IPhonea ja sen omistajia vähättelevistä mainoksista on tullut lähes kiinteä osa Samsungin markkinointikampanjoita Yhdysvalloissa, joten yhtiön reagointi oli ennustettavissa. Riippumatta siitä kumpi osapuoli julkaisee uuden puhelimen, Samsung yrittää mainoksissaan yleensä korostaa omien laitteiden etuja esittämällä Applen tuotteita tavalla tai toisella huonossa valossa.
IPhonen omistajia on kuvailtu vanhanaikaisiksi ja tylsiksi ihmisiksi, kun taas Galaxyn ostaneet ovat yleensä nuoria ja trendikkäitä. Merkkiuskollisuudellekin on naurettu Samsungin mainoksissa.
Uunituoreet It Doesn't Take a Genius -mainokset on katsottavissa alta. Videolla olevat sinipaitaiset miehet esittävät Applen kauppojen henkilökuntaa (joita kutsutaan nimellä Genius eli suomennettuna neroiksi).
Kommentit (15)
En voi käsittää miksi samsung haluaa antaa ilmaista mainosta Applelle, johan se saa sitä joka suunnasta, eikä mobiilimaailmassa mistään muusta juuri puhuta ja samsung öö haluaa vielä lisää Applea näkyville?
No mutta näistä videoista kyllä paistaa hyvin läpi se pelko mikä samsungilla ja toisaalta kaikilla android valmistajilla on juuri tällä hetkellä, Apple tulee ja ottaa haltuun kohta myös isonäyttöisten luurien highend markkinat.
Luulet vain, ei androidia niin vain kaadeta ;)
Näkee että mainokset tulee amerikasta; harmiksi puhelimet tulee Koreasta. Hauskoja mainoksia.
Ei tietenkään, vaan yksittäisiä android valmistajia. Ensivuodesta tulee todennäköisesti hyvin mielenkiintoinen, tänä vuonna nokia oli se jonka peli loppu, ensi vuonna HTC? Ehkä joku muukin, LG?. Taistelu mobiilimaailmassa tulee olemaan todella kovaa ja Apple teki siitä juuri entistä kovempaa.
Näistä mainoksista ei näe mitään tuollaista, jos ymmärtää sen kontekstin.
Yhdysvalloissa lokamainokset ovat arkipäiväisiä ja niitä pidetään vain yhtenä keinona mainostaa omaa tuotetta vertaamalla sitä toiseen firmaan. Suomen mainosympäristössähän lokamainoksia pidetään häviön merkkinä, mutta rapakon takana tilanne on toinen.
Vertaileva, ja usein kovalla kritiikillä, mainonta on yleistä maailmalla. Briteissä yhtiöt jatkuvasti kertovat, että heidän kaupassa tuote on näin halpa kun tuossa toisessa se maksaa kaksinkertaisesti. Yhdysvaltalaiset vain veivät tämän ajatuksen pidemmälle ja kaivavat ne yksittäiset ominaisuudet, joita sitten vertaillaan ivallisesti.
Noi oli niin yliampuvia että olivat osittain jopa hauskoja.
Se koira älähtää ja niin poispäin.
Kiitos, edes joku ymmärtää sanan "kulttuurierot"
(Katsokaa ihmiset joskus jenkkien vaalimainoksia, se vasta kunnon draamaa onkin :D )
Itse nyt en yleensä trollien viesteihin vastaile, mutta sen verran täytyy sanoa että HTC:ltä huhutaan tänä vuonna julkaistavaksi Nexus-tablettia (joka tulee varmasti nostamaan myyntiä huomattavasti) joten HTC tuskin on mihinkään kaatumassa. Ja LGhän takoo vuosi vuodelta kovempaa tulosta ja LG G3 ilmeisesti on kyseisen firman parhaiten myynyt luuri. Apple taas todennäköisesti nostaa loppuvuoden markkinaosuuttaan muutamalla prosenttiyksiköllä, mutta ensi vuoden alussa tilanne viimeistään normalisoituu.
HTC on itseasiassa yllättävän hyvässä tilassa rahan suhteen, tappiollisia neljänneksiä ei ole ollut montaa, mutta myynti on tippunut rankasti. Myynti on laskenut suhteessa edellisvuoteen 31 kertaa edellisesten 34 kuukauden aikana. Pari viimeistä on ollut nousua, joten ehkä se sieltä vielä.
Missään tapauksessa HTC ei ole vakaalla pohjalla, myynnin lasku on pakko kääntää ja kannattavuuden on parannuttava. Hintakilpailu Android-markkinalla kovenee entisestään.
Kokonaisuudessa LG:lla menee hyvin, mutta viimeistä neljännestä lukuunottamatta kaikki edellisen vuoden neljännekset olivat mobiilidivisionan osalta tappiollisia.
Markkinaosuuksilla ei saa voita, eikä edes Keijua, leivän päälle. Dollarimääräinen myynti, kateprosentti ja kokonaistulos ovat paljon tärkeämpiä.
Tuskin kumpikaan ihan heti menee nurin, mutta ihan kauhean montaa tappiollista neljännestä ei tarvita, että firma tai divisioona vaihtaa omistajaa, kuten eräille muille on käynyt.
Näiden isojen valmistajien kohdalla kannattaa pitää mielessä, että esim. Samsung ja LG ovat konglomeraatteja, joiden kokonaistulokseen yhden markkinan tappiollisuus ei tee hirvittävän suurta lovea. Näiden kohdalla kysymys on siitä, onko kyseinen markkina riittävän houkutteleva väliaikaisten tappioiden nielemistä varten.
Pari muuta valmistajaa taas ovat perinteisiä PC-valmistajia, joiden vaihtoehdot ovat hieman vähissä. Mobiiliin on siirryttävä, hinnalla millä hyvänsä.
Ja sitten löytyy kiinalaisia toimijoita, joiden kotimarkkinat ovat niin suuret, etteivät ne pääse kaatumaan. Jos konkurssi uhkaisi, valtio voisi hyvin nopeasti asettaa tuontirajoituksia jolla uhkaa pienennettäisiin.
Riippuu paljon mainoksesta. Esimerkiksi Microsoftin vastaisku Applen Get A Mac -mainoksille, epäonnistui koska ihmiset ajattelivat niistä, että "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa"
Syystäkin samsung pelkää ja näyttää epätoivoaan.
"Response to iPhone 6 and iPhone 6 Plus has been incredible with a record number of preorders overnight," Apple told"
Ihan hyvä ja uskottava heitto niin kauan kunnes tulee kohta "Apple told" :P
Onhan nuo Applen lausunnot tähän mennessä pitäneet paikkansa, joten ei ole syytä epäillä.
Ihan totta. Julkisesti noteeratun yrityksen ei kannata antaa väärää tietoa myyntinsä määrästä, tulee erittäin kalliiksi jos siitä jää kiinni. Yrityksellä on toki mahdollisuus jättää kertomatta tuotteen myyntimäärä, jos niin haluaa, mutta jos tietoa julkistaa *on* sen oltava totuudenmukaista.
Mistäs saisi parempaa tietoa tuotteen myyntimääristä kuin yritykseltä, joka tuotetta myy? Kilpailijoilta? Analyytikoilta? :)