1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

HTPC – pohdintaa äänistä

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi fandokan 07.01.2014.

  1. fandokan

    fandokan Member

    Liittynyt:
    14.08.2007
    Viestejä:
    42
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Läppäri sanoi sopimuksensa irti ja päädyttiin lopulta ratkaisuun, että viedään tuleva kone olohuoneeseen sterkkapinoon ja televisioon kiinni. Mun iänikuiset vahvistin ja cd-soitin ovat myös yskineet jo muutaman vuoden eli tässä pohdin aika ankarasti koko systeemin päivittämistä nykyaikaan. Joskus vuosituhannen taitteessa ostamani Pioneerin vahvari ja Sonyn cd-soitin ovat palvelleet hyvin ja riittävästi. Äänet ovat tulleet JBL:n pienistä pöytämallin kajareista ihan stereona. Olen musadiggari, mutten hifistelijä eli kuuntelen paljon musaa cd:ltä, en juurikaan muuten.

    Kuten sanottua, olen pärjännyt hyvin nykyisellä permanentilla miinus se, että soitin hypyttää levyjä ja vahvarin volume hyppää välillä itsekseen nollaan, välillä sataan. Ajatuksissa on ollut ostaa joku kolmensadan euron perusvahvistin, johon sitten nykyaikaisena vahvistimena saisi paremmin härpäkkeetkin kiinni tellusta pleikkariin. Suunnitelmissa on ollut myös, että odottelen hetken ja hommaan sitten kaveriksi uuden cd-soittimen, mutta olen alkanut miettimään että tarvitsenko sittenkään vai voisiko tuleva htpc ajaa asian?

    Pidän mahdollisena, että joskus tulevaisuudessa ostan muutaman kajarin lisää, jotta leffoja katsoessa saa ääntä tulemaan hieman useammasta suunnasta. Ajatuksissa on myös vetää kokonaan toiset kajarit keittiöön, että halutessaan voi kuunnella musaa olohuoneessa ja/tai keittiössä. Mutta nämä tuskin muuttavat mitään varsinaisesti.

    Käsittääkseni nykyisin integroidut äänikortit on peruskäyttöön ihan riittäviä? Musan tekoon olen käyttänyt M-Audion ulkoista FastTrack (USB) äänikorttia, olisiko tämä kenties käyttökelpoi(nen/sempi) vaihtoehto musiikin kuunteluun/stereoihin liittämiseen? Liitännät tuossa on: out rca ja phones, in mic ja 3,5mm. Phantom löytyy. Itse mieltäisin, että tuo kannattanee jättää jatkossakin erilleen, mutta voin toki olla väärässäkin.

    Näemmä viestistäni on muodostunut sekavien ajatusten sekava mumina, eli tiivistettynä se ydinkysymykseni lienee... Onko tietokoneesta varteenotettavaksi CD-soittimen korvaajaksi yhdistämällä se av-vahvistimeen (ilman satojen eurojen äänikortteja / asemia)?

    Muuta: Käyttöjärjestelmäksi on tulossa Linux Mint/Ubuntu. TV on aivan normaali HD Ready. Järjettömän iso kiitos kaikesta avusta.

    edit. Linkissä siis kokoonpano, joka suunnitelmissa: http://keskustelu.afterdawn.com/t.cfm/f-215/htpc_600e-970289/
     
    Viimeksi muokattu: 07.01.2014
  2.  
  3. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Liittynyt:
    16.06.2010
    Viestejä:
    3,154
    Kiitokset:
    120
    Pisteet:
    73
    Mikäli liität tietokoneen viritinvahvistimeen optisella, spdif (rca) tai HDMI -liittimellä niin et tarvitse edes erillistä äänikorttia, koska vahvistin hoitaa sen äänen. Rippaat vielä levyt koneellesi häviöttömiksi FLAC -tiedostoiksi niin ei tarvitse niitäkään vaihdella enää käsin.

    Jos ei viritinvahvistinta jo ole, niin amazon.de myy esim. Onkyo TX-NR414 mallia hintaan 281,97€ toimitettuna. Tuon mallin kanssa et tarvitse edes erillistä HTPC-laitetta, vaan riittää että jollain koneella kotonasi on tiedostot DLNA palvelimen kautta jaossa (esim. Windows Media Player, Plex Media Server, Orb Caster, PS3 Media Server, tms) ja vahvistin toistaa musiikkitiedostot suoraan koneeltasi verkon yli.
     
  4. fandokan

    fandokan Member

    Liittynyt:
    14.08.2007
    Viestejä:
    42
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitos vastauksesta. Toi koneelle poltto vaikuttaa ihan fiksulta ajatukselta, tosin mun täytyy siinä tapauksessa ostaa isompi kovo siihen käyttöön..ei ongelma. Käyttiksen ajan SSD:lle, mutta musiikkipankille varmaan riittää joku perus SATAkolmonen? HDMI:n kautta meinasin liittää koneen vahvistimeen, jotenkin se tuntuisi kaikkein vaivattomimmalta ratkaisulta kun tv ajaa näytön asiaa joka tapauksessa. Vahvistimeksi olin ajatellut jotain ihan mallia 'perus' (joka tosin kaiketi ehdottamasikin on?), koska tuo HTPC ratkaisu on meille monesta syystä nyt se oikea. Olin ajatellut edullista jammua, harmankardonia tai sonyä. Onkyo on mulle vieras merkki.
     
  5. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Liittynyt:
    16.06.2010
    Viestejä:
    3,154
    Kiitokset:
    120
    Pisteet:
    73
    Kyllä riittää eikä ole väliä vaikka on joku vähävirtainen kiintolevy. Ainoa kriteeri tuossa on ehkä kiintolevyn pitämä ääni käytettäessä.
    Toimii hyvin.
    On ihan perusmalli. Halvin missä on tuo verkko- tai nettiominaisuus. Vahvistimen merkillä ei ole kauheasti nykyään merkitystä. Onkyota itse suosin kun sitä on mahdollista säätää tabletilla/puhelimella:
    http://www.youtube.com/watch?v=0h_v8ABaxxc
     
  6. fandokan

    fandokan Member

    Liittynyt:
    14.08.2007
    Viestejä:
    42
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kone on kasassa, mutta äänien kanssa ollut ongelmia. Ensin kyseinen äänipiiri kenkkuili - vissiin yleinen vika linuxin kanssa, mutta sen sain hoidettua... Ainakin normi plugeista saan nyt ääntä pihalle. Vahvistimeen liitettäessä hukkaan oikean kanavan jonnekkin matkan varrelle. Muistelisin hämärästi, että kyseistä vikaa on esiintynyt joskus muinoinkin... Elikkä ääni lähtee pihalle siitä vihreästä pikkuplugista piuhalla, jossa toisessa päässä rca. Pioneerista ja JBListä tulee sitten lopulta vain vasen kanava pihalle...vai tulisiko koko homma monona? Mistähän tässä mahtaa olla kyse? Kuulokkeet liittämällä suoraan samaiseen ääni tulee ihan normaalisti oikealta ja vasemmalta.
     
  7. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Liittynyt:
    16.06.2010
    Viestejä:
    3,154
    Kiitokset:
    120
    Pisteet:
    73
    Se 3.5mm stereo <-> 2 x RCA äänikaapeli on rikki. Osta uusi.
     

Jaa tämä sivu