielestämme jollain tavalla kiinnostavia, hauskoja tai ajankohtaisia. Ne eivät kuitenkaan ole (välttämättïä) merkittäviä aiheeltaan tai eivät sovi tyypilliseen uutistuotantoomme aiheensa puolesta, joten emme kirjoittaneet aiheesta pidempïä uutista, vaan julkaisemme löydöksemme nopeana video-, kuva- tai linkkivirtana.

Parhaat kännykkätarjoukset

Oppo A77 5G – hinta laskenut -34%

Oppo A77 5G
99 € DNA
149 € Telia
199 € Proshop

Alin hinta viikko sitten: 149 €

Oppo A38 (4G) – hinta laskenut -20%

Oppo A38 (4G)
99 € Veikon Kone
117 € RDE.FI
139 € Euronics

Alin hinta viikko sitten: 124 €

Xiaomi 13 – hinta laskenut -17%

Xiaomi 13
499 € Elisa
725 € RDE.FI
949 € CDON

Alin hinta viikko sitten: 599 €

Motorola Lenovo ThinkPhone – hinta laskenut -11%

Motorola Lenovo ThinkPhone
539 € Proshop
565 € RDE.FI
950 € Dustin Home

Alin hinta viikko sitten: 634 €

Kommentit (18)

PSM_1903
PSM_1903

1

Nokia C6-00 oli viimeinen fyysisellä QWERTY näppiksellä varustettu puhelin. Sen jälkeen on ollut HTC ONE ja nykyään hyvin palvellut LG G3. Mikäli näppis ei lisäisi paksuuttaa nykyisestä 3 mm enempää ottaisin sellaisen mielelläni vastaan.

Vastaa
Mauriland
Mauriland

2

Kosketusnäytöllä kun ei voi sokkona kirjoitta mutta fyysisellä näppiksellä se meni ongelmitta. Fyysiset näppäimet oli siis turvallisempi vaihtoehto liikkuessa kun ei tarvinnut keskittyä siihen laitteeseen.

Vastaa
muppis
muppis

3

Aina puhuttu, että ei kukaan fyysistä näppistä tartte jtai ne on vain "miespuolisten nörttien märkä uni". Olen tavannut muutaman akateemisen naisen, joilla on ollut joku QWERTY -näppiksellä oleva puhelin ja kaikki on sanoneet, että he ei tiedä minkä puhelimen seuraavaksi ostaa jos nykyinen hajoaa.

Vastaa
Jonahan
Jonahan

4

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti muppis:

Aina puhuttu, että ei kukaan fyysistä näppistä tartte jtai ne on vain "miespuolisten nörttien märkä uni". Olen tavannut muutaman akateemisen naisen, joilla on ollut joku QWERTY -näppiksellä oleva puhelin ja kaikki on sanoneet, että he ei tiedä minkä puhelimen seuraavaksi ostaa jos nykyinen hajoaa.

Ja minä olen tavannut muutaman 12-35 vuotta vanhan miespuolisen henkilön, jotka pitävät My Little Pony leluista. Anekdootti ei kuitenkaan kerro kauheasti niiden tuotteiden fanituksen todellisesta jakautumisesta eri sukupuolten tai ikäryhmien suhteen.

Nykyinen markkinatilanne, ja osaltaan tässä uutisoidun tuotteen joukkorahoitustilanne, kertoo paljon paremmin siitä millaisia tuotteita markkinat ovat viimeisten kymmenen vuoden aikana halunneet. Qwerty-puhelinten markkinaosuus on lähellä nollaa, ei nolla. Jos olisi kysyntää, olisi tarjontaakin paljon enemmän.

Sillä perusteella on aika helppo sanoa, että juuri kukaan ei ole viime vuosina pitänyt qwerty-puhelinta parhaana kompromissina itselleen, poikkeuksia toki aina löytyy, olen nähnyt myös simpukkapuhelimia, ne ovat jokseenkin yhtä suosittuja.

Vastaa
mcmopo
mcmopo

5

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jonahan:


Sillä perusteella on aika helppo sanoa, että juuri kukaan ei ole viime vuosina pitänyt qwerty-puhelinta parhaana kompromissina itselleen, poikkeuksia toki aina löytyy, olen nähnyt myös simpukkapuhelimia, ne ovat jokseenkin yhtä suosittuja.

