1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

AlltoAvi ja kuvasuhde ongelma

Viestiketju DivX, XviD ja muut MPEG-4 -formaatit -osiossa. Ketjun avasi tonttila 10.09.2009.

  1. tonttila

    tonttila Regular member

    Liittynyt:
    22.12.2007
    Viestejä:
    248
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nauhoitan terratec homecinema ohjelmalla vaikka esimerkkinä olleen bb:n eilisen jakson.
    Lopputuloksena on 1.7 gigainen .mpg tiedosto joka näkyy normaalisisti kun sitä katselee esim bsplayerillä, kuvasuhde kunnossa(16:9 oletettavasti).
    No sitten ajattelin muuttaa sen alltoavilla että rouva voi katsella sen olohuoneessa eikä valtaa minun konettani. Tein muunnon. Asetukset niinkuin kuvassa paitsi että ruksi kohdassa Locket Aspect Ratio.

    Kuvasuhde näytti 4:3:lta, isot mustat palkit sivuilla. Tein uusinta yrityksen ja otin ruksin pois, sama lopputulos. Eli kuinka saan kuva suhteen pysymään alkuperäisenä???

    [​IMG]
     
  2.  
  3. WillKane

    WillKane Regular member

    Liittynyt:
    07.01.2008
    Viestejä:
    291
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vain harvat ohjelmat osaavat lukea kuvasuhteen AVI tiedostosta. Muuta resoluutioksi 704x400 tai 720x400, jos et croppaa reunoilta.
     
  4. tonttila

    tonttila Regular member

    Liittynyt:
    22.12.2007
    Viestejä:
    248
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    , eli tee mitä?
    Ja ohjelma EI osannut lukea edes resoluutiota .mpg tiedostosta vaan se piti laittaa käsin siihen.

    Onko 704x400 tai 720x400 sit 16:9 resoluutioita?

    Teenpä testin heti.
     
  5. tonttila

    tonttila Regular member

    Liittynyt:
    22.12.2007
    Viestejä:
    248
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vaikka itse ei saisi vastata omaan viestiin niin totean että toimi 704*400, koko ruutu täyttyi. Mietin vain kuinka saisin kuvasta mahdollisimman alkuperäistä vastaavan, siis niin ettei pikseleitä hukkuisi muunnoksessa yhtään. Ja kuvasuhde olisi oikea, ohjelman vaihto?
     
  6. WillKane

    WillKane Regular member

    Liittynyt:
    07.01.2008
    Viestejä:
    291
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Cropping tarkoittaa kuvan osan leikkaamista pois, esim.720x576 PAL-resoluutiosta pitäisi standardin mukaan leikata/cropata 8 pikselin mukainen kaistale pois ja jäljelle jäävän 704x576 kuvan kuvasuhde on joko 4:3 tai 16:9.

    Jos alkuperäisen tiedostosi resoluutio on 704x576, kuten kuvassa, tätä ei tarvitse tehdä ja voit vain muuntaa koon 704x400:aan ja kuvasuhde on erittäin lähellä oikeaa ja resoluutio vieläpä mod-16:n (eli jaollinen 16:lla) mukainen.

    Tämä oli yksinkertaistettu vastaus ja en minä ainakaan ikinä croppaa hyviä pikseleitä, vaikkei standardin mukaan niitä pitäisikään näyttää. Tämä suorakulmion muotoisten pikseleiden ja eri kuvasuhteiden sekamelska on jäännettä videoiden analogiajalta ja on kieltämättä hieman hankalaa. HD-videoiden käsittely onkin jo paljon helpompaa, koska pikselit ovat neliön muotoisia.
     
  7. tonttila

    tonttila Regular member

    Liittynyt:
    22.12.2007
    Viestejä:
    248
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo, kuva suhde oli melko lähellä alkuperäistä. Alkuperäistä katsoessa jäi palkit ylös/alas mut muutettu video täytti koko ruudun. Mutta kuvan laatu ei ainakaan silminnähden muuttunut. Kiitokset tiedoista. Ainakin netistä saatavat tv sarjat ovat vielä pienemmällä resoluutiolla ja 16:9 kuvasuhteella, laadun ollessa hyvät. Johtuuko lähdemateriaalista (hdtv) vai mistä mutta paremmalta näyttävät kuin mun muunnos..
     
  8. WillKane

    WillKane Regular member

    Liittynyt:
    07.01.2008
    Viestejä:
    291
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olet oikeassa.
    Amerikassa 16:9 kuvasuhdetta käytetään vain HD-lähetyksissä ja kuvanlaatu on tällöin paljon parempi pienemmäksi skaalattuna ja pakattunakin.
     
  9. jkaart

    jkaart Member

    Liittynyt:
    21.10.2006
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Nostetaas vanhaa vähän!
    Eli miks tuo kuva pitäisi pienentää 400 pikseliin jos alkuperäinen on pal-standardin mukainen 576??
    Minusta tuolla 720x400 just tulee väristynyt kuva jos vertaa alkuperäseen 720x576... :|
     
    Viimeksi muokattu: 15.02.2010
  10. coocie98

    coocie98 Regular member

    Liittynyt:
    25.08.2007
    Viestejä:
    220
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse saattaisin tässä tilanteessa käyttää jotain kehittyneempää ohjelmaa, kuten Meguita tai VirtualDubbia joissa kuvasuhteen voi määritellä. Ymmärtääkseni kuvasuhde vain kertoo, että miten kuva venytetään, eli en näe syytä muuttaa itse resoluutiota sen tähden. Kertokaa toki, jos olen aivan hakusessa, sillä enkoodaus tapaa olla hieman korkeamman asteen leikkimistä.
     
    Viimeksi muokattu: 15.02.2010
  11. WillKane

    WillKane Regular member

    Liittynyt:
    07.01.2008
    Viestejä:
    291
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    PAL-video on aina anamorfista ja jos toistolaitteesi/ohjelmasi ei osaa venyttää sitä oikeaan suhteeseen, niin videon resoluutio täytyy muuttaa vastaamaan oikeaa kuvasuhdetta.

    Olet aivan oikeassa. Resoluution muuttaminen ja tietysti varsinkin pienentäminen heikentää aina videon laatua, joten hyvälaatuisella materiaalilla sitä kannattaa välttää. Monet toistolaitteet eivät kuitenkaan osaa lukea oikeaa kuvasuhdetta AVI-tiedostoista, jolloin ainoa tapa säilyttää kuvasuhde on resoluution muuttaminen. Itse koodaan x264:llä MKV-tiedostoon ja merkitsen kuvasuhteen sekä videovirtaan että Matroskan tietoihin ja kaikki kokeilemani toisto-ohjelmat ovat osanneet näyttää videon oikealla kuvasuhteella.
     

Jaa tämä sivu