AfterDawn logo

Tällä selaimella saat Netflix-elokuvat toistumaan Full HD -tarkkuudella

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
10 kommenttia

Mikäli haluaa käyttää Netflixiä selaimen kautta ja haluaa kuvan olevan tarkinta mahdollista, niin silloin kannattaa turvautua silloin Microsoftin Edge-selaimeen. Ohjelmistojätin selaimet ovat Windows-järjestelmissä toistaiseksi ainoita, joilla pystyy toistamaan Netflix-elokuvia Full HD -tarkkuudella.

Chromen, Firefoxin ja Operan kohdalla suoratoistotarkkuus on rajoitettu 720p-tarkkuuteen. Edgen lisäksi vain vanheneva Internet Explorer 11 pystyy toistamaan Full HD -videota. Tarkkaa syytä tällaiselle jaottelulle ei ole annettu, mutta jotkut näyttäisivät uskovan taustalla olevan Microsoftin selaimien tukemat kopioesto-ominaisuudet (PlayReady Content Protection ja Protected Media Path).

Mikäli ei halua käyttää Microsoftin selaimia, mutta haluaisi kuitenkin katsoa elokuvat Full HD -tarkkuudella, niin silloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää Netflix-sovelluksen asentaminen tietokoneeseen.

10 KOMMENTTIA

beget1/10

Klikkihuorausotsikko. Häpeä.

Hepsy2/10

Sellasta paska otsikkoa tulee täältäkin päin nykyään, että sama blockata amppareista afterdawnikin...

perhana3/10

Jaa oliko se edellisille kommentoijille noin raskas paikka kun otsikon alta paljastuikin että tuonkin asian hoitaa parhaiten microsoftin selaimet, vai mistä syy moisiin itkupotkuraivareihin?

En minä nyt kyllä tuosta otsikosta oikein mitään klikkihuorausta löydä, varsinkin kun otsikon taustalla melko selkeästi näkyy tuo Edgen logo jonka kyllä luulisi tylsemmällekkin kynälle vihjaavan mistä selaimesta on kyse, ettei tarvitse pettyä kun uutisesta ei löytynytkään tyypillistä Chrome-jumalointia.

Phoenix434/10

Itsekin ihmettelin, että kun näkyy selkeästi logo, niin olihan se täysin arvattavissa mikä selain on kyseessä. Toisin sanoen otsikko + kuva eivät johtaneet harhaan. Vai tarkoitetaanko tässä sitä, että otsikko olisi vihjannut fullHD-reson puuttuvan kokonaan tarjoamasta?

Itse aiheeseen liittyen: mikä vuosi nyt oikein on kun 1080p ei vieläkään ole itsestäänselvyys? Alan pikkuhiljaa hyväksyä sen tosiasian, ettei 4k tule yleistymään tämän vuosikymmenen aikana.

muppis5/10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Phoenix43:


Itse aiheeseen liittyen: mikä vuosi nyt oikein on kun 1080p ei vieläkään ole itsestäänselvyys? Alan pikkuhiljaa hyväksyä sen tosiasian, ettei 4k tule yleistymään tämän vuosikymmenen aikana.


Tuntuu jo tuuppaavan 8K resoluutiota ulos, että voipi 4K jäädä välivaiheeksi.

Lumikki6/10

Lainaus:

Itse aiheeseen liittyen: mikä vuosi nyt oikein on kun 1080p ei vieläkään ole itsestäänselvyys? Alan pikkuhiljaa hyväksyä sen tosiasian, ettei 4k tule yleistymään tämän vuosikymmenen aikana.

Syy tähän asiaan on tekijäoikeusomaiset ja heidän vaatima DRM. Siitähän tässäkin uutisessa on kyse eli onko selaimessa tekijäoikeusomistajien vaatimaa DRM-tukea. Käytännössä lähes kaikki HDTV viivästymiset lähes kaikissa asioissa voi laskea tekijäoikeusomaisten syyksi. Koska HDTV on ollut muuten teknisesti valmis jo monia vuosia. Ainoa este on ollut se että HD-materiaalin "omistajat" eivät anna lupaa HD-materiaalin käyttöön ilman heidän hyväksymää DRM:ää.

Voi vain kuvitella mikä taloudellinen vahinko tässä on tapahtunut yhteiskunnalle, kun HDTV on myöhästynyt vuosia ja sen suosion kasvu on ollut hidasta HDTV-materiaalin saatavuus/ DRM-toimivuus puuteiden takia.

Joten tuosta voi arvailla mikä tulee olemaan 4k (UHD) ja 8k ongelmat...

pake7/10

Säälittävää klikkihuorausta. Surullista, että Afterdawn on lähtenyt tuolle tielle.

Ja niille, joiden mielestä tämä ei ole klikkihuorausta, niin Ampparit.com tai High.fi eivät näytä logoja tai kuvia listoillaan, joten lukija ei mitenkään voi tietää mistä on kyse. Eli päivänselvää huorausta.

perhana8/10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pake:

Säälittävää klikkihuorausta. Surullista, että Afterdawn on lähtenyt tuolle tielle.

Ja niille, joiden mielestä tämä ei ole klikkihuorausta, niin Ampparit.com tai High.fi eivät näytä logoja tai kuvia listoillaan, joten lukija ei mitenkään voi tietää mistä on kyse. Eli päivänselvää huorausta.

Kun uutisessa kerrottiin siitä millä selaimella netflix videot saa toistumaan full hd tarkkuudella, niin mikä olisi mielestäsi ollut sovelias otsikko uutiselle, vai olisiko otsikon pitänyt sisältää varoitus niille chrome/firefox uskovaisille joiden aamumurot saattavat kastua jos he vahingossa lukevat uutisen aiheesta jossa heidän lempiselaimensa ei olekkaan paras...?

Mitä tulee tuohon että DRM olisi syynä siihen että muut selaimet eivät tue netflix videoiden full hd tarkkuutta, niin ehkä niiden muidenkin selainten valmistajien pitäisi yrittää saada se DRM toimimaan...?

pake9/10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:

Kun uutisessa kerrottiin siitä millä selaimella netflix videot saa toistumaan full hd tarkkuudella, niin mikä olisi mielestäsi ollut sovelias otsikko uutiselle, vai olisiko otsikon pitänyt sisältää varoitus niille chrome/firefox uskovaisille joiden aamumurot saattavat kastua jos he vahingossa lukevat uutisen aiheesta jossa heidän lempiselaimensa ei olekkaan paras...?

3 sekunnin mietinnällä sain aikaan informatiivisemman otsikon, johon ei liity klikkihuorausta: "Netflixin elokuvat toistuvat nyt Edge-selaimella Full HD -tarkkuudella".

Mulle on kuule ihan sama mikä selain on minun, sinun tai joulupukin suosikki. Selain se vain on. Ihmeellisen hyökkäävä asenne kuitenkin tuntuu sinullakin olevan henkilöitä, jotka eivät pidä Edge-selainta parhaana, kohtaan. :D

perhana10/10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pake:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:

Kun uutisessa kerrottiin siitä millä selaimella netflix videot saa toistumaan full hd tarkkuudella, niin mikä olisi mielestäsi ollut sovelias otsikko uutiselle, vai olisiko otsikon pitänyt sisältää varoitus niille chrome/firefox uskovaisille joiden aamumurot saattavat kastua jos he vahingossa lukevat uutisen aiheesta jossa heidän lempiselaimensa ei olekkaan paras...?

3 sekunnin mietinnällä sain aikaan informatiivisemman otsikon, johon ei liity klikkihuorausta: "Netflixin elokuvat toistuvat nyt Edge-selaimella Full HD -tarkkuudella".

Mulle on kuule ihan sama mikä selain on minun, sinun tai joulupukin suosikki. Selain se vain on. Ihmeellisen hyökkäävä asenne kuitenkin tuntuu sinullakin olevan henkilöitä, jotka eivät pidä Edge-selainta parhaana, kohtaan. :D

Mutta kun tuo sinun laatimasi otsikko olisi ollut väärin ja harhaanjohtava, nimittäin tuon "nyt" sanan osalta, ja siitä puuttuu myöskin maininta siitä että ne toistuvat full-hd tarkkuudella ainoastaan Edge-selaimella, alkuperäisen uutisenkaan mukaan microsoft ei ole tehnyt lähiaikoina mitään muutoksia selaimiinsa niin että nuo videot toistuisivat NYT full hd tarkkuudella, vaan pcworldin oman testinkin mukaan asia vaan näytti olevan niin.
Eli jospa kuitenkin olisi kannattanut käyttää enemmän kuin 3 sekuntia, ja lukea uutinen... :D

Minä en kylläkään pidä Edge selainta parhaana, itse olen edelleen muutosvastaisena IE:n käyttäjä

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT