AfterDawn logo

Nokia myi karttansa – Mikä on HERE-sovellusten tulevaisuus?

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
4 kommenttia

Teknologiayhtiö Nokia on kertonut myyvänsä HERE-karttaliiketoimintonsa saksalaisille autovalmistajille 2,8 miljardin euron velattomaan hintaan. Autovalmistajien yhteenliittymään kuuluvat Daimler, BMW ja Audi.

Jo menneenä keväänä Nokia kertoi aloittaneensa neuvottelut karttaliiketoimintansa myymiseksi. Potentiaalisia ostajaehdokkaita löytyi eri puolilta maailmaa ja eri sektoreilta, esimerkiksi kyytipalvelu Uberin ja kiinalaisen hakukoneyhtiö Baidun kerrottiin olleen kiinnostuneista HEREstä. Ostajasuosikkeina olivat kuitenkin alusta lähtien edellä mainittujen autovalmistajien muodostama yhteenliittymä.

Autot kehittyvät kovaa vauhtia pelkistä kulkuneuvoista varsinaisiksi digitaalisiksi mobiililaitteiksi, joten erilaisten karttapalveluiden tärkeys tulee korostumaan selvästi tulevaisuudessa. Saksalaiset automerkit tietävät tämän hyvin ja olivat siksi kaikkein innokkaimpia ostamaan kartat Nokialta: ilman omia karttoja, autovalmistajat olisivat jatkuvasti riippuvaisia ulkopuolisista teknologiatoimittajista.


Nokia ei tehnyt koskaan HEREllä varsinaista bisnestä kuluttajille tarkoitetuilla mobiilisovelluksilla. Jää nähtäväksi jatkuuko sama uusien omistajien alaisuudessa vai muuttuvatko iOS-, Android- ja Windows-sovellukset maksullisiksi.

4 KOMMENTTIA

user@org (vahvistamaton)1/4

Lainaus:

Nokia ei tehnyt koskaan HEREllä varsinaista bisnestä kuluttajille tarkoitetuilla mobiilisovelluksilla.

WP8 puolella markkinaosuus taitaa olla aika iso, ja uutisointien mukaan Android puolella ihan kohtuullisen hyvin löytänyt käyttäjiä, tiedä sitten onko tavoitteet täyttyneet.

Lainaus:

Jää nähtäväksi jatkuuko sama uusien omistajien alaisuudessa vai muuttuvatko iOS-, Android- ja Windows-sovellukset maksullisiksi.


Maksullisuus kuullostaa aika kaukaa haetulta, mikä siinä olisi idea ? Vaatisi kyllä ensin jotain muuta merkittävää ennenkuin tuo alkaisi kuullostaa vaihtoehdolta.

RekookeR2/4

Nokia jatkaa theden edelleen mokia.
Miksi tollasella alennuksella, kun oli myyjän markkinat, ostajia oli useita?

teppoI3/4

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user@org:

Lainaus:

Nokia ei tehnyt koskaan HEREllä varsinaista bisnestä kuluttajille tarkoitetuilla mobiilisovelluksilla.

WP8 puolella markkinaosuus taitaa olla aika iso, ja uutisointien mukaan Android puolella ihan kohtuullisen hyvin löytänyt käyttäjiä, tiedä sitten onko tavoitteet täyttyneet.

Markkinaosuuksia kyllä, mutta se tee HERE-sovelluksista vielä bisnestä Nokialle. Sovellukset ovat ilmaisia eikä ne sisällä käsittääkseni minkäänlaisia maksullisia ominaisuuksiakaan: raha tulee karttojen lisensoinnista esim. Microsoftille, Facebookille, automerkeille jne.

Sovellukset taitavat olla olemassa lähinnä apuna paikkatietojen paikkansapitävyyden varmistamiseksi.

user@org (vahvistamaton)4/4

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teppoI:


Markkinaosuuksia kyllä, mutta se tee HERE-sovelluksista vielä bisnestä Nokialle.


KPL määrätkin on kai jonkinmoiset, eli luulis sillä olevan merkitystä.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teppoI:

Sovellukset ovat ilmaisia eikä ne sisällä käsittääkseni minkäänlaisia maksullisia ominaisuuksiakaan: raha tulee karttojen lisensoinnista esim. Microsoftille, Facebookille, automerkeille jne.


Aivan.
En tiedä onko eroteltu kuinka paljon nuo luuriApsit tuo liikevaihtoa (siihen ei tarvita mitään erityisiä maksullisia kuluttaja ominaisuuksia)

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teppoI:


Sovellukset taitavat olla olemassa lähinnä apuna paikkatietojen paikkansapitävyyden varmistamiseksi.

Sijainnin, ja karttojen lisäksi Here tarjoaa muutakin. Here toki hankkii tietoa monista lähteistä ja vahvasti tukeutuu ns "viralliseen" tietoon.

Luurit ja tabletit on niitä liikkuvia alustoja joissa on nettiyhteydet. Veloituksettomat sovellukset on niitä joissa käyttäjä käyttöoikeutta vastaan luovuttaa tärkeää tietoa. Mainitsemasi sijannin määritys juttujen lisäksi sitä kautta saa myös muuta arvokasta tietoa, joka tärkeää muissa tuotteissa.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT