Yleensä yritän itse ratkaista tämän tyyppiset ongelmat, mutta [bold]Nyt alkaa vähitellen riittämään [/bold] Elikkäs ongelma on tässä: Sain vähän aikaa sitten uuden emolevyn ja prossun, MSI K8T Neo ja AMD Athlon 64-bit prossu. Sitä ennen minulla oli Pena prossu ja MSI emo ja kaikki toimi kuin rasvattu, mut nytte on joku pahasti vialla... Asensin Winkan+kaikki muut ohjelmat uudelleen kun sain uudet osat ja sitten kun asensin pelejä, mm. Counter-Strike 1.5 ja half-life, alkoi [bold]IHAN KOKOAJAN[/bold] tuleman ilmoituksia että VPU recover on nollannut blaa blaa...Ja kaikissa muissakin peleissä sama juttu...IHAN KAIKISSA!! Sit kaiken huipuksi kone käynnistelee itseään uudeleen joskus vaikka kone on vaan windows päätilassa ja on vain DC++ päällä? Minulla on asennettu uusin Catalyst 4.4 omega ja dx9b ja olen jopa lukenut kaikia mahdollisia neuvoja kaikilta forumeilta mutta ei ole auttanut mikään... Mikä voisi olla neuvoksi? Ainii aj näytönohjain mulla on ATI RADEON 9600 Atlantis (256mb) ja olen kokeillut toistakin näyttistä ATI RADEON 9200 (256mb) eikä ole mitään merkitystä kumpi on koneessa ku kummatki herjaa samaa juttua kokoajan... Jos jollain on edes pientä neuvoa antaa olisin kiitollinen. PS. Olen laittanut agp väylän sinne 4x, mutta ei vaikutusta...Ja jos laittaa VPU pois päältä, kone tilttaa ihan totaalisesti...
no mulla loppu nuo ongelmat ku poistin ffdshow codec höskän ilmeisesti mun club3d radeon 9700 ei siitä tykänny.ja codekeiksi riittää ihan hyvin divx,xvid,ac3.
Muuten voisikohan olla mahdollista, että minun muisti ei ole yhteensopiva emolevun kanssa? Minulla on tällainen muistikampa: 64 BIT DIMM 512 MB DDR 400 PC3200 M-TEC Ajattelin vain kun luin tuolta MSI omilta sivuilta että noiden muistikampojen kanssa on ollut paljon yhteensopivuus ongelmia?
No juu, mulla ihan sama ongelma! VPU recover nollaa grafiikkapiirin tai jotain vastaavaa ja kone on käynnistettävä uudelleen jos haluaa jatkaa hommia. Mulla koko show alkoi kun päivitin näytönohjaimen radeon9000pro -> radeon9800pro ja samalla vaihdoin emon MSI -> Asrock. Bonuksena sain vielä seuraavan ilmoituksen XP:tä käynnistäessä: "viivästetty kirjoitus epäonistui kohteessa xxxxx". Tämä aiheuttaa sen, että kone ei käynnisty joskus ollenkaan (viivästys-ilmoituksia tulee silloin satoja). Olen tämän vuoksi asentanut XP:n nyt kolmesti puhtaalle pöydälle eikä ongelma ole mihinkään kadonnut. Ajurit ovat uusimmat ja olen testannut myös hieman vanhempia ajureita -> ei apua. Pientä apua sain joltain hw-foorumilta jossa neuvottiin lisäämään jäähdytystä ja daadadaa -> ainakin VPU-ilmoitukset rauhottui. Homma jatkuu vielä hieman: eli totesin radeon9800pro:n olevan viallinen, koska dr. hardware antoi sille pisteitä 100 ja kun laitoin radeon9000pro takaisin, sain hieman yli 200 -> 9800 vaihtoon!! Uutta 9800proota odotellessani olen nähnyt kerran tuon VPU-ilmoituksen 9000proolla eli sen ilmaantuminen ei johdu ainakaan näytönohjaimesta sillä 9000 toimi pari vuotta ilman vittuiluja MSI:n kanssa.
Niin olen samaa mieltä että ei se voi näytönohjaimesta olla kiinnii...vika on jossain muualla? Emossa? Pitää yrittää jotain ohjelmaa...olisiko mielessä mitään jolla saisi testattua näyttiksen ?
No isotpojat sano, että tuolta löytyy työkalut näyttiksen testaukseen ja vähän muutakin: http://www.sisoftware.co.uk/ (en ole vielä itse ehtinyt testailemaan) Mun tämän hetken tuntuma on seuraava: vika löytyy yhdistelmästä radeon/ajurit/emo. Uusi emo tukee Atin ajureiden uusimpia venkutuksia ja kenkutuksia mm. kellojen nostoa ja sen sellasta ja Radeoni kuumuu liikaa. Kun näyttikselle järjestää KUNNON tuuletuksen pitäisi VPU-probleema poistua. Ja kun vielä varmistaa, että ajurit ovat uusinta mahdollista mallia (ovat hieman hillinneet virityksiään...) niin pitäisi toimia. Ainakin mulla rupesi hommat rullaamaan! Kokeileppas Googlella hakea Lontoon kielellä aiheesta niin melkein jokaisessa keskustelussa päädytään lämpöongelmiin...
Selvä pitää kokeilla... Vaihdoin nyt muistin koneeseen ja toistaiseksi on pelannut ihan hyvin, saa nähdä kuinka kauan...
juu näytönohjaimen lämpöongelma hyvinkin mahdollinen! minkäslaisia lämpöjä muuten tuolla yhistelmällä saa aikaan?? prossu/emo/koppa auttoko kotelon auki pitäminen ollenkaan?? entäs powerin tehot riittääkö varmasti?? noissa näytönohjaimissa monesti vakio jäähytys on aika rajamailla ja vekottimet käy aika lämmöllä!
Hei kaikki! Sain nyt vihdoin selville mikä oli vikana! Kävin hakemassa hyvän testiohjelman, Ultimate Boot Cd, kävin läpi muistitestin ja se havaitsi monia virheitä. Vaihdoin muistin Kingston 512 333mhz ja heti loppu kaikki ongelmat! Kaikki toimii niinkuin pitää, eli jos jollain on samalaisia ongelmia, niin kannattaa tarkistaa muistit. Tässä linkki joista saa ladattua ilmaisen ja ehdottomasti parhaan tietokoneen komponenttien testausohjelman: www.ultimatebootcd.com --> Selatakaa selainta alaspäin, kunnes tulee sellainen zip paketti. Ladatkaa se ja purkakaa siellä oleva exe tiedosto. Sitten asentakaa exe tiedostosta iso tiedosto johonkin kansioon ja polttakaa se cd:lle. Sitten käynnistäkää vain kone uudelleen ja cd-levy sisälle! Siinä tulee sellainen valikko missä on kaikki mahdollinen komponenttien testaamista varten. Käytin Memtest86 (vai mikä olikaan?) omien muistien tarkistukseen...hidas mutta luotettava! Kiitos kaikille avusta! Ja toivottavasti tästä ohjelmasta on jollekkin apua... LISÄYS: SOri muistin väärin, sieltä pitääkin ladata sellainen BitTorrent tiedoto, jolla saa sen zip tiedoston sitten...Kyllä siellä pitäisi olla ohjeet.
No niin ja kiitoksia kovasti tuosta testiohjelmasta -> pitää testata se heti kun pääsen kotiin Mulla muisti Kingston 512 400mhz... eli en itse menisi allekirjoittamaan tätä muistiongelmaksi ainakaan omien kokemuksieni perusteella. Voihan tietenkin olla, että kaikille emoille ei käy kaikki muistit -> määpäs ajan ton testiohjelman läpi niin selviää. Mulla ainakin auttoi kaikki jäähdytystä parantavat toiminnot: kun radeon9800pro:n jäähdytyssiiltä kokeili ilman lisäjäähdytystä, oli se todella kuuma (ei pystynyt sormia pitämään siilessä kun pari sekkaa). Jätin kopan auki ja pistin lisäpuhaltimen puhaltamaan suoraan siileen (todella tehokas ja äänekäs tuuletin) niin johan alkoi lämmöt laskea. Siili oli pitkän pelisession jälkeen kuin jääkaapista otettun jogurttipurkin kylki eli yllättävänkin viileä!! Ja ei siis mitään ongelmia. Olisi mukava saada näytönohjaimen lämmöt lukemina pihalle jos joku ystävällinen guru vain kertoisi että milläs ohjelmalla sen voi tehdä. Saattaahan mulla sellainen ohjelma jo ollakkin, mutta en vain osaa käyttää ;-)
Radeon XT ohjaimissa on ATI puolella lämmöntarkkailumahdollisuus. Samanlainen ominaisuus on NVIDIA:n paremmissa näyttiksissä(vissiin 5700 sarjasta eteenpäin). Muissa näyttiksissä ei taida lämpöanturia olla.