1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

C-aseman formatointi

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi Maake53 03.04.2004.

  1. Maake53

    Maake53 Regular member

    Liittynyt:
    03.03.2004
    Viestejä:
    218
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olisikohan jollain tietoa tosta kuinka toi c asema formatoidaan kun mulla on xp.Olen formatoinut monia kertoja mutta en xp:n kanssa,joten apu olisi tarpeen.Siinä täytyy olla vissiin jonkinlainen käynnistyslevyke,mitä mulla ei oo..oon ottanu microsoftin sivuilta jonkun mutta se on joku aiva hämärä ja se vei 6 levyä.
     
  2.  
  3. toukkaman

    toukkaman Guest

    1. Buutti vehkeeksi biossista cd.
    uudelleen käynnistät koneen xp:n cd sisällä ja asennuksen suoritettua tarkastukset ja ajettua muutama ajuri. Kysyy wintoosa haluatko korjata asennusta vai asentaa uudestaan. Valitse asenna uudestaan. Seuraavaksi voitkin formatoida c-aseman ntfs tai jopa fat 32:seksi. Voit myös partitiodakin kovon/t samassa paikassa. Luonnollisesti voit sitten samantien asennella käyttiksen uudelleen niin halutessasi.
     
  4. Tuff

    Tuff Active member

    Liittynyt:
    10.10.2003
    Viestejä:
    3,621
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    NTFS on turvallisempi ja vakaampi. sekä tukee suurempia osioita.
    kannattaa formatoida siihen jos ei ole win98 tai muuta vanhaa käyttistä koska ne ei ymmärrä ntfs:n päälle.
     
  5. esha

    esha Guest

    mulla kun kysyy et poistetaako osio niin ei tapahdu mitään, ei tilttaa painan p:tä nii ei reagoi.

    oisko jotain helppoo juttua miten ton win 2000 vois formatoida ilman että jotain sählinkiä fdiskin kaa.
     
  6. mika

    mika Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    26.03.2003
    Viestejä:
    5,157
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Tuolla ohjetta homman hoitoon f-diskillä:
    http://www.nefernetti.com/fdisk_format.htm

    Maake53: lyhyesti sanottuna, ensin boottikorppu koneeseen, jolla pääset dos-tilaan. Sitten f-disk ohjelman levyke koneeseen, käynnistät ohjelman ja poistat kaikki osiot (oletan et kyseessä on totaalinen tyhjennys). [bold]Ennen tätä tietty otat tärkeet tiedostot talteen, vaikka cd:lle[/bold]. Tämän jälkeen xp:n asennuslevyke koneeseen ja seuraat näytön ohjeita.
    Kaikki pitäisi selvitä tuosta antamastani ohjelinkistä. Ellei, niin viestiä tähän ketjuun vaan :)
     
  7. Tuff

    Tuff Active member

    Liittynyt:
    10.10.2003
    Viestejä:
    3,621
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    jos sulla on käyttis w2k tai xp niin sieltä käsin..
    tai sitten W2k tai XP asennus levyltä.(levyllä ei ole sama fdisk kuin w98:lla)

    sit onhan noit softia mitkä tukee ntfs:ää esim. partition magic, ranish partition manager(ilmainen). jne...

     
    Viimeksi muokattu: 03.04.2004
  8. mika

    mika Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    26.03.2003
    Viestejä:
    5,157
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Unohtu yks juttu, laitan uuden viestin, kun ei kerran viestin muokkaus toimi :(

    www.bootdisk.com löydät boottilevyn, jolla pääset dos:siin
     
  9. Maake53

    Maake53 Regular member

    Liittynyt:
    03.03.2004
    Viestejä:
    218
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo kiitoksia ohjeista..pitäis varmaan tyhmemmänkin nyt osata..no saa nähdä...:)
     
  10. Maake53

    Maake53 Regular member

    Liittynyt:
    03.03.2004
    Viestejä:
    218
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No arvasinhan mä että jotain täytyy vielä kysyä..niin toi buuttilevy jonka saa tuolta www.bootdisk.com on just se 6-levyinen josta olen tos ennemminkin maininnut..pitäskö se olla joku sellanen joka vie vain yhden levyn??
    Ja näillä kyseisillä levyillä ei ole mitään fdisk ohjelmaa..tai mäen oo ainakaa löytäny.
     
  11. joppis

    joppis Regular member

    Liittynyt:
    23.01.2004
    Viestejä:
    133
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Siis dossissa ei tarvi f-diskiä. kirjotat vaa format c:
     
  12. chopper

    chopper Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    01.04.2002
    Viestejä:
    2,161
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Viimeksi muokattu: 03.04.2004
  13. toukkaman

    toukkaman Guest

    Jos on aikomus asentaa wintoosa uudestaan ja nykyisinhän ei juuri muuta kannata asentaa kuin xp tai 2000, niin eiköhän se ole helpoin ja yksinkertaisin tapa formatoida se c-asema asennuksen yhteydessä.
     
  14. _status_

    _status_ Regular member

    Liittynyt:
    27.01.2004
    Viestejä:
    338
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onnistuuko Win98:n c:aseman formatointi ja Windowsin uudelleen asennus tollein että pistää CD:n sisään (boottilevynä) ja sitten formatoi c:n ja sen jälkeen pistää winddowsin uudestaan??
     
  15. Maake53

    Maake53 Regular member

    Liittynyt:
    03.03.2004
    Viestejä:
    218
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    toukkaman:Missähän vaiheessa se formatointi täytyisi tapahtua tossa windowsin asennuksen yhteydessä kun ei mulle sellasta tuu missään vaiheessa??
     
  16. toukkaman

    toukkaman Guest

    ->EI. Täytyy tehdä ohjaus paneelin kautta ensin käynnistys levyke, jolla voi asentaa 98:n ja sitä ennen tarvittaessa formatoida/partitioida kovon.

    XP:ssä onnistuu eli tarkennettu tuohon ensimmäiseen kirjoitukseen joka on toisena. Eli kun olet valinnut asenna wintooooosa uudestaan, niin kohta asennus kysyy mihin se asennetaan.

    Siinä kohdassa on myös valikko jossa voi voi poistaa OSION. Muistaakseni painetaan nappia P kun on valittu osio. Sekin kyllä lukee siinä kun tarkkailee. Eli ensin poistetaan osio C ja sen jälkeen valitaan se osioimaton alue uudestaan ja painetaan enter eli asennetaan wintooosa siihen tai partitioit sen uudestaan ensin painamalla muistaakseni L=luo uusi osio. ja asennat sitten
    Xpöö osaa kyllä partitioda sen uudestaan automaattisestikin saman kokoiseksi. Asennukseen ryhdyttyä xpöö kysyy alustetaanko ntfs fai fat32 formaattiin. Valitset tietenkin ntfs:sän näin dvd aikakaudella kun fat ei osaa käsitellä yli 4 gigan filuja, kuten esim 4,3 gigan dvd-iso filuja...

    Kokeilepa kyllä se sieltä löytyy.
     
  17. Beaver

    Beaver Regular member

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    421
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26

Jaa tämä sivu