Apple julkaisi iOS 8:n iPhoneille ja iPadeille – Näin lataat päivityksen

11
Manu Pitkänen

Apple julkaisi iOS 8:n iPhoneille ja iPadeille – Näin lataat päivityksen
Apple on aloittanut iOS 8 -käyttöjärjestelmän jakelun iPhone-puhelimille (4S ja uudemmat), iPad-tableteille (toinen sukupolvi ja uudemmat) ja iPod touchille (viides sukupolvi).

Ennen laitteen päivitystä on suositeltavaa tehdä nykyisestä järjestelmästä varmuuskopio. Laita iOS-laite lataukseen ja varmista, että siitä löytyy tarpeeksi vapaata tallennustilaa. Päivityksen hakeminen onnistuu seuraavasti: Mene Asetuksiin, valitse Yleiset ja napauta Ohjelmiston päivitys. Päivitys tulee saataville asteittain, minkä takia iOS 8 ei välttämättä ole saatavilla sinun laitteellesi heti jakelun alettua.

IOS 8 esiteltiin alun perin kesäkuussa Applen WWDC-kehittäjätapahtumassa. Siinä missä viime vuonna yhtiö keskittyi iOS 7:n kanssa pääasiassa käyttöliittymän päivittämiseen, on iOS 8:ssa pääpaino konepellin alle tehdyissä uudistuksissa. Kehittäjät ovat saaneet uusia rajapintoja, joiden avulla he voivat parantaa sovellustensa ominaisuuksia.



Applen uudesta mobiilikäyttöjärjestelmästä löytyy Metal-grafiikkarajapinta sekä tuki Swift-ohjelmointikielelle ja laajennoksille, joiden avulla puhelimeen asennetut ohjelmat voivat täydetään muiden ohjelmien toimintoja omilla ominaisuuksillaan. Kameran sekä Touch ID -sormenjälkilukijan rajapintoja on myös avattu.

Käyttäjille suunnatuista ominaisuuksista kenties kaikkein huomattavin on Continuity eli jatkuvuus, minkä avulla iPhonella aloitetun tehtävän voi saattaa loppuun Macillä saumattomalla siirtymisellä. Ominaisuus mahdollistaa myös puhelimeen saapuvien puheluiden sekä tekstiviestien vastaamisen kannettavalla. Jatkuvuus toimii myös toisinpäin eli mikäli tulee tarve irtaantua tietokoneen ääreltä, niin meneillään ollutta tehtävää voi jatkaa iPhonella tai iPadillä.

Apple on lisännyt näppäimistöön sanaehdotukset (näppäimistön voi vaihtaa myös kolmannen osapuolen kehittämään sovellukseen) sekä lisännyt Viestit-ohjelmaan tuen ääniviesteille.

Käyttöjärjestelmästä löytyy myös uusittu galleriasovellus, tuki iCloud Drivelle*, Health-ohjelma ja parannettu Spotlight-haku. Ilmoituskeskukseen voi halutessaan lisätä myös widgettejä.

* Ominaisuuden käyttöönottoa kannattaa harkita synkronointiongelmien takia



Tilaa Puhelinvertailun uutiskirje!

Lähetämme noin kerran viikossa uutiskirjeen, joka sisältää viikon ajalta tärkeimmät uutisemme.

Tilaamalla uutiskirjeemme hyväksyt sääntömme ja tietosuojakäytäntömme.

Parhaat kännykkätarjoukset

Xiaomi 13 Pro – hinta laskenut -33%

Xiaomi 13 Pro
1115 € RDE.FI
1252 € CDON
1299 € Proshop

Alin hinta viikko sitten: 1676 €

Oppo A38 (4G) – hinta laskenut -20%

Oppo A38 (4G)
99 € Veikon Kone
116 € RDE.FI
139 € Euronics

Alin hinta viikko sitten: 124 €

Oppo Reno 7 5G – hinta laskenut -17%

Oppo Reno 7 5G
333 € RDE.FI

Alin hinta viikko sitten: 398 €

Motorola Lenovo ThinkPhone – hinta laskenut -12%

Motorola Lenovo ThinkPhone
539 € Proshop
557 € RDE.FI
950 € Dustin Home

Alin hinta viikko sitten: 633 €

Kommentit (11)

Mrmistermrmister
Mrmistermrmister

1

Päivitin iPadini (4. Sukupolvi) tunti sitten iOS8 -versioon lyhyessä ajassa ilman ongelmia.

Erityisesti pidän tuosta uudistuneesta Safarista. Suosittelen päivittämään.

Vastaa
dRD
dRD

2

Tuo sovellusten keskenään kommunikointi tulee olemaan ihan järkyttävän iso juttu, kun devaajat tuota alkavat kunnolla hyödyntämään. Käytännössä kaikkiin mahdollisiin sovelluksiin voi rakentaa jonkinlaisia lisäosia, kun vaan sovelluksen tekijä on speksannut liityntärajapinnan. Ifttt ja Tasker, potenssiin 2 tulee ensimmäisenä käyttökohteena mieleen.

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
user_org (vahvistamaton)

3

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD:

Tuo sovellusten keskenään kommunikointi tulee olemaan ihan järkyttävän iso juttu, kun devaajat tuota alkavat kunnolla hyödyntämään. ...


Totta, Yllättävän vähälle huomiolla jäänyt nuo kovimmat jutut, iOS alkaa pikkuhiljaa tulemaan älypuhelin piirteitä.

Vastaa
Boss93
Boss93

4

Se, minkä tännekin voisi lisätä on se, ettei tuota iCloud Driveä kannata ottaa vielä käyttöön, jos haluaa jakaa tiedostoja iCloud:ssa maccinsa kanssa... tuki iCloud Drive:lle mac:iin on tulossa vasta yosemiten yhteydessä, joten jos puhelimessa ottaa Driven käyttöön, ei tiedostoja voi jakaa.

Muutama lähde väitteiden perusteeksi:
http://lifehacker.com/do-not-enable-icl...os-8-1635796908
http://www.cbsnews.com/news/ios-8-read-...o-icloud-drive/
Ja vielä suora lainaus applen sivuilta "iCloud requires an iCloud-enabled device. Some features require iOS 8 and OS X Yosemite. Some features require a Wi‑Fi connection."
(https://www.apple.com/ios/whats-new/icloud-drive/)

Vastaa
leevi334
leevi334

5

En tajuu ku lataan tota ios8 ipad2:lle nii ku se menee siihe kohtaa jossa on musta ruutu ja se apple logo, niin se lataa sitä vähä aikaa ja sit se vaa lopettaa eikä ole päivittäny mitään. Missähä on vika?

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Xuli (vahvistamaton)

6

Voisiko joku neuvoa, miten ios8:n pääsee tabletin sulkemisen jälkeen sisään ilman käyttäjätunnuksen toistamista?

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Karity (vahvistamaton)

7

Hei
Päivitin iOS8 ipadiin kone toimii muuten ok mutta sillä ei pääse nettiin. Tulee vain herja ettei palvelinta löydy tämä ongelma esiintyy aamuisin ja illalla päivälle netti toimii
sähköposti kyllä toimii
Päivin myös samalla puhelimeni se toimii kuten ennenkin ei mitään häikkää

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Täh? (vahvistamaton)

8

Mulla 4s sähköposti valittaa salasanaa joka aivan 100% varmasti on oikea, kun pääsen sillä kirjautumaan Hotmailiin koneen kautta. Salasanan vaihto kokeiltu sen hetken toimi kun näppäsin sen ja hyväksyi kera vihreiden oikein merkkien. Kun kirjoitin s-postin ja olin lähettämässä, heitti taas ruudulle et salasana tai tunnus väärä (no ei ole) ja salasanan laittaessani menee vaan pois siitä sivulta missä ne on ilman oikein merkkejä.. Mun kavereilla on samaa ongelmaa niiden puhelimien kanssa!!

Vastaa
Jonahan
Jonahan

9

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Täh?:

Mulla 4s sähköposti valittaa salasanaa joka aivan 100% varmasti on oikea

Hotmailia mulla ei ole, mutta varmistappa, että vaihdettu on sekä sähköpostitilin että SMTP:n salasana.

Itsellä ei ole ollut omien sähköpostitilien kanssa mitään ongelmia ennen eikä jälkeen ios8:n, joten todennäköisimmin vika on ruudun ja tuolin välissä.

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Oonataikaah (vahvistamaton)

10

Minulle ei ole ipadille tullut vieläkään :o puhelimella kyllä on ! Suosittelen päivittämään. Mulla on ipad joku en tiiä mikä... Mutta saisko vinkkejä miten pystysi lataamaan (oli pyhelimessa valmiina ei tarvinnut ladata) 

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Oonataikaah (vahvistamaton)

11

Minulle ei ole ipadille tullut vieläkään :o puhelimella kyllä on ! Suosittelen päivittämään. Mulla on ipad joku en tiiä mikä... Mutta saisko vinkkejä miten pystysi lataamaan (oli pyhelimessa valmiina ei tarvinnut ladata) 

Vastaa

Kommentoi artikkelia

Pysy aiheessa ja kirjoita asiallisesti. Epäasialliset viestit voidaan poistaa tai niitä voidaan muokata toimituksen harkinnan mukaan.

Haluan ilmoituksen sähköpostitse, kun ketjuun kirjoitetaan uusi viesti.