Apple julkaisee iWatchin lokakuussa – odotetaan ennätyskovaa kysyntää

9
Manu Pitkänen

Apple julkaisee iWatchin lokakuussa – odotetaan ennätyskovaa kysyntää
Apple on korkkaamassa ensimmäisen uuden tuotekategorian sitten iPadin tämän vuoden lokakuussa, uutisoi Reuters. IT-jätin on määrä esitellä tuolloin älykello, josta on huhuttu jo useita vuosia.

Kellon lopullisesta nimestä ei ole kenelläkään tietoa, eikä laitteen tarkemmasta ulkonäöstäkään ole ollut minkäänlaista havaintoa. Niin sanotun "iWatchin" on huhuttu tulevan markkinoille parissa eri kokoluokassa ja näyttöjen koko olisi suunnilleen 1,5 tuumaa. Reutersin lähteiden mukaan tämä ei pitäisi kuitenkaan paikkansa, vaan heinäkuussa massatuotantoon menevässä laitteessa on 2,5-tuumainen ja suorakaiteen muotoinen näyttö. Näyttöä on kaarevoitettu hieman.

Reutersin lähde paljastaa samalla, että Apple hyödyntäisi iWatchissa langatonta latausta. Yhtiön muissa tuotteissa tekniikkaa ei ole käytössä, eikä Apple ole asettunut minkään standardin taakse. Jää nähtäväksi käyttääkö Apple omaa teknologiaa vai tekeekö se yhteistyötä jonkun olemassaolevan standardin kanssa (esim. Qi, Powermat tai Rezence).



Vetovastuussa iWatchien valmistuksessa on Quanta, joka on jo aloittanut kellon testivalmistuksen. Täysi höyry laitetaan päälle heinäkuun aikana. Quanta ei ole välttämättä ainoa valmistaja, mutta Reutersin mukaan näillä näkymin se valmistaa ainakin 70 prosenttia kaikista Applen älykelloista.

Applen tavoitteena on myydä ensimmäisen vuoden aikana 50 miljoonaa kelloa. Tavoite on äärimmäisen kunnianhimoinen, sillä iPhonea myytiin vastaavassa ajassa vajaa 5,5 miljoonaa kappaletta ja iPadiä alle 20 miljoonaa kappaletta.

IWatchista löytyy sensorit sykkeen mittaamiseen. Reuters ei mainitse mitä muuta kello voisi pystyä mittaamaan, mutta iOS 8:n yhteydessä esitellyn Health-sovelluksen perusteella iWatch saattaisi olla hyvin monipuolinen. Uutistoimiston mukaan Apple on tilannut sensoreita singaporelaiselta Heptagonilta.

Japanilainen talousjulkaisu Nikkei ja teknologiasivusto Re/code kertoivat aiemmin, että Applen suunnitelmissa on iWatchin julkaiseminen lokakuussa.


Tilaa Puhelinvertailun uutiskirje!

Lähetämme noin kerran viikossa uutiskirjeen, joka sisältää viikon ajalta tärkeimmät uutisemme.

Tilaamalla uutiskirjeemme hyväksyt sääntömme ja tietosuojakäytäntömme.

Parhaat kännykkätarjoukset

Motorola Moto E22 – hinta laskenut -48%

Motorola Moto E22
49 € Power
59 € DNA
79 € Proshop

Alin hinta viikko sitten: 94 €

Oppo A38 (4G) – hinta laskenut -45%

Oppo A38 (4G)
69 € DNA
99 € Veikon Kone
116 € RDE.FI

Alin hinta viikko sitten: 124 €

Honor X6 – hinta laskenut -34%

Honor X6
79 € DNA
119 € Elisa

Alin hinta viikko sitten: 119 €

Samsung Galaxy S23 Ultra – hinta laskenut -28%

Samsung Galaxy S23 Ultra
777 € CDON
1087 € RDE.FI
1149 € Proshop

Alin hinta viikko sitten: 1086 €

Kommentit (9)

LaDeXi
LaDeXi

1

Eli jälleen kerran kun Apple tekee jotain minkä muut on tehny jo reilusti aiemmin niin se onkin hieno juttu? Ja toki nämä ovat yhteensopivia vain iPhonejen kanssa ja se on okei mutta Samsungin rajoitukset vain omiin laitteisiinsa on suurin syöpä maan päällä.

Vastaa
Dwnldz_5
Dwnldz_5

2

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LaDeXi:

Eli jälleen kerran kun Apple tekee jotain minkä muut on tehny jo reilusti aiemmin niin se onkin hieno juttu? Ja toki nämä ovat yhteensopivia vain iPhonejen kanssa ja se on okei mutta Samsungin rajoitukset vain omiin laitteisiinsa on suurin syöpä maan päällä.

Jälleen kerran Apple tekee sen paremmin.

Vastaa
delic
delic

3

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LaDeXi:

Eli jälleen kerran kun Apple tekee jotain minkä muut on tehny jo reilusti aiemmin niin se onkin hieno juttu?

No näinhän se on tupannut meneen. Onhan se nyt niin, että ei ainakaan tän hetken älykellot herätä minkäänlaista WOW fiilistä tai omistamisen halua. Väkisin tehtyjä laitteita joille oikeasti ei olla tuotu mitään sellaista lisäarvoa miksi sellainen olisi must have.

Syksyllä se sitten nähdään, että onko Apple nähnyt vaivaa jo oikeasti kehittänyt jotain mikä selkeästi auttaa ja helpottaa päivittäistä elämää ja tuo oikeasti lisäarvoa käyttäjälle, Siitähän tässä on kyse.

Apple ainakin tuntuu olevan todella luottavainen, että niillä on joku ässä hihassa mitä muut ei ole hyödyntäneet.

Vastaa
Jakele
Jakele

4

Jahas onko nää rannekkeetkin nykyään ns älykelloja? Joskus aiemmin luulin ja kuvittelin älykelloiksi kutsuttavan lähinnä niitä edes jossain määrin kelloja muistuttavia ja kuvassa olevan näköisiä lähinnä terveys- tai kuntoilurannekkeiksi... Mutt minähän oon jo vanha, kyydistä tippunut kääkkä, joka kyllä siitä kellon näköisestä älyplootusta oon kiinnostunut. Nää rannerenkaat jätän naisille. ;)

Vastaa
Taeco
Taeco

5

En kyllä jaksa uskoa, että niitä menisi tuossa ajassa noin paljon kaupaksi. Ainoa syy, jonka keksin, miksi ostaisin tällaisen, on, että voisin mitata sillä urheilusuorituksiani. Mutta minulle riittää, että kännykkäni mittaa aikaa ja matkaa.

Toisaalta, olin (ja olen edelleen) samaa mieltä myös tableteista ja hyvin menevät silti kaupaksi.

Mutta aika näyttää, onko noista mihinkään.

Vastaa
teppoI
teppoI

6

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Taeco:

En kyllä jaksa uskoa, että niitä menisi tuossa ajassa noin paljon kaupaksi. Ainoa syy, jonka keksin, miksi ostaisin tällaisen, on, että voisin mitata sillä urheilusuorituksiani. Mutta minulle riittää, että kännykkäni mittaa aikaa ja matkaa.

Toisaalta, olin (ja olen edelleen) samaa mieltä myös tableteista ja hyvin menevät silti kaupaksi.

Mutta aika näyttää, onko noista mihinkään.

Lopullisen tuotteen ominaisuuksista riippuu pitkälti se, millaiset markkinat sitä odottaa.

Urheilijoiden lisäksi iWatch voi kiinnostaa myös esimerkiksi diabeetikoita ja vanhuksia, jotka joutuvat jokatapauksessa seuraamaan terveyttään jatkuvasti. Veikkaan, että diabeetikot olisivat valmiita maksamaan maltaita mikäli Apple on onnistunut kehittämään tarkan non-invasiivisen (ihoa läpäisemättömän) verensokerimittauksen.

Vastaa
delic
delic

7

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jakele:

Jahas onko nää rannekkeetkin nykyään ns älykelloja?

Kuvan rannekkeella ei ole mitään tekemistä aidon laitteen kanssa. Tämä on vain yksi monista konsepteista mitä fanit on tehneet.

Sieltä voi siis tulla älykello tai älyranneke tai jotain muuta, kukaan ei tiedä. Sen näkee sitten syksyllä.

Vastaa
LaDeXi
LaDeXi

8

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Dwnldz_5:

Jälleen kerran Apple tekee sen paremmin.


Jää nähtäväksi... Eipä ole tähän mennessä tehnyt juuri mitään paremmin.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti delic:

Onhan se nyt niin, että ei ainakaan tän hetken älykellot herätä minkäänlaista WOW fiilistä tai omistamisen halua.


Itse olen ainakin todella tyytyväinen omaan Samsung Geariini (60€). Ylivoimaisesti parhaiten käytetty raha tänä vuonna.

Vastaa
Jonahan
Jonahan

9

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LaDeXi:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Dwnldz_5:

Jälleen kerran Apple tekee sen paremmin.


Jää nähtäväksi... Eipä ole tähän mennessä tehnyt juuri mitään paremmin.

Anteeksi mitä? Tähän mennessä Apple ei ole tehnyt juuri mitään paremmin? :)

Apple 2 ei ollut ensimmäinen kuluttajille suunnattu tietokone? Mac ei ollut käyttöliittymältään parempi kuin DOS (tai Windows vähintään vuoteen 1994 asti)? iPod ei ollut millään tavalla parempi kuin sitä edeltävät mp3 soittimet? iTunes Store ei mullistanut musiikin nettimyyntiä? iPhone ei ollut markkinamurros jota kaikki nykyiset älypuhelimet muistuttavat ja johon mm. Nokia ja RIM kaatuivat? iPad ei ollut se tuote joka käytännössä loi koko tabletmarkkinan, vaikka sitä olivat Microsoft+alihankkiat ja Nokiakin linuxtableteillaan yrittänyt edelliset noin 10 vuotta?

Kuten edellisen kappaleen listasta voi nähdä, on Apple tehnyt viimeisen 35v aikana aika paljonkin asioita paremmin kuin muut. Se on *monta* kertaa tuonut markkinoille mullistavan tuotteen (ei varmaan kertaakaan "ensimmäistä" tuotetta, mutta usein ensimmäinen jossa palaset loksahtelevat kohdalleen), jota muut ovat sen jälkeen kovasti yrittäneet imitoida, vaihtelevalla menestyksellä.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LaDeXi:


Itse olen ainakin todella tyytyväinen omaan Samsung Geariini (60€). Ylivoimaisesti parhaiten käytetty raha tänä vuonna.

Jos tuotteen saa noin puoleen hintaan, ja kammottava ulkonäkö sekä rajoittunut laite eivät häiritse niin mikä ettei. Gear 2 selkeä askel oikeaan suuntaan, mutta ei sekään vielä sellainen, jonka itse haluaisin.

En tietenkään tiedä mitä Applelta on tulossa, mutta olisin yllättynyt jos se ei olisi paljon paremmin tuotteistettu kuin mikään markkinoilla jo olevista kelloista. Mielenkiintoista nähdä mitä Applelta tulee, mutta saattaa olla että kuitenkin seuraava oma rannekelloni on vedettävää mallia.

Vastaa

Kommentoi artikkelia

Pysy aiheessa ja kirjoita asiallisesti. Epäasialliset viestit voidaan poistaa tai niitä voidaan muokata toimituksen harkinnan mukaan.

Haluan ilmoituksen sähköpostitse, kun ketjuun kirjoitetaan uusi viesti.