AfterDawn logo

Xbox-uutinen tuli Sonylle yllätyksenä: PlayStation 4 ei ole saamassa tukea PS3-peleille

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
6 kommenttia

Microsoft kertoi tällä viikolla E3-messuilla monien yllätykseksi, että Xbox One saa myöhemmin tänä vuonna tuen vanhemmille Xbox 360 -peleille.

Ilmoitus tuli Xbox-pelaajille varmasti iloisena yllätyksenä, mutta yllätys se näyttää olleen myös Sonylle. Sony Worldwide Studiosia johtavan Shuhei Yoshida kertoi Eurogamerin haastattelussa kuvitelleensa taaksepäin yhteensopivuuden olevan mahdotonta toteuttaa. Hän uskoo Microsoftin satsanneen paljon työtunteja tuen rakentamista varten.

Yoshidan mukaan PS3-pelien suorittaminen PlayStation 4:llä vaatisi todennäköisesti todella paljon työtä, eikä sellaista olekaan suunnitelmista. Hän ei kuitenkaan halua sanoa pysyvää "eitä" PS3-pelien yhteensopivuudelle.

Microsoftin tavoitteena on tuoda yli sata Xbox 360 -peliä Xbox Onelle tämän vuoden loppuun mennessä. Sen jälkeen tukea yritetään laajentaa "satoihin peleihin". Xbox 360:lle on julkaistu suunnilleen tuhat peliä.

6 KOMMENTTIA

superkick1/6

Ei taida sonyllä softaosaaminen riittää. MS on mestari sillä osa-alueella.

ProfaneX2/6

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti superkick:

Ei taida sonyllä softaosaaminen riittää. MS on mestari sillä osa-alueella.

Kaikki jotka tietävät vähänkään raudasta mitään ymmärtävät kyllä miksi se ei vaan onnistu niin vaan sonyn kanssa. En ala tähän nyt selvittämään. Mutta ennen kuin lauot nuita xbone fanituksia niin otas poika selvää asioista :)

Agent_0073/6

Lainaus:

Kaikki jotka tietävät vähänkään raudasta mitään ymmärtävät kyllä miksi se ei vaan onnistu niin vaan sonyn kanssa.


Kyllä se pitäisi useiden pelien kanssa onnistua aika helposti, kun alustalle on julkaistu niin paljon kevyempiä tuotoksia, joita nykyiset harrastelijoiden kehittämät emulaattorit pyörittävät.

Suurempi syy tuolle on tuo Sonyn strategia panostaa PlayStation Now -streamauspalveluun. Jos PS4 tukisi suoraan noita PS3:n pelejä niin palvelun käyttäjämäärät eivät todennäköisesti olisi kovin hyvät (tosin on kyllä vaikea uskoa, että PlayStation Now olisi tälläkään hetkellä mikään rahasampo).

johku124/6

Perehtykää suoritinarkkitehtuurien eroja ja miettikää sitten miksi tilanne on mikä on.

raven0ak5/6

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Agent_007:

Lainaus:

Kaikki jotka tietävät vähänkään raudasta mitään ymmärtävät kyllä miksi se ei vaan onnistu niin vaan sonyn kanssa.


Kyllä se pitäisi useiden pelien kanssa onnistua aika helposti, kun alustalle on julkaistu niin paljon kevyempiä tuotoksia, joita nykyiset harrastelijoiden kehittämät emulaattorit pyörittävät.

Suurempi syy tuolle on tuo Sonyn strategia panostaa PlayStation Now -streamauspalveluun. Jos PS4 tukisi suoraan noita PS3:n pelejä niin palvelun käyttäjämäärät eivät todennäköisesti olisi kovin hyvät (tosin on kyllä vaikea uskoa, että PlayStation Now olisi tälläkään hetkellä mikään rahasampo).

saanen sanoa sanasen... se että konsolin voi järkevästi emuloida vaatii yli 10x enempi vääntöä emuloivasta laitteesta, ps3 emulaattoreita ei tämän rajoituksen takia ole. Ja se on ihan rautasta kiinni että ps4 ei voi pyörittää ps3 pelejä, useat ps3 pelit ovat rauta twiikatut ps3 varten ja arvaas pyöriikö ne suoraa aivan eri raudalla ja eri softilla (ps4 firmis ei ole ps3 firmis)... voin sanoa suoraa että ei pyöri.

Miksi sitte xboxilal tämä onnistuu on lähtökohdissa ja pienessä pisteessä jossa mikkisoftalla on ollut jo wanhan xboxin kohdalla tarkoitus yhtenäistää PC ja konsolikäyttöjärjestelmät, windowssissa on ideana toimia pitkälti raudasta riippumatta (tarkoitan siis mahdollisimman laajalla valikoimalla rautaa) ja pelit ovat rakennettu mikkisoftan standardoimalla c# pitkälti, on vähän helpompi sanoa että wanhat menevät uuteen jos niitä ei ole rautaan sidottu.

qwerty836/6

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti raven0ak:

saanen sanoa sanasen... se että konsolin voi järkevästi emuloida vaatii yli 10x enempi vääntöä emuloivasta laitteesta, ps3 emulaattoreita ei tämän rajoituksen takia ole. Ja se on ihan rautasta kiinni että ps4 ei voi pyörittää ps3 pelejä, useat ps3 pelit ovat rauta twiikatut ps3 varten ja arvaas pyöriikö ne suoraa aivan eri raudalla ja eri softilla (ps4 firmis ei ole ps3 firmis)... voin sanoa suoraa että ei pyöri.

No ei tuo vanhan boxin PowerPC prossukaan kyllä mikään helposti "emuloitava" ole.

Lainaus:

Miksi sitte xboxilal tämä onnistuu on lähtökohdissa ja pienessä pisteessä jossa mikkisoftalla on ollut jo wanhan xboxin kohdalla tarkoitus yhtenäistää PC ja konsolikäyttöjärjestelmät, windowssissa on ideana toimia pitkälti raudasta riippumatta (tarkoitan siis mahdollisimman laajalla valikoimalla rautaa) ja pelit ovat rakennettu mikkisoftan standardoimalla c# pitkälti, on vähän helpompi sanoa että wanhat menevät uuteen jos niitä ei ole rautaan sidottu.

Niin no, eipä tuolla käyttiksen yhtenäistämisellä ole kyllä mitään tekemistä raudan kanssa. Sehän on nimenomaan UI. Sillä ei ole HW:n kanssa oikein mitään tekemistä. Väittäisin kyllä myös että tuon X360:n sovellukset on nimenomaan aika kovin rautaan sidottuja. Siinähän on periaatteessa paljon vähemmän tehoa kuin PS3:ssa ja silti ohjelmoijat siitä saivat enemmän irti.

Samoin jos "Windows pyörii kaikilla raudoilla" väite pitäisi paikkansa, niin mm. ARM-Surface koneet olisi varmasti lyöneet itsensä aika hyvin markkinoille. Vaan mitä yhteensopivaa näissä Windowseissa sitten olikaan? Ja nyt on kyseessä suhteellisen yksinkertaiset koodit vrt. pelikonsoleiden tiukasti rautaan sidotut koodit.


Siis toki varmasti helpompi saada 360:n raudasta yhteensopivaa kuin PS3:n, mutta viestistä ainakin minä sain käsityksen, että se on ihan helppo homma, kun se olisi ns. heittämällä "pc-yhteensopivaa".

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT