Siispä on tullut taas se aika, että pitää konetta vähän päivittää. Ongelma on kuitenki se, että kun kasasin nykyisen koneeni noin vuosi sitten. En ole sen jälkeen seuraillut ollenkaan mitä näytönohjain tai prossu markkinoilla on tapahtunut. Siispä tarvitsisin vähän apua. Laitan tähän alkuun nykyisen koneeni: Suoritin AMD Athlon 64 X2 6000+ Näytönohjain NVIDIA GeForce 8800 GTS (320 MB) Keskusmuisti 3072 MB DDR2 Emolevy M2N4-SLI Äänikortti Creative SB X-Fi Näyttö Samsung SyncMaster 940bf (19") 2ms Elikkäs olen vaihtamassa uuteen näyttöön ja samalla ajattelin hankkia uuden näytönohjaimen. Etenkin näytön ohjaimen hankinnassa tarvitsen apua. Budjetti näytön ohjaimeen olisi 400e max eli pitäisi saada sieltä loppu päästä eikö vain? Näytöksi olen ajatellut Samsung SyncMaster 2243NW (22") 5 ms. Luultavasti ihan hyvä vaihtoehto vai mitä? Mutta mikä olisi tuleva näyttis? Muodostuuko prossu pullonkaulaksi? Apua otetaan vastaan ja kiitos näin jo etukäteen.
Osta näytöksi BenQ e2200HD 21.5''.. maksaa vaivaiset 200€ ja on uskomattonam hyvä hintaansa nähden. Ja näyttikseksi suosittelen Radeon HD4870 1gb, maksaa noin 250€, yli tai alle riippuen kaupasta. Jos 400€ on budjetti niin jos löytyy Radeon HD4870x2 edulliseen hintaan niin semmonen olisi hyvä myös.
Elikkäs tässä illan/yön mietyttyäni olen päätynyt tälläisiin valintoihin. näytöksi: Samsung 2443NW (24")Ihan jees näyttö vai mitä? näytönohjaimeksi: Club 3D Radeon HD 4870 1 Gt Sitten tämmöinen pieni lisäkysymys mites tuo minun prossu. Onko sillä kuinka kauan vielä elinikää jäljellä? Itellä ei ole siis mitään hajua mitä viimesen vuode aikana prossujen saralla on tapahtunut.
Elinikä riippuu siitä, mitä sovelluksia aiot tuolla käyttää. Joillekin prosessorirajoitteisille nykypeleille, kuten GTA IV:lle, on tuo aivan liian tehoton. Mikäli kuitenkin tyydyt vain tavanomaisiin näytönohjainrajoitteisiin peleihin, niin kyllähän tuo hyvinkin voi riittää vielä kahden vuoden ajan. Sen pidempää elinikää en uskalla luvata.
En ole ainakaan heti hankkimassa uutta suoritinta. Kysynpä nyt kuitenkin samalla mitä itse suosittelisit? AMD vai Intel ja minkä mallista? Emolevykin pitäisi jo siinä tilanteessa vaihtaa... Mites tuo minun emolevy näin yleisesti ottaen vielä menee vai pitäiskö jo silläkin puolella katsella uudempaa. Sori kun ny tulee kysymyksiä spammattua mutta kuten mainitsin. En noin vuoteen ole alaa yhtään seurannut niin aika pihalla atm.
Jos uutta prossua on hankkimassa niin tällä hetkellä taitaa nuo AMD Phenom 2:t olla kova sana. Kellottuu todella hyvin eikä neljästä ytimestä ole ainakaan haittaa kunhan pelit alkaa laajemminkin niitä tukemaan. Jos edullisempaa haluaa niin Intelin Core 2 Duo E7300 tai E5200 ovat budjettiluokan koneeseen parhaat valinnat. Emolevy menisi vaihtoon, molemmissa tapauksissa.
no tuo intelin E5200:han on kuitenkin hitaampi prossu kuin 6000+ mikäli mikrobitin uusimman lehden tuloksiin voi luottaa joten siihen nyt ei ainakaan kannata panostaa. kyllä noihin phenom 2:iin vissii nyt ainakin kannattaa laittaa rahansa kun noi intelin i7 prossut ja niiden emot ja muistit on niin vietävän kalliita mutta kun kerta et ole niitä juuri nyt ostamassa niin eiköhän ne hinnat muutu ja uutta rautaa kerkee tulemaan markkinoille jo ennen sitä.