AfterDawn logo

Chrome nousi maaliskuussa Firefoxin ohi toiseksi suosituimmaksi selaimeksi

Sami Koivunen Sami Koivunen
10 kommenttia

Net Applications on jälleen julkaissut tuoreimmat luvut selainten markkinaosuuksista. The Next Webin mukaan Googlen Chrome oli maaliskuun ainoa todellinen voittaja ohitettuaan vihdoin Mozillan Firefox-selaimen siirtyen samalla toiseksi suosituimmaksi selaimeksi.

Selainmarkkinoita hallitsevan Internet Explorerin markkinaosuus tippui 0,23 prosenttiyksikköä helmikuun 58,19 prosentista 57,96 prosenttiin. Vaikka IE:n kokonaisosuus tippui, oli IE11:n 2,91 prosenttiyksikön nousu kuukauden korkeimpia yksittäisistä selainversioista. Samalla IE7:n osuus tippui vihdoin alle yhden prosentin.

Firefoxin osuus tippui kuukaudessa 0,42 prosenttiyksikköä ja Operan 0,03 prosenttiyksikköä. Kuukauden ainoat nousijat olivat Chrome 0,68 prosenttiyksikön nousullaan ja Safari 0,01 prosenttiyksikön nousullaan. Chromen osuus on ollut noususussa sekä tammikuussa että helmikuussa viime vuonna kärsittyjen tappioiden jälkeen.


Net Applications perustaa tilastointinsa 160 miljoonalta uniikilta käyttäjältä kerättyihin tietoihin. Toinen suosittu tilastopalvelu StatCounter perusti tammikuun tilastoinnin 16 miljardiin sivulataukseen tulosten ollessa hyvin erilaisia.

10 KOMMENTTIA

tataka1/10

Boikotti taisi tepsiä joka johtui kun homofobi tuli mozillan johtoon ja nyt lievästi chrome ohi, seuraavassa ero varmaan isonee vielä.

R4ndom12/10

Miten IE:llä voi olla noin iso osuus, vaikka se on ominaisuuksiltaa, käytettävyydeltään ja nopeudeltaan(raskas, hidas js, laginen) kaikkein huonoin?

Raataja3/10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti R4ndom1:

Miten IE:llä voi olla noin iso osuus, vaikka se on ominaisuuksiltaa, käytettävyydeltään ja nopeudeltaan(raskas, hidas js, laginen) kaikkein huonoin?

Koska se tulee käyttöjärjestelmän mukana, ja markkinoilla on aika paljon työasemia mihin ei saa asentaa muita selaimia.

1pertti4/10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti R4ndom1:

Miten IE:llä voi olla noin iso osuus, vaikka se on ominaisuuksiltaa, käytettävyydeltään ja nopeudeltaan(raskas, hidas js, laginen) kaikkein huonoin?

Mihin tutkimukseen tuo johtopäätös perustuu?


cahva5/10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 1pertti:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti R4ndom1:

Miten IE:llä voi olla noin iso osuus, vaikka se on ominaisuuksiltaa, käytettävyydeltään ja nopeudeltaan(raskas, hidas js, laginen) kaikkein huonoin?

Mihin tutkimukseen tuo johtopäätös perustuu?

Ei ole kaveri vissiin edes kokeillut IE 9+ isompaa versiota. En itsekään käytä kyseistä selainta muuten kuin testaamiseen mutta kyllä se ihan ok selain nykyään on. Piruuttani ajoin sunspider testin niin itseasiassa sen mukaan IE:n javascript moottori olisi ollut ~1.37 kertaa nopeampi Chromeen verrattuna. Nuo testit tietysti on melkoista huuhaata jos ajatellaan tosielämän selailua.

epoksi6/10

Kyllä itsekin olen huomannut, että (ainakin) uusin IE suorittaa js:ää oikein hyvin, paljon sulavammin toimii mm. canvas-piirto. Osa käyttäjistä siis on kompastunut samaan lankaan kuin mistä itse IE:tä kritisoivat ;)

Taeco7/10

Käytän itse Firefoxia, mutta jos en käyttäisi sitä, käyttäisin varmaan IE:tä. Ihan yksinkertaisesti sen takia, etten näkisi syytä vaivautua asentamaan Chromea, kun sillä ei ole minun silmissäni oikein mitään tarjottavanaan, jota IE ei tarjoaisi. Synkronoituisi puhelimenikin kanssa, toisin kuin Chrome.

Web-kehittäjänä joudun kuitenkin testaamaan sivuni kaikilla yleisimmillä selaimilla ja olen viimeaikoina kohdannut paljon enemmän ongelmia Chromen, kuin IE:n kanssa. Esimerkiksi merkistötuki on monta vuotta vanha, svg-kuvien kanssa tulee usein ongelmia, renderöintibugeja, outoja bugeja kuten overflow:hidden elementtien sivuttainen scrollausmahdollisuus jne... Lisäksi lisävaivaa tuottaa se, että moni css-elementeistä vaatii -webkit- etuliitteen, kun muut selaimet eivät sitä vaadi. Eli jos syystä tai toisesta jQueryn käyttö ei ole vaihtoehto, on elementtien tyylien muuttaminen kovin tuskallista, jos joutuu prefixien kanssa pelleilemään. Pääsääntöisesti olen viimeaikoina joutunut tekemään niin, että teen web-sovelluksistani ensin toimivia muilla selaimilla ja sitten paneudun saamaan sen toimimaan myös Chromella.

Juular8/10

Itse käytän pääasiassa Firefoxia mutta myönnettävä se on että ainakin tuo IE 11 on ihan ok selain. En tiedä sitten onko win kasissa sitten vielä tuoreempi IE ja eroaako se sitten oleellisesti tuosta 11 versiosta.

Ja vieläkin tulee vastaan niitä sivuja jotka ovat mallia IE only, mutta onneksi ovat jo harvinaisia.

kirkanen9/10

@5
Nykyiset IE:t ovat varmasti ihan hyviä, mutta Firefox ja Chrome toimivat enemmänkin rolling release periaatteella. Asensin yhteen koneeseen pääkäyttäjän oikeuksilla Chromen muutama vuosi sitten. Konetta käytetään normaalin käyttäjän oikeuksilla. Tarkistin noin viikko sitten versio numeron ja hämmästyin, kun siinä oli viimeisin versio. Kysessähän on auto update toiminto, joka päivittää Chromen automaattisesti. Luultavasti Firefoxissakin on samanlainen toiminto. Nopeudessa selaimet ovat nykyään aika tasaväkisiä.

@7
Taitaa olla koodaustietosi hieman vanhentunutta, koska itse en ole tarvinnut webkit lisäystä css:ään yli vuoteen. Voisitko antaa esimerkin, jossa ei toimi html standardiin tukeutuvaa merkintätapaa ilman webkitiä? Chrome ymmärtää myös html5 standardeihin perustuvia merkintätapoja. Tarkoitatko merkistötuella varmaan tarkoitat <meta charset=utf-8> merkintää? Kyllä itse olen saanut paremmin koodattua Chromeen, Firefoxiin ja uusimpiin IE-selaimiin. Vanhat IE:t aiheuttivat järjetöntä päänsärkyä ja omat muokkauksensa ccs-tyyliin.
html lisäys IE 8:sta alaspäin (huom. vanha merkintä tapa):
<!--[if lte IE 8]>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="IE-tyylit.css">
<![endif]-->

@Uutinen
Hienoa, että Chrome yleistyy. Google on tuonut erittäin hienon palvelukokonaisuuden käyttäjilleen. Suurinhan ongelma tuossa tilantessa on se, että monilla on vielä Windows XP ja käyttävät IE 8, jonka tietoturva on erittäin heikko nykypäivänä. Tästä oon suositellut XP:n käyttäjiä siirtymään Chromeen tai Firefoxiin. Toisaalta tuo tilasto on siinä mielessä huolestuttava, että kuinka vähän ihmiset ovat valveutuneita tietoturvastaan. Toivottavasti tämä muuttuu ajan myötä.

Asensin juuri kahteen vanhaan läppäriin Lubuntu 14.04 (Trusty Tahr) Daily Build alternate imagen eli komentopohjaisen asennuksen alle 348 Mt muistisille koneille.

Läppäri 1:
Prossu 1,5 GHz
Muisti 256 Mt

Läppäri 2:
Prossu 1,6 GHz
Muisti 512 Mt

Asennuksen jälkeen ylimääräisten ohjelmien poisto (mm. Bluetooth) onnistui helposti Lubuntu sovellusvalikoiman avulla. Pienellä tuunauksella sai erittäin hyvin toimivan kokonaisuuden ja mokkulakin yhdistyy automaattisesti työpöydän käynnistyksessä.

Pointtina oli se, että kokeiltuani erilaisia selaimia (Firefox, Chrome, Midori jne.) oli Chrome paras vaihtoehto näihin koneisiin.

Jokainen valitsee selaimensa mieltymyksensä, koneensa tehojen ja tarpeensa mukaan. IE:tä en kuitenkaan suosittele kenellekään, koska jossain vaiheessa käyttöjärjestelmän selaimen tuki loppuu. Selain pitäisi olla aina viimeisin (turvallisin ja kehittynein) versio käyttöjärjestelmästä riippumatta (XP:stä ylöspäin).

Nessus on kätevä ohjelma tarkistamaan oman verkon tietoruva-aukkoja.

Taeco10/10

@9 Oikein arvasit. Heikko utf-8 tuki nimenomaan nyppii. Otetaanpa vaikka esimerkiksi nämä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Emoji#Regional_Indicator_Symbols
Olisi ollut paljon helpompaa vain käyttää näitä utf-8 merkkejä keskustelusovelluksessani, mutta Chrome näyttää vain laatikoita. Kyse ei ole vain näistä, vaan on tuhansia merkkejä, joita Chrome ei näytä, mutta muut näyttävät. On todella ikävää joutua käyttää tai jopa tekemään itse svg-fontteja yhtä selainta varten, vaikka useimmille yleisille merkeille löytyy varmis symboli merkistöstä.

Mitäs taas tulee noihin CSS3-sääntöihin, niin en tiedä, kuinka vanhoja esimerkiksi käyttämäni transform- ja animation-säännöt sitten ovat. Kerro ihmeessä, jos on olemassa joku "modernimpi" tai parempi tapa animoida sivuston elementtejä, niin otan ilomielin käyttööni. Ja ei, en kaipaa mitään jQuery-pluginia.

Mitä taas tulee IE:n ominaisuustukeen... Kehitän vain kolmelle uusimmalle selainversiolle halutessani käyttää moderneja ominaisuuksia, joten IE8 ei ole niissä tapauksissa minun ongelmani. Voin vain lisätä sivulle kehotteen päivittämään selaimensa projekteissa, jotka vaativat uudempia tekniikoita.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT