Haluaisin koneen kunnon suojaukseen hinnalla millä hyvänsä. Tällä hetkellä käytössä AVG ja se näyttää osaksi oikeita ja "vääriä" viruksia. Palomuurina windowsin oma. Eli mikä ohjelma olis paras virusten torjumiseen ja mitä muita ohjelmia kannattaa asentaa? Ja tosiaankin hinnalle on ihan sama kunhan se vain toimii hyvin.
F-Secure, on maksullinen. http://www.f-secure.fi/koti/kokonaisturva_kotiin/index.html Ilmaisista avast virustorjuntaan ja zonealarm palomuuriksi. Noista kun valitset mieleises.
Mikäli tosiaan on tarkoitus harkita myös maksullisia ohjelmia, niin sitten joko Aviran jompikumpi maksullinen versio, tai sitten Kaspersky, molemmat ovat jo pitkän aikaa hallinneet kaikkia testejä Itse kokeilin jokin aika sitten Kaspersky Internet Security 2009 kokeilu-versiota (1kk ilmaista käyttöä) ja se oli kyllä sekä kevyt, että myös hyvin toimiva. Avirasta minulla ei ole kokemuksia muuta kuin sen ilmais-versiosta, joka tosin sekin oli kyllä hyvä. Jo mainitulla F-Securellakin kyllä tulee toimeen, mutta on aiheuttanut monille käyttäjille ongelmia. Minulla se(kin) on aina toiminut ilman mitään ongelmia. Eset voisi olla vielä ihan kokeilun arvoinen ohjelma, mutta Eset taitaa enemmänkin keskittyä torjuntaan kuin jo olemassa olevien uhkien poistamiseen... Kokeile eri ohjelmia ja tarkkaile niiden toimintaa ja sitä, miten ne koneesi suorituskykyyn vaikuttaa, muuten et kyllä tässä asiassa viisastu yhtään Ja sitten vielä yksi juttu joka kannattaa huomioida: Malwarebytes' Anti-Malware, tuo on erittäin hyvä olla olemassa manuaaliseen skannaukseen, se löytää hyvällä prosentilla kaikki uudet haittaohjelmat, kunhan sen muistaa päivittää ennen skannausta. Se ei sisällä reaaliaikaista skanneria, joten siitä ei aiheudu virustorjunnan kanssa yhteenottoa. Avastin kanssa en oikein valitettavasti voi tuota Zonealarmia suositella, esim. google kertoo omaa kieltään kun hakusanoiksi laittaa ne molemmat Ja muutenkin Zonealarm on aiheuttanut ongelmia hyvinkin monelle koneelle. Edit Typot pois ja linkit lisätty. Edit2 Niin juu, tuo ketjun aloittajan nyt käytössä oleva AVG on sitten nykyään susisurkea, siitä nimittäin puuttuu suojaus rootkit-viruksia vastaan (jotka ovat todella vaikeita poistettavia), sekä se päästää muutenkin tavaraa liian paljon läpi. Ainoat kiitokset jotka sen softan valmistaja saa on suht' nopea false positive-löydösten korjaaminen... Eli se AVG hittoon koneelta
Ad-Aware on nykyään täysin turha ja hyödytön ohjelma, jotain se kyllä löytää ja ehkä jopa poistaakin, mutta... Samaan kastiin lukeutuu myös SpyBot, vaikka on se kuitenkin ad-Awarea parempi. Ja tuo AVG on tosiaan nykyään umpisurkea, unohtui tuo koneen hidastaminen sen "ominaisuuksista" mainita. Voithan sitä McAfeetäkin kokeilla, ei sitäkään kukaan estä, kaikkiin maksullisiin ohjelmiin on niiden sivuilta saatavissa kokeiluversiot joiden koeaika on 2vk-1kk. Kuten todettua, näissä asioissa et kyllä viisastu juuri muuten kuin itse kokeilemalla http://www.virustorjunta.net/modules.php?name=Forums (HjT-logien analysointi) Laita tuonne HijackThis-logi mikäli yhtään epäilet että koneellasi on vielä jotain, joku fiksaaja antaa jatko-ohjeet kunhan kerkeää, meillä ei täällä ole fiksaajia näkynyt pitkään aikaan.
