- Windows Vista - [vs.] - Windows Xp -

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi Quiote 26.06.2007.

1. xenico

xenico Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ittellä Vista ja ihan tyytyväinen oon. Toisinaan ärsyttää se, kun hitaus on aikamoista! Mäkkiä hamuan ja se MacBook Pro olis ihan kiva :D. Tähän mennesä kaikki ohjelmat mitä oon hakenut, niin on toiminut vistassa, siinä missä xp:ssäkin.

2.  
  3. antz69

antz69 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ite olen osittain pettynyt tähän vistaan koska tää sammuttelee meikäläisil ohjelmia jos et koske vaikka 30min tai yrität itse sammuttaa jotain ohjelmia, virheraportteja satelee että tuntuu. Toisinaan on ihan jees fiilinki täst käyttiksestä koska ei tämä kokoajan kumminkaan häiriköi..mmitään romaania tähän jaksanut alkaa vääntämään mutta olkoot kuka mitä mieltänsä tahansa niin toistaseks olen ihan xp:n kannalta, osittain siksi että tää on vanha, kiva ja tuttu ja osittain tietyst mun kohal noi turhat virheraportit, niin pienissä kuin vähä isommissakin ohjelmissa.

4. clu4850oc

clu4850oc Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    64 toimii ainakin nyt 2 viikkoa sitten asennettu uuteen koneeseen. Pelattu ahkerasti uusinpia (ja muitakin) pelejä lähes kahtakymmentä(lainattu ja ostettu). Gothic 3, GRID, crysis, rainbow six vegas 2, gears of war, fear, Gothic 3 forsaken god(kyllä ulkona jo on), far cry 2, hitman blood money, flat out carnage, tomb raider underworld, nfs underground 2(testimielessä vanhempaa peliä), nfs undercover, race 07...

anyway ainut mainitsemisen arvonen asia on että allaoleva toiminto ei toimi vistassa, en voi pelata kaikkia pelejä haluammallani virkistys taajuudella

Selecting a Refresh Rate Override
    Some applications may have a default refresh rate lower than the optimal setting for your monitor. 3D Refresh Rate Override enables you to set the refresh rate for full-screen applications or games utilizing DirectX® or OpenGL®. You can either set an explicit refresh rate, or make the refresh rate the same as the desktop, or disable this feature allowing the application to set the refresh rate.

Note: On systems running Windows Vista® the 3D Refresh Rate Override is not supported since refresh rate is better controlled by Windows Vista.
    In the Graphics Settings tree, click Display Options.
    Select the desired refresh rate from the 3D Refresh Rate Override drop-down menu.

5. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Kuten tuossa lukee. Vista osaa kontrolloida virkistystaajuutta itse niin hyvin että mitään muita ohjelmia ei tarvita sitä ohjaamaan...

6. clu4850oc

clu4850oc Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mitä jos tarkoittaa sitä ettei käyttäjä voi itse voikuttaa asiaan, vaan pakotetaan käyttämään 60Hz virkistystaajuutta, mikä on käyttökelvoton.

7. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    En nyt ymmärrä miksi vänkäät täysin selvästä asiasta. Vista pitää peleissä samaa virkistystaajutta kuin työpöydälläkin.

8. nikozjr

nikozjr Guest

En vaihtaisi Xp:hen takaisin jos tarjoittaisi. En tiedä mistä tämmöinen "mollaus" on sitten lähtenyt edes käyntiin.. Varmaan mikrobitistä ja vistan ensimäisistä bugeista.

En ole törmännyt yhteenkään ohjelmaan joka ei toimisi vistalla.
    Eli miksi jäädä jumittamaan Xp:hen?
    Vista tulee olemaan tulevaisuuden käyttöjärjestelmä ja mitä nopeammin siihen tottuu sitä helpompi on tulevaisuus.

Vistassa on myös paljon hyvää. niinkuin jo ekassa viestissä lähes kaikki sanotaankin.

Ja tämähän on loistava peli käyttöjärjestelmä (DX10)! kun ei rupea nuukailemaan sen muistin määrän kanssa kasatessa konetta.

Ja kohan Windows 7 tulee ulos joskus niin sittenkö sitä vasta ruvetaan kehumaan vistaa ja mollaamaan Windows 7? Eikös se näin mene?

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 07.12.2008
  9. clu4850oc

clu4850oc Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ei pidä paikkaansa, ja kuka täällä vänkää, jos omistaisit CRT-näytön ja pelaisit yhtä laajasti kuin minä niin tietäisit.

Ja jos vieläkään usko niin tässä on linkki asiasta http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=85615&page=2

10. clu4850oc

clu4850oc Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
  11. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Noinhan se taitaa sitten mennä. Jännä kumminkin että tekstissä annetaan sellainen kuva että tuota virkistystaajuuden pakoitusta ei tarvita koska vista osaisi asian niin hyvin hoitaa.

Huoh...

12. blobblob

blobblob Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itselläni on kokemusta vista basicista, käytin sitä vähän päälle vuoden. En ole mitenkään puolueellinen, mutta tuon vuoden aikana kyllä paloi hermot useaankin otteeseen. Koneessani on 1 gb keskusmuistia ja sitten tuo vista asennettuna, niin ei oiken kone pyörinyt kovinkaan nopeasti. Parin tunnin selailun jälkeen piti käynnistää kone uudelleen kun mikään ei toiminut vaan kone jumitti kuin viimeistä päivää. Nyt tähän vaihdettiin xp ja eron todellakin huomaa. Kyllähän tuo vista ihan kätevä peli on, mutta mielestäni keskusmuistia vaaditaan vähintään 2gb jotta kone toimisi kunnolla.

13. nikozjr

nikozjr Guest

sinun tapauksessa keskusmuistin lisäys olisi tullut halvemmaksi kun Xp:n osto. ja eihän vistaa olekkaan tarkoitettu micro mopoille.

14. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Käytin vista ultimatea gigalla keskusmuistia kuukauden ajan koska toinen gigan kampa oli jo valmiiksi rikki.

Kone toimi hyvin ja itse työpöytäkäytössä en huomannut mitään eroa yhden ja kahden gigan välillä keskusmuistia.

15. Scottive

Scottive Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Omasta mielestäni Vistan plussat ja miinukset:

+Uusi Explorer
    +Uusi Aero teema(hieno)
    +Windows Defender(huomaa yleensä kaikki spywaret ja yms.)
    +DX10 Grafiikat

-Epävakaa
    -Aero(syö tehot koneesta)
    -Vista(vaatii liikaa tehoja)
    -Tiedostojen siirto ulkoisille asemille(ei voi siirtää yli 4.5Gt kokoisia tiedostoja)

Manufacturer:
    Hewlett-Packard
    Processor:
    AMD Turion(tm) 64 X2 Mobile Technology TL-60 (2 CPUs), ~2.0GHz
    Memory:
    3070MB RAM
    Hard Drive:
    250 GB + 500GB LaCie
    Video Card:
    NVIDIA GeForce 8400M GS
    Monitor:
    HP 17" LCD Widescreen Laptop Monitor
    Sound Card:
    Conexant High Definition SmartAudio 221
    Speakers/Headphones:
    Creative Fatality Headphones
    Keyboard:
    HP Wireless
    Mouse:
    HP Wireless
    Mouse Surface:
    -
    Operating System:
    Windows Vista™ Home Premium (6.0, Build 6001) Service Pack 1 (6001.vistasp1_gdr.080425-1930)
    Motherboard:
    -
    Computer Case:
    HP Laptop

16. blobblob

blobblob Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kuka sanoi, että olen ostanut xp:n :p ?

jartarille:

Se on varmaan sitten käyttäjästä kiinni, että minkä kokee hitaaksi ja minkä ei =) Minulla sattui vain takkuamaan kone, mutta sinulla se on voinut toimia nopeasti.

Viimeksi muokattu: 11.12.2008
  17. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Ei tiedostoille ole tuollaisia koko rajoituksia vistalla. Noin suurien tiedostojen siirto ulkoiselle kovolle ei onnistu siksi kun ulkoinen levy on FAT32 formaatissa. Muuta ulkoinen kovalevy käyttämään NTFS tiedostojärjestelmää niin hommat toimii...

18. yamaneko

yamaneko Senior member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    118
    Tätähän se on, PEBKAC taas kerran.

19. Scottive

Scottive Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Aijaa. En tiennytkään :D

20. extralow

extralow Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kyseessähän on tosiaan ihan makuasia, itse pidän enemmän XP:stä, molempia olen käyttänyt.
    Muistirajoituksen takia siirryn varmaan 64bit järjestelmään, mutta sekin tulee olemaan n.2010 julkaistava windows 7.

21. mahaluun

mahaluun Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo Joo!

Tässäpä teille faktaa Vista vs XP jutusta

Eli startataampa vaikka vistalla, ja otetaan esimerkiksi home premium 32- ja 64-bittinen versio

joo eli 32 bittinen versio on aivan sama kun 64 bittinen mutta ei tue kuin sen 3.3gb keskusmuistia joten siinä 32 bittinen on huonompi kuin 64 bittinen mutta, se ei riitä pelehein sun muihin koska vista tarvitsee sen 2gb, 64 bittinen taas tukee jopa 16 vai olikohan se 8 Gb asti korjaatkaahan. joten 64 bittinen on näistä parempi vaikka löytyy paljon yhteensopiivus ongelmia toistaiseksi.

XP 32- ja 64-bittinen

32-bittinen, tämä on hyvä valinta kaikenlaisille pelaajille sun muille koneen käyttäjille koska xp on kevyt eikä tarvitse kun 512mb rammia kunnolla tomimakseen (toimii myös 256mb, mutta takkuilee :/) 64-bittinen versio on taas ylivoimainen tulevaisuuden XP käyttäjille.

Eli XP 64-bittinen pärjää vielä tosi kauan mutta esim vista vie kiintolevyltä 30Gb tilaa joten siksi se takkuilee vähän, eli jos haluat huippu nopean vistan niin hanki vaikka 8GB ram se riittää kunnolla pyörittämiseen.

XP taas tarttee minimissäänn 400mb tilaa ja max. 1-2GB joten tämä toimii reippaasti ja kunnolla tuolla 4gb eli 64-bittisellä joten toivon mukaan ymmärsitte mitä tässä hain

Tiivistettään ^^

Eli vista vie 30GB tilaa levyltä jonka takia vista takkuilee ja joutuu etsimään sieltä 30Gb sisältä tiedostot toisin kun Xp joutuu vain sieltä 400mb-2GB väliltä joka on paljon nopeampaa kuin vistassa.

Viimeksi muokattu: 10.02.2009

Jaa tämä sivu