Kyllä moni pitää qwerty-puhelinta parhaana laitteena itselleen mutta tarjonta on ollut käytännössä nolla. Jos menee paikalliseen markettiin ja yrittää etsiä puhelinta näppäimistöllä niin puhelimia on tasantarkkaan nollla kappaletta.

Muutama android pohjainen qwerty puhelin on kyllä nähty mutta laajaa saatavuutta ei ole ollut.
Lisäksi ongelmana on että androit ei ole suunniteltu näppämistölle. Esim. monissa sovelluksissa aukeaa virtuaalinen näppäimistö vaikka käyttäisi fyysistä. Juurikin yksi parhaista ominaisuuksista fyysisella näppäimistöillä on että näppämistö ei peitä kuvaa.

Toinen ongelma on että fyysisiä näppäimiä hamuavat ovat vähemmistö. Useimmat kirjoittelevat lyhyitä viestejä naamakirjaan tai chattailevat kaverien kanssa mutta kun puhelimella ruvetaan tekemään töitä niin ei näytöstä näppäimistön korvaajaksi ole.

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Ademeion (vahvistamaton)

6

Lainaus:

Jos olisi kysyntää, olisi tarjontaakin paljon enemmän.

Eli markkinamekanismi ohjaa valmistajat tekemään juuri sitä mitä kuluttajat haluavat ja tarvitsevat? Valmistajat olisivat sitten varmaankin halunneet tehdä paremmalla akkukapasiteetilla varustettuja puhelimia, mutta kun kuluttajat vaativat aina vain ohuempia ja ohuempia malleja? Itse en tiedä ainuttakaan ihmistä, joka viimeiseen viiteen vuoteen olisi halunnut puhelimista ohuempia akkukeston kustannuksella. Silti puhelinvalmistajat ovat tehneet juuri niin.

Markkinat ovat paljon monimutkaisempi asia kuin yksinkertaistettu kysynnän ja tarjonnan laki.

Vastaa
muppis
muppis

7

Olen huomannut, että IT puolella markkinat ohjautuu juuri sen mukaan mitä joku visiönääri jossain kabinetissa saa herroille myytyä. Menestys muilla messuilla sitten jonkin verran ohjaa, että mitä pääsee tuotantoon asti.

Vastaa
aapii
aapii

8

Olen ihmetellyt, miksei puhelimien suojakuoria valmistavat tahot ole tehneet flip-coveria, jonka kannessa olisi bluetooth näppäimistö? Olisi hyvin helppo tehdä yleismallin näppäimistö, joka liimataan siihen mallikohtaiseen kanteen, eikä olisi sidottu vain yhteen puhelinmalliin. Jos joku haluaa sen näppäimistön, niin sen voisi helposti ottaa mukaan tuolla lisäkuorella (muutama milli lisää paksuutta toki), tai jättää se kuori kotiin, jos ei näppikselle tiedä sinä päivänä olevan käyttöä.
Itse pitäisi kaikki tehdä. :)

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Ademeion (vahvistamaton)

9

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti aapii:

Olen ihmetellyt, miksei puhelimien suojakuoria valmistavat tahot ole tehneet flip-coveria, jonka kannessa olisi bluetooth näppäimistö? Olisi hyvin helppo tehdä yleismallin näppäimistö, joka liimataan siihen mallikohtaiseen kanteen, eikä olisi sidottu vain yhteen puhelinmalliin.

Kuulostaa hyvältä idealta. Toteutuksen laatu ja loppuun asti viety toimivuus olisivat tosin olennaisia asioita.

Vastaa
Abcabc375
Abcabc375

10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mcmopo:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jonahan:


Sillä perusteella on aika helppo sanoa, että juuri kukaan ei ole viime vuosina pitänyt qwerty-puhelinta parhaana kompromissina itselleen, poikkeuksia toki aina löytyy, olen nähnyt myös simpukkapuhelimia, ne ovat jokseenkin yhtä suosittuja.

Kyllä moni pitää qwerty-puhelinta parhaana laitteena itselleen mutta tarjonta on ollut käytännössä nolla. Jos menee paikalliseen markettiin ja yrittää etsiä puhelinta näppäimistöllä niin puhelimia on tasantarkkaan nollla kappaletta.

Muutama android pohjainen qwerty puhelin on kyllä nähty mutta laajaa saatavuutta ei ole ollut.
Lisäksi ongelmana on että androit ei ole suunniteltu näppämistölle. Esim. monissa sovelluksissa aukeaa virtuaalinen näppäimistö vaikka käyttäisi fyysistä. Juurikin yksi parhaista ominaisuuksista fyysisella näppäimistöillä on että näppämistö ei peitä kuvaa.

Toinen ongelma on että fyysisiä näppäimiä hamuavat ovat vähemmistö. Useimmat kirjoittelevat lyhyitä viestejä naamakirjaan tai chattailevat kaverien kanssa mutta kun puhelimella ruvetaan tekemään töitä niin ei näytöstä näppäimistön korvaajaksi ole.

Tällaisessa tilanteessa hommataan bluetooth-näppis eikä aleta kirjottelemaan puhelimen pikkunäppäimillä

Vastaa
Jonahan
Jonahan

11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ademeion:

Lainaus:

Jos olisi kysyntää, olisi tarjontaakin paljon enemmän.

Eli markkinamekanismi ohjaa valmistajat tekemään juuri sitä mitä kuluttajat haluavat ja tarvitsevat?

Ei markkinamekanismi ole täydellinen, mutta kyllä se ohjaa valmistajat tekemään pitkälti sitä mitä riittävän suuret kuluttajajoukot haluavat tai luulevat haluavansa.

Kun kysessä ei ole mikään uusi innovaatio (ei maksa juuri mitään kehittää ja kokeilla), puhelinmarkkina on huiman suuri ja toimijoilla on suuria vaikeuksia erottautua toisistaan on varsin oletettavaa, että joku suuristakin valmistajista olisi varmasti qwerty puhelimia tehnyt jos olisivat nähneet sellaiselle olevan markkinoita. Ja sen voi nähdä kohtuullisella tarkkuudella ilman laitettakin, esimerkiksi markkinatutkimusten perustella, joita firmat tiettävästi tekevät.

Ja haluan vielä toistaa, qwerty-puhelin joillakin mittareilla parempi (fyysinen näppäimistö), mutta joillakin mittareilla huonompi (koko, mekaniikan hinta, mekaniikan vikaantuminen, monikielinen käyttö, jne) joten kompromissi ei välttämättä ole riittävän hyvä riittävän suurelle osajoukolle asiakkaita.

Lainaus:


Valmistajat olisivat sitten varmaankin halunneet tehdä paremmalla akkukapasiteetilla varustettuja puhelimia, mutta kun kuluttajat vaativat aina vain ohuempia ja ohuempia malleja?

Olisivatko, miksi? Valmistajat varmaan lähtökohtaisesti haluavat maksimoida voittonsa, ei ole mitenkään ilmiselvää, että suurempi akkukapasiteetti (yhdistettynä sen negatiivisiin puoliin, koko, paino, hinta) olisi ollut voittava yhdistelmä. Jos olisi olisi sellaisia puhelimia varmasti enemmän saatavilla ja ne menisivät hyvin kaupaksi.

Lainaus:


Itse en tiedä ainuttakaan ihmistä, joka viimeiseen viiteen vuoteen olisi halunnut puhelimista ohuempia akkukeston kustannuksella. Silti puhelinvalmistajat ovat tehneet juuri niin.

Puhelinvalmistajat, etenkin sellaiset, jotka myyvät kymmeniä keskenään erilaisia malleja, pystyvät varsin hyvin näkemään millaiset ominaisuus/hinta kombinaatiot myyvät parhaiten heidän mallistossaan. Anekdoottien ilmaisuvoima on firmojen oikeaan myyntidataan verrattuna varsin mitätön.

Lainaus:


Markkinat ovat paljon monimutkaisempi asia kuin yksinkertaistettu kysynnän ja tarjonnan laki.

Kyllä, mutta tässä kyseisessä tapauksessa on aika vaikeata keksiä miksi puhelinfirmoille ei muka kelpaisi raha, jos tällaiselle, kohtuullisen helposti tehtävälle, variantille olisi riittävästi kysyntää. Mitä ilmeisimmin ei ole.

Vastaa
pentsu
pentsu

12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Abcabc375:



Tällaisessa tilanteessa hommataan bluetooth-näppis eikä aleta kirjottelemaan puhelimen pikkunäppäimillä

Joissain tapauksissa tuokin saattaa toimia. Itse vaan en näe sitä vaihtoehtona jos qwerty näppäimistöä jostain syystä haikailisin. En ainakaan usko että löytyy kovin montaa ihmistä joka toisessa kädessä pitää puhelinta nähdäkseen näytöltä mitä on kirjoittamassa, ja toisessa kädessä sitä bluetooth näppistä sekä pystyy vielä kirjoittamaan sillä. Ehkä joku kolmikätinen? Itse en ainakaan pystyisi.

Vastaa
delic
delic

13

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti aapii:

Olen ihmetellyt, miksei puhelimien suojakuoria valmistavat tahot ole tehneet flip-coveria, jonka kannessa olisi bluetooth näppäimistö? Olisi hyvin helppo tehdä yleismallin näppäimistö, joka liimataan siihen mallikohtaiseen kanteen, eikä olisi sidottu vain yhteen puhelinmalliin.

Itse pitäisi kaikki tehdä. :)

Kyllähän näitä on, mutta kuten uutisen kommenteissa on jo mainittu, kysyntä on sen verran pientä, että ei varmaan paljoa kiinnosta nämä markkinat kun ei ole kysyntää?

https://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss...h+keyboard+case Siitä vaan selailemaan ja ostoon jos mieli tekee, aika halvallakin näyttää lähtevän kun hinnat pudonnu ku ei käy kaupaksi.

Vastaa
aapii
aapii

14

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti delic:


Kyllähän näitä on, mutta kuten uutisen kommenteissa on jo mainittu, kysyntä on sen verran pientä, että ei varmaan paljoa kiinnosta nämä markkinat kun ei ole kysyntää?

https://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss...h+keyboard+case Siitä vaan selailemaan ja ostoon jos mieli tekee, aika halvallakin näyttää lähtevän kun hinnat pudonnu ku ei käy kaupaksi.

En usko, että kauheasti kuluja toisi, jos joku kehittäisi sopivan kokoisen näppiksen, joka vaan muokataan nahkakehyksillä ja muovirungolla eri puhelimiin sopiviksi. Nythän ne laukut jo tehdään kuitenkin mallikohtaisesti. Ei tuolta amazonilta (tai ebaystakaan) löydä ääkkösillä olevaa näppäimistöä. Ei suomessa juurikaan kysyntää ole, jos ei ä ja ö löydy. Sen sijaan moni haikailee vanhoja communicaattoreita, etenkin bisnes käyttäjät. Tiedän yhdenkin iPhone käyttäjän, joka pitää vanhaa Nokia E90 puhelinta kalenteri käytössä iPhonen rinnalla.

Vastaa
delic
delic

15

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti aapii:

En usko, että kauheasti kuluja toisi, jos joku kehittäisi sopivan kokoisen näppiksen..

Ei tuolta amazonilta (tai ebaystakaan) löydä ääkkösillä olevaa näppäimistöä. Ei suomessa juurikaan kysyntää ole, jos ei ä ja ö löydy.

Heh :) eiköhän tähän tiivistynyt aika paljon :)

Suomessahan se kysyntä varmaa olis just niin hurjaa, että kannattaa ehdottomasti erikseen tuotannosta puskea ulos Suomi näppistä. Sehän vaatisi näppikselle ihan oman suunnittelun vs muut maat, että siinä niitä lisäkuluja heti.

Vastaa
Jonahan
Jonahan

16

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti delic:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti aapii:


Ei tuolta amazonilta (tai ebaystakaan) löydä ääkkösillä olevaa näppäimistöä. Ei suomessa juurikaan kysyntää ole, jos ei ä ja ö löydy.

Heh :) eiköhän tähän tiivistynyt aika paljon :)

Jeps, tämä on yksi virtuaalinäppäimistön hyvistä puolista. Kun kirjoitetaan eri kontekstissa (kieli, URL, email, puhelinnumero, jne.) on näppäimistöstä mahdollista piilottaa turhat näppäimet ja vastaavasti tuoda vähän erikoisempia esiin.

Myös näppäimien koon reaaliaikainen muuttaminen on mahdollista, ja sitä varmaan liki kaikki tekevät nykyään sanakirjan ja seuraavan kirjaimen todennäköisyyden mukaan.

Vastaa
aapii
aapii

17

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti delic:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti aapii:

En usko, että kauheasti kuluja toisi, jos joku kehittäisi sopivan kokoisen näppiksen..

Ei tuolta amazonilta (tai ebaystakaan) löydä ääkkösillä olevaa näppäimistöä. Ei suomessa juurikaan kysyntää ole, jos ei ä ja ö löydy.

Heh :) eiköhän tähän tiivistynyt aika paljon :)

Suomessahan se kysyntä varmaa olis just niin hurjaa, että kannattaa ehdottomasti erikseen tuotannosta puskea ulos Suomi näppistä. Sehän vaatisi näppikselle ihan oman suunnittelun vs muut maat, että siinä niitä lisäkuluja heti.


Olen korjannut työkseni Nokian communicaattoreita paljonkin ja niissä itse näppäimistö (kalvokytkimet siellä sisällä) oli joka maassa samanlainen. Ainoastaan päällä olevat muoviset painikkeet oli maakohtaiset, jotka sai helposti vaihdettua toiseen. Softan kielipaketilla määriteltiin sitten painikkeista tulevat kirjaimet. Tuollainen maakohtainen "muovikalvo" maksaisi todennäköisesti 0.05€/kpl, jos painomäärä olisi vaikka 100 000kpl/maa. Noita sit jos möisi vaikka 1€/kpl flip-covereita ompelevalle firmalle, joka möisi koko tuotoksen eteenpäin 5€/kpl. Sit jälleenmyynti kaupassa ulosmyynti 25€/kpl, niin on jo monta välikättä tehnyt hyvin rahaa. Kuten sanoin, jos olisi enemmän pääomaa ja yhteyksiä kiinaan, niin tekisin itse :D

Vastaa
jartar
jartar

18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti aapii:


Olen korjannut työkseni Nokian communicaattoreita paljonkin ja niissä itse näppäimistö (kalvokytkimet siellä sisällä) oli joka maassa samanlainen. Ainoastaan päällä olevat muoviset painikkeet oli maakohtaiset, jotka sai helposti vaihdettua toiseen. Softan kielipaketilla määriteltiin sitten painikkeista tulevat kirjaimet. Tuollainen maakohtainen "muovikalvo" maksaisi todennäköisesti 0.05€/kpl, jos painomäärä olisi vaikka 100 000kpl/maa. Noita sit jos möisi vaikka 1€/kpl flip-covereita ompelevalle firmalle, joka möisi koko tuotoksen eteenpäin 5€/kpl. Sit jälleenmyynti kaupassa ulosmyynti 25€/kpl, niin on jo monta välikättä tehnyt hyvin rahaa. Kuten sanoin, jos olisi enemmän pääomaa ja yhteyksiä kiinaan, niin tekisin itse :D


Tuossa on se ongelma, että eri puhelinmalleille pitäisi olla erilainen näppis kotelo. Sen lisäksi kun ihmiset haluavat eri värisiä vaihtoehtoja niin yksi väri ei riitä mihinkään. Suomen markkinoita varten kun pitää olla omat painatukset niin painajainen tulee siinä vaiheessa kun valitset puhelinmallit, värit, mahdolliset kuviot ja painomäärät ja sormet ristissä toivot, ettei kovin pahasti miinukselle mene.

Vastaa

Kommentoi artikkelia

Pysy aiheessa ja kirjoita asiallisesti. Epäasialliset viestit voidaan poistaa tai niitä voidaan muokata toimituksen harkinnan mukaan.

Haluan ilmoituksen sähköpostitse, kun ketjuun kirjoitetaan uusi viesti.