AfterDawn logo

Näin Spotify-korvaukset valuvat artisteilta levy-yhtiöille

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
7 kommenttia

Joka vuosi Spotify kehuu kuinka se on tilittänyt muusikoille aiempaa enemmän rahaa palvelussa kuunnellusta musiikista. Pelkästään viime vuonna Spotify maksoi musiikiteollisuudelle miljardi dollaria – se on saman verran kuin viitenä edellisenä vuonna yhteensä. Samaan aikaan artistit kuitenkin valittavat enemmän ja enemmän siitä, etteivät he saa reilua korvausta suoratoistoista.

Ranskan musiikkiteollisuutta edustavan SNEP:n teettämä tuore tutkimus kertoo mistä edellä kuvattu ilmeinen ristiriita oikein johtuu. Spotify kyllä maksaa jatkuvasti selvästi enemmän rahaa palvelussa toistetusta musiikista, mutta muusikoiden ja suoratoistopalvelun välissä olevat levy-yhtiöt kaapivat tilityksistä 73 prosenttia (verojen jälkeen). Spotifyn suosion kasvu sataa siis suoraan levy-yhtiöiden laariin.

Lauluntekijät ja artistit joutuvat tyytymään yhteenlaskettuun 26 prosentin osuuteen.


Spotifyn mukaan artistien saamien tilitysten suuruun riippuu käytännössä neljästä eri tekijästä: Spotifyn suosiosta (kuukausittaisesta liikevaihdosta), kappaleen suosiosta palvelussa (kappaleen soittokerrat jaettuna kaikilla soittokerroilla), Spotifyn ja levy-yhtiöiden sopimuksista (Spotify tilittää noin 70 prosenttia liikevaihdostaan) sekä levy-yhtiön ja artistin rojaltisopimuksista.

Alla olevassa kaaviossa kohtien 1, 2 ja 3 yhteenlaskettu suuruus viime vuonna oli Spotifyn ilmoittama miljardi dollaria. Kohtien kolme ja neljä välissä levy-yhtiöt nappaavat SNEP:n tutkimuksen mukaan noin 73 prosenttia miljardin dollarin tilityksestä (olettaen että tutkimustulokset pätevät maailmanlaajuisesti).

7 KOMMENTTIA

Lumikki1/7

Tuo kai ilmentään sen mitä aina on sanottu eli että ongelma ei ole siinä mitä musiikista maksetaan vaan että se maksu ei saavuta artistia koska levy-yhtiöt kahmivat ne rahat taskuunsa.

prezo2/7

Kaippa se isoin ongelma tässä on että levy-yhtiöllä on materia, palkka ym kuluja ja artistilla henkistä kulua niiden laulujen tekemisestä ja esittämisestä.. Ja tämähän on tottakai epäsuhteessa.

Ratkaisu olisi ryhtyä purkamaan näitä levy-yhtiöitä pienenpiin yhtiöihin. Kun firmojen määrä vaikka kaksinkertaistuisi alkaisi silläkin sektorilla olemaan kilpailua kuka kenetkin artistin riveihinsä saa.

Snifferr3/7

Ehkä taas pian on aika raahata joku suomi artisti median eteen kertomaan kuina levy-yhtiöt on jees ja TPB etc. tappavat musiikin.

RekookeR4/7

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Tuo kai ilmentään sen mitä aina on sanottu eli että ongelma ei ole siinä mitä musiikista maksetaan vaan että se maksu ei saavuta artistia koska levy-yhtiöt kahmivat ne rahat taskuunsa.

Niin ja sitten artistit syyttävät piratismia siitä että heidän tulonsa ovat mitä ovat...

dRD5/7

Jännä puoli koko kuviossa on se, että vaikka tulonmuodostus alkaa siirtymään pikkuhiljaa kokonaan streaming-palveluiden ja livekeikkojen yhdistelmään, ovat artistit edelleen valmiita allekirjoittamaan sopimuksia levy-yhtiön setien kanssa, joka vie tuloista 90% yhtiön kassaan.

Levy-yhtiöillähän ON funktionsa, sehän on ihan saletti - musiikkikaan ei myy ilman markkinointia, jne ja levy-yhtiöthän ovat käytännössä firmoja, jotka hiovat myytävän tuotteen myyntikuntoiseksi ja markkinoivat sitä kuluttajille. Mutta kannattaako artistin maksaa siitä niin paljon kuin nyt maksetaan?

prezo6/7

dRD, juurikin noin. Taitaa artistit usein juosta mahdollisimman suuren firman perässä ja ovat tyytyäisiä jos vain julkisuutta tulee ja vähän radiosoittoa. Ehkä artistienkin kannattaisi käydä pieni yrittäjäkurssi..?

user@org (vahvistamaton)7/7

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD:

Mutta kannattaako artistin maksaa siitä niin paljon kuin nyt maksetaan?


Toinen vaihtoehto on vanha kummellivitsi, artisti maksaa ... kaiken.

No jos on markkina-arvoa, ja sopparia vaille, niin luulis vielä tänäpäivänäkin olevan kilpailua ja manageripalveluita jotka osaa nyhtää niin paljon kuin vain saa.

Keskiverto osaavan artistin markkina-arvo laskee aika herkästi jos vain lainakappaleita esittää ja koska osaavista artisteista on tarjontaa yllinkyllin, eli aika heikoilla alkaa huudattaa parempaa liksaa.

Jotta joku alkaisi panostaa artistiin, niin se tarvii pitkän sopimuksen jossa on riittävä riski tuotto odotus.

Huono voi menestyä peremmin, jos kysyntää muutakautta, ainakin tuntuu että Suomessa jälkimmäisiä esimerkkejä ollut riittävästi.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT