1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

videoiden pienennys

Viestiketju Digivideo-ongelmat ja -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi misu84 02.02.2009.

1. misu84

misu84 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mikä olisi hyvä,helppo ja yksinkertainen videopätkien pienentämisohjelma?
    Ja olisi mukava myös saada pienet ohjeet kyseisestä ohjelmasta.
    Olen tehnyt itse videon Movie Makerilla.

2.  
  3. 1pertti

1pertti Senior member

Kiitokset:
    1,225
    Pisteet:
    243
    Tarkoittanet kuvakoon pienentämistä etkä videotiedoston pienentämistä? Olipa kyse kummasta tahansa, se onnistuu ainakin sellaisella ohjelmalla kuin SUPER. Käynnistettyäsi ohjelman pääset oikeata painiketta klikkaamalla valitsemaan käsiteltäviä videoleikkeitä. Kaksoisklikkaamalla SUPERiin tuotua leikettä saat näkyviin sen tiedot, mm. kuvakoon (Width, Height) ja -suhteen (Aspect ratio) ja bittinopeuden (Bit rate).

Ohjelman asetuksilla ja valinnoilla määräät sitten, millaiseksi leike muutetaan. Voit joko säilyttää alkuperäisen videomuodon (wmv, avi tms.) tai muuttaa sen toiseksi. Tämä tapahtuu aivan ylinnä olevalla valinnalla.

Kuvakokoja on valittavissa todella useita. Kannattanee valita vaihtoehto, jossa kuvasuhde on sama tai lähellä alkuperäistä. Valitsemalla kuvakoon näet samalla sitä vastaavan kuvasuhteen (Aspect ratio). Esimerkiksi 240 x 176 on pieni kovakoko 4:3 suhteella ja 176 x 144 11:9 suhteella.

Bit rate määrää kuvanlaadun ja samalla tiedoston koon. Jos haluaa säilyttää alkuperäisen laadun, ei bittinopeutta saa pienentää alkuperäisestä. Toisaalta sen suurentamisestakaan ei ole hyötyä ellei muuta videota sellaiseen muotoon, jossa saman laadun säilyttäminen vaatii suuremman bittimäärän.

Eiköhän näillä ohjeilla jo jotakin synny. Jos ei tiedä jonkun asetuksen merkitystä, voi sen jättää oletusarvoon.

4. misu84

misu84 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Minä kiitän! :D

Jaa tämä sivu