ATI vai nVidia?

Viestiketju Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä -osiossa. Ketjun avasi _kooma_ 15.05.2009.

1. _kooma_

_kooma_ Active member

Kiitokset:
    29
    Pisteet:
    78
    Elikkäs tämmöinen on kysymykseni. Mitä näytönohjainta suosittelette. Itse olen tottunut nVidiaan viimeisen 10 vuoden aikana, mutta ATI:n hinnat houkuttelee.
    Tällä hetkellä koneessa sykkii Club3D:n GeForce 9800 GT 512 (rivatunerilla hieman kellotettu), ja haluaisin lisää tehoa. Vakautta, tv yhteensopivuutta, ajurien toimivuutta. Eli olen lukenut/kuullut ATI:n ajuri ongelmista, mutta minkälaisia ne ovat, pitääkö asentaa uudet ajurit joka peliin, tai leffaan jos katsoo joko monitorilta tai teeveestä? Tehoa saisi olla Phenomin (Phenom II X3 720BE/3600MHz) kaveriksi. Itse olen kaavaillut GTX285:ta nVidialta tai sitten 4890 ATI:lta. Valmistajista mieleen tulee Club3D ja Sapphire, ehkä myös XFX ja MSI. Myös ECS:n näytönohjaimet kiinnostavat, mikäli niitä vielä Suomesta saa.
    Eli mikä näyttis, pelailuun (GTAIV ja jotain vanhempia) ja fullhd leffojen katseluun, näytöksi on tulossa 42" Samsung Full-HD. Emolevyssäni ei ole kuin yksi PCI-E paikka, joten SLI:t ja Crossfiret on unohdettava.

Ja kuinka paljon hyötyisin ostamalla SLI emon ja siihen toisen 9800GT:n? Äänistä vastaa Terratec Aueron 7.1 PCI kortti.

2.  
  3. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    Osta NVIDIA GTX 295, siinä saat "2in1" paketin, joten ei tarvetta SLI/CF kokoonpanoihin.

4. _kooma_

_kooma_ Active member

Kiitokset:
    29
    Pisteet:
    78
    Ja hintaa tolla on se pyöreä 500€ (puolin ja toisin siis), eli mulla budjetti on maksimissaan 300€. Ja jos kaverilta saan hiukan käytetyn 4870X2:n saatan ottaa sen, mutta koska se ei ole yhtään varmaa, niin olisi kiva saada vaihtoehtoja tuohon maksimissaan kolmenhuntin budjettin. Ja silloin myös jo odotan toimivuutta, ettei tarvitse joka paikasta etsiä telkulle ja peleille ajureita/käynnistellä konetta uusiksi.

Jos tollasen 295:sen jostain saa kolmellasadalla niin ostan heti.

Mutta siis 285;ttä ja 4870/4890 olen katsellut. Mut mikä esim noista on paras, toimiiko catalystit niinkuin forcewaret?
    Ja en tarvitse äänille purkua, sitä varten on
    Onkyo. Riittää kunhan saan kuvan töllöttimeen.

Viimeksi muokattu: 15.05.2009
  5. Lerppu86

Lerppu86 Active member

Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    68
    Oman ääneni annan Atin puolesta. Viime aikoina ovat julkaisseet erittäin kilpailukykyisiä kortteja. Nvidia johtaa ehkä tehojen suhteen mutta aivan karvan verran. Jos valuutta muodostuu ratkaisun tuojaksi niin Ati vetää pidemmän korren.. (viimeisintä hinta tarkastusta en tehnyt)

Itseltäni löytyy keulatykki HD4870x2 R700 2Gb, (itse ostin käytettynä n. 300e:n hintaan) ja voin hyvällä omatunnolla sanoa että potkua on. Ei ole tilannetta vastaan tullut jossa tehot olisi loppuneet kesken. Suuri muisti on vielä hyväksi suurilla resoluutioilla. HDMI toimii myös hienosti äänien kera.

Aikaisempi kortti oli HD4870 pienemmällä 512mt muistilla. Tämäkin oli mielestäni todella hyvä kortti eikä hintakaan ollut sen hetkiseen elämän tilanteeseen nähden kovinkaan tyyris.

Jotkut puhuu lämpöongelmista mutta ainakaan minulla niitä ei ole ollut. On totta että kortti käy ajoittain aika kuumanakin ilman kellottamista mutta mitään ongelmia se ei minulla ole mukanaan tuonut.

Ajurit taas.. No itse olen pyrkinyt päivittämään aina kun uutta on tarjolla. Aivan uusimman kanssa on sellainen ongelma että ajoittain pelatessa ruutu tuppaa hieman välkkymään. 1-2 sekunnin ajan. Ehkä noin kerran 10 minuuttiin. Muuten on Ajuritkin toimineet hienosti.

Toivottavasti näistä oli edes vähän selkeytystä.

Jos 2in1 kiinnostaa niin kannattaa vilkaista myös HD4850x2 settiä. Niitä saa alle 200e:n

6. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    Ai se on rahasta kiinni? No HD4870x2 olisi halvempi, ainakin käytettynä, sellainen vaikka sitten kuten Lerpulla vaikuttaa olevan.

7. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Mistä ihmeestä näitä "satusetiä" aina löytyy jotka mollaavat atin ajureita. Atin suurimmat ajuriongelmat olivat joskus 9xxx sarjan aikaan josta on tietokonemaailmassa iäisyys aikaa.

Siltikin aina jostain nurkan takaa löytyy joku joka muistaa että ahaa, atilla oli joskus ajuriongelmia. Eli sillä on nytkin ajuriongelmia.

Jos lähivuosia katsotaan niin nVidia on ollut huomattavasti enemmän ongelmissa ajureiden takia. Kumma kun sitä ei kukaan muista.

Kun puhutaan nykyhetkestä niin varmaa on se että kummallakaan valmistajalla ei ole täydelliset ajurit. Sen perusteella on kumminkin mahdoton tehdä valintaa että kumman ajurit ovat paremmat. Siihen ei nimittäin vastausta löydy...

Itse en noita kahden näyttiksen paketteja ostaisi tuolle prossulle. Nopealla kortilla tuo X3 toimii pullonkaulana GTA neljälle. Jos sitten on kahden näyttis piirin kortti tuolle pelille niin voi vaan sanoa että kylläpä ahdistaa...

8. tubbana

tubbana Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    joo toi atin ajuri ongelma pitää paikkansa vaan linux puolella, valitettavasti vieläkin

9. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    "Itse en noita kahden näyttiksen paketteja ostaisi tuolle prossulle. Nopealla kortilla tuo X3 toimii pullonkaulana GTA neljälle. Jos sitten on kahden näyttis piirin kortti tuolle pelille niin voi vaan sanoa että kylläpä ahdistaa..."

No mutta helppohan se on ostaa 4-ytiminen Phenom II sitten myöhemmin. Itsekin olen aikeissa ostaa GTX 295:n jossakin vaiheessa ja on vain 2 ytiminen prossu. Jos ahistaa, niin ostaa "lisää ytimiä"...;)

Ketjun aloittajahan kysyi SLI emojen hyötyä hänen tapauksessaan. Se on kuten lähes kaikilla lähes olematon, koska aito "DUAL GPU"toimii paremmin ja on tehokkaampi, jos pelit tukevat sitä. Näin olen antanut itselleni kertoa.:)

Viimeksi muokattu: 16.05.2009
  10. HD_mies

HD_mies Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Minulla oli kyllä ihan **tun hauskaa tämän 4850:in kanssa kun asennuksessa se korvasi emolevyn äänikortin jollain ***** ati hd audio systeemillä ja sen kanssa säätäessä meni kyllä hermot.

Sitä ennen oli ecs 8800gt jossa oli valmiiksi accelero s1 ja tuulettimet mukana, ecs:n tuotteissa kun on monesti paremmat jäähyt kun monissa muissa,en ole tosin varma miten sen sais sli:hin laitettua kun se heatsink on niin iso. ja nvidian kanssa ei ollut mitään ongelmaa ohjelmien,ajurien tai minkään kanssa. Kyllä ne atin kortit ihan hyviä on jos ei ole ongelmia.

11. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Jos HDMI-liitännällä oleva näytönohjain tehdään viisaasti niin siinä on äänikortti samassa. Muuten ääni ei mene HDMI-piuhasta läpi.

Omasta rahapussista on kiinni millaisella jäähyllä olevan näyttiksen ostaa. Se ei ole siitä kiinni onko nVidian vai Atin kortti.

12. Kofler

Kofler Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    mun mielipiteeni mukaan ei ole hyviä tai huonoja näyttisten valmistajia, vaan huonompia ja parempia näyttiksiä. en lähtis nyt siltä kannalta liikkeelle että valkkais kortin valmistajan mukaan, eli ei se mee niin et "se on nVidia eli se on parempi" tai et "se on Ati joten siinä on ongelmia". Eli jos budjetti on 300 euroa niin esimerkiksi siihen alueeseen osuu Ati radeon 4870, ati radeon 4850x2, geforce gtx 260, geforce gtx 285. noi on kaikki lähellä 300 euron hintaa

13. Henry_FIN

Henry_FIN Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Ei todellakaan ole.

Seuraavat hinnat verkkokauppa.com:sta (alimmat hinnat):
    4870 512Mt 173.90€
    4870 1GB 182.90€
    GTX260 190.90 €
    4850X2 274.90€
    GTX285 324.90€

Eli 2 mainitsemistasi korteista on lähellä 300€ ja 2 reilusti alle.

Jaa tämä sivu