Sinulta jäi tärkein kertomatta eli onko käytössä XP tai Vista. Vista on huomattavasti XP:tä turvallisempi koska Vistassa on käyttäjätilien valvonta (UAC). Vistan käyttäjätilien valvonta vähentää haittaohjelmien riskiä, sillä haittaohjelmat eivät pääse suorittamaan koodiaan ilman lupaa. XP koneeseen kannattaa asentaa WinPatrol ohjelma. http://www.winpatrol.com/ WinPatrol kysyy käyttäjän hyväksyntää jos rekisteriin lisätään automaattisesti käynnistyvä ohjelma, palvelu lisätään palveluihin tai IE-selaimeen asennetaan ActiveX-kontrolli. WinPatrol ei välttämättä sovellu aloittelijalle koska aloittelija ei tunnista luotettavaa ohjelmaa haittaohjelmasta, tosin maksullisessa versiossa saa WinPatrolin nettisivulta helposti tiedon onko kyseessä luotettava ohjelma (tiedoston nimen perusteella). Kuvassa automaattisesti käynnistyvät ohjelmat joiden asennuksen käyttäjä on hyväksynyt rekisteriin. XP koneeseen voi asentaa myös Sandboxie ohjelman. Ohjelman asennuksen alussa valitse valikosta suomenkieli. Ohjelma toimii myös Vista 32-bit versiossa. Kun klikkaat työpöydällä olevaa "Hiekkalaatikoitu web-selain"-pikakuvaketta, niin voit surffata netissä turvallisesti koska kaikki kirjoitusoperaatiot kovalevylle kirjoitetaan C:\Sandbox kansioon (paitsi jos tallennat ladatun tiedoston "Omat tiedostot"-kansioon tai työpöydälle, jolloin Sandboxie kysyy latauksen loputtua haluatko tallentaa tiedoston hiekkalaatikkoon). Kuvassa näkyy hiekkalaatikon "Omat tiedostot"-kansiossa ladattu tiedosto. Hiekkalaatikossa voi myös testata mitä joku epämääräinen ladattu ohjelma tekee ja tällöin ei haittaa vaikka testattava ohjelma saastuttaa Windowsin järjestelmätiedostoja, koska saastuneet tiedostot ovat tällöin ainoastaan C:\Sandbox kansiossa ja alkuperäiset puhtaat tiedostot C:\Windows kansiossa. Jos olet ladannut epäluotettavalta sivulta ohjelman niin klikkaa hiiren oikealla napilla tiedostoa ja valitse alasvetovalikosta "Avaa hiekkalaatikossa". C:\Sandbox kansion voi käyttäjä itse tyhjentää tiedostoista Resurssienhallinta-ohjelmalla tai valitsemalla tyhjennyksen Sandboxie ohjelmasta. Tai sitten kansion voi tyhjentää automaattisesti, mutta seuraavaa asetusta ei saa tehdä jos hiekkalaatikossa asentaa ohjelmia, koska tällöin asennusohjelman loputtua hiekkalaatikon tiedostot poistetaan. Mutta jos käytät Sandboxie ohjelmaa vain surffailuun niin silloin asetukseen voi laittaa ruksin. - Laatikot > DefaultBox > Laatikon asetukset > Poisto > Säännöt > [X]Poista automaattisesti laatikon sisältö Jos et halua Sandboxie ohjelman automaattikäynnistystä niin poista ruksi alla olevasta asetuksesta: - Asetukset > Kytkeytyminen Windowsiin > [ ]Kun Windows käynnistyy edit: Muokattu Sandboxie ohjelman ohjeita.
Onko F-secure oikeasti näin tehosyöppö, että uudestakin läppäristä loppuu tehot kesken jo nettisurffailussa? Eli siis ongelmana esim. sivujen alaspäin scrollaaminen, pätkii ja tökkii, ei siis rullaa tasaisesti. Monien välilehtien avaaminenkin aiheutttaa jökäämistä. Onko tässä kyse, että f-secure jökittää konetta, vai jostain muusta? Läppärin tietoja: HP Compaq 6735b Win XP AMD Turion X2 Ultra ZM-82 Radeon HD 3200 2 GB muistia 250 GB kovo
itse olen ollut norton internet securityn aktiivinen käyttäjä jo vuodesta 2003 ja aina olen tyytyväinen ollu ja tyytyväisemmäksi tulen kun ohjelmaa on kevennetty ja automatisoitu enemmän. ei vie liikaa kone tehoja ja itselläni on ainakin pysynyt kaikki roskat poissa, eli suosittelen NIS 2009
Malwarebytes' Anti-Malware - Haittaohjelmien manuaaliseen skannailuun SUPERAntiSpyware - Haittaohjelmien manuaaliseen skannailuun CCleaner - Roskien siivoiluun Tuosta McAfee Total Protection 2009:sta löytyykin jo kaikki oleellinen, muuta reaaliaikaista skanneria en itse tuohon enää tunkisi sähläämään mitään. Ja sitten nuo heikki75:n antamat ohjeet kannattaa vilkaista läpi
Tarkoittaa siis ihan sitä mitä siinä lukeekin Eli siinä McAfee Total Protectionissa on kaikki yhdessä paketissa; virustorjunta, haittaohjelmien reaaliaikainen torjunta ja palomuuri + muuta tietoturvaan liittyvää "sälää". Jos tuohon asennat vielä rinnalle jonkin muun reaaliaikaisen skannerin, niin se saattaa aiheuttaa jo huomattavaa hidastumista ja kenties jopa vääriä hälytyksiä yms. kivaa. Noita oireita esiintyy eniten juuri noissa all-in-one paketeissa, kuten Internet Securityt yms. jotka ovat melkoisen tarkkoja muista ohjelmista, F-Secure taitaa olla kaikista nirsoin tapaus muita skannereita kohtaan. Vaikka tietoturva on nykyään erittäin tärkeä osa tietokoneen käyttämisessä (jotkin käyttäjät tulevat toimeen ilman mitään ohjelmia pelkällä palomuurilla jos haluavat, yhtenä esimerkkinä minä itse), niin silti liika on aina liikaa.