Kun siirsin kotisivuni sellaisenaa WINSCP-ohjelmaan, niin ääkköset eivät näy oikein Muuten on winscp paljon kivempi ja selkeämpi näin kielitaidottomalle kuin FTP 95LE Kuvat siirtyivät vaivattomasti Tietääkö joku helpon ratkaisun tähän ääkköspulmaan
Olethan varmasti laittanut koodiin merkistökoodauksen? Se onnistuu koodilla: Koodi: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> Tulee siis headin sisään. Tietenkin voisit myös vaihtaa jokaisen ä ja ö merkin erikseen koodiksi. ä = & auml; Ä = & Auml; ö = & ouml; Ö = & Ouml; Ilman välilyöntejä siis, oli pakko laittaa ne koska muuten viestiin olis tullut vaan ä=ä...
Kiitos. Olen tosi avuton näissä termeissä Miten laitan tekstin "head"in sisään Näinkö: Siis "suorita>cmd> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">enter
kiitos junior member Löysinkin jo paikan. Index/HTML/toiseksi ylin rivi, luki head, lisäsin neuvomasi komennon ja talletin index-sivun. Nyt ovat sivuillani tekstit oikein.
hei paukka neuvoisitko vielä lisää. index-sivu korjaantui, mutta lisätietoja sivulla ei enää auttanut, vaikka tein saman komennonsen sivun html-tietoihin katso www.soilia.net onko jotain tapaa, jolla saisin koko frotpagen tunnistamaan ääkköset kyselee soilia
Kannattaa pistää myös muiden sivujen headeriin tuo koodaus tapa. Eli teet saman kuin etusivulle myös muille sivuille. Tuolla lisätieoja sivuilla on koodaus warmaan sitten UTF-8 kun ei toimi. Eli kokeile siellä Koodi: charset=iso-8859-1 tilalla Koodi: charset=UTF-8 btw. etusivun kuvat eivät pysy raameissaa vaan leviävät. Kannattaa korjata se.
Itse teen aina niin, että find & replace (etsi ja korvaa) ja korvaan kaikki ä:t ö:t ja mahdolliset å:t. Ota vain &*auml; &*ouml; *-merkit pois ja kun laitat ne html-koodiin, pitäisi toimia oikein. Sen jälkeen pitäisi toimia ja en ole itse (ainakaan vielä) löytänyt browseria joka näyttäisi nämä väärin. Jos tekstieditorissa on tuo replace / korvaa mahdollisuus, valitse search ä ja replace kohtaan sitä vastaava koodi.
Tässä olikin hyviä neuvoja, niillä toivottavasti sait sivut toimimaan jos tulee muuta kysyttävää niin kysy vaan!
Kiitos teille hyvää tarkoittavista neuvoista Koetan nyt itse opetella käsittelemään hyvän ystäväni ja ammattilaisen tekemää sivustoa. Teimme sivuston yhteistyönä, siten , että minä valokuvasin, käsittelin kuvat parhaani mukaan ja sijoitin Word-taulukkihin ja haluamani tekstit alempaan soluun Hän viimeisteli ne ja julkaisi sivuston. Tekee edelleenkin pyytämäni muutokset sivulle Neuvookin aina, kun vain viitsin kysyä. Nyt minula kuitenkin olisi aikaa opetella ja intoakin riittäisi Opikirjani FrontPage 2002 Tero Linjamaa on hirmuisen vaikea. Sitä ei oikein millään voi soveltaa tämän näköiseen sivustoon Etusivunkin olen sotkenut moneen kertaan Etsin parempaa opasta aloittelijoille. Kerään netistä yksittäisiä neuvoja , kuten teiltä nyt, Välillä oivallan "ahaa, näinkö se tehdään" Nyt olen taas aivan Ö Laitanko sivuston jokaiseen htm tiedostoon HTLM/head kohtaan tuon saman komennon? Nuo seuraavat ystävälliset neuvot ovat minulle liian vaikeita, tuskin haluatte minua alusta alkaen opastaa. koW4Rlock (Member) Joo, etusivun kuvat siirtyilevät ihan hallitsemattomasti, kun niitä vaihdan tai lisään uutta tekstiä. Voinko kiinittää ne? Yritin saada etusivulle, oikeaan ylänurkkaan hakusanoja googlea varten, mutta onnistuin vain lisäämällä uuden rivin, johon ne sitten kirjoitin. kryty (Newbie) Missä se etsi ja korvaa kohta löytyy? Onko myös Frotpage-ohjelma teksti-editor?
Frontpage on wysiwyg (what you see is what you get) editori, eli sillä tehdään sivu periaatteessa graafisesti. Siellä tosin muistaakseni oli mahdollisuus katsoa sivun html-koodia, jonka kautta uskoisin että pystyisit korvauksen tekemään (ylävalikosta edit->replace uskoisin). Itse en tosin ole frontpagea käyttänyt pitkään aikaan, koska kun nykyään teen nettisivuja, teen ne käsin, että siitä en nyt osaa paljoa sanoa. Jos frontpagella et korvausta onnistunut tekemään, suosittelen käyttämään esimerkiksi notepadia sen jälkeen, kun sivut ovat valmiit ja sieltä edit-valikosta replace.
Joo, voi kiinnittää. On kuitenkin vaikea selittää miten jos toinen ei osaa html:lää. Siitä on noin 10 vuotta kun olen frontpagea käyttänyt. Eli en tiedä millainen ohjelma se edes on. Kirjoitetaanko siihen "koodia" vai onko se WYSIWYG-editori? WYSIWYG tarkoittaa, että se on periaatteessa graafinen johon vain kiinnitellään elementtejä. Ja tekstieditori tarkoittaa esim notepad:ia. Hyvä korvike sivujen tekemiseen on Notepad++. Jos siis haluaa tutustua aihepiiriin enemmän. Nettin on pullollaan oppaita (x)HTML:n tekoon ja kirjastostakin varmaan löytyy oppaita.
Kiitoksia kärsivällisistä vastauksistanne. nämä neuvot auttavat jo eteenpäin En uskalla vaihtaa editoria, koska Frontpage toimii pitkälti kuten Word, jota olen tottuneempi käyttämään Oikeastaan sivusto toimii jo tällaisenaan. Kun tulee taas pulmia, niin tiedän mistä uskallan kysyä