Apua tietämättömälle

Viestiketju Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä -osiossa. Ketjun avasi slodeksi 28.12.2008.

1. slodeksi

slodeksi Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Alkuun tahdon ilmoittaa, että olen täysi untuvikko tietokoneasioissa.

Varsinainen ongelmani on, että ostamani peli (fallout 3) ei pyöri Acer Aspire M5100 pyötäkoneessani (,joka on pari viikkoa vanha).
    Vähän aikaa googletettuani ongelmaa hoksasin, että ongelma on näytönohjaimessani. Mulla on semmonen tunne, että koneen myyjä kehui erityisesti koneen näytönohjainta, joten en oikein tahtonut uskoa sitä syyksi.
    Noh, aloin sitten etsimään ratkaisua, ja päädyin sellaiselle sivulle, jossa suositellaan lataamaan näytönohjaimelle ajuri. Sitä varten sitten aloin etsiä, että mikähän näytönohjain minulla sitten on. Samaisella sivulla neuvottiin menemään Start -> Run -> dxdiag jne... Sitten kun laitoin välilehden "näyttö", niin suureksi yllätykseksi huomasin, että nimen perässä lukee pelkkää tyhjää. Valmistajan perässä tyhjää, samoin piirityypin, DAC-lajin, koko muistin, ja tarkkailun perässä tyhjää. Myöskään mitkään DirectX -ominaisuudet eivät ole käytettävissä.

Haluaisin siis kovasti saada kyseisen pelin toimimaan, ja tietokoneita hyvin vähän ymmärtävänä käännyn teidän puoleen. Voisiko joku oikein ystävällisesti hieman auttaa. Tulen tästä eteenpäin katsomaan pari kertaa tunnissa, että onko minulle vastattu ja voin vastata kysymyksiin, jos jotain on jäänyt minulta mainitsematta.

Kiitos etukäteen.

2.  
  3. Gocom

Gocom Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Koska tuo on pakettikone, niin olisikohan siinä ihan se pakettikoneen pakettikone näytönohjain jonka tiedot löytyvät kyseisen pakettikoneen valmistajan aka kasaajan sivuilta.

Eli koneesi on varmaan kantaa sisällään mitäänsanomattoman ATI Radeon HD 2600 PRO 256MB:sen. Aika perseestä tuo on mutta joo. Kyllä sillä jotain pyörittää, mutta huomattavasti paremminkin voisi olla.

Oletko asetanut näytönohjaimen ajurit? Eli alkuun olisi varmaan asentaa ja päivittää tarvittavat ajurit:

http://support.acer-euro.com/drivers/desktop/aspire_m5100.html

Oletko asentanut DirectX:n? Tämäkin tulisi asentaa.

http://www.microsoft.com/downloads/Browse.aspx?displaylang=en&categoryid=2

PS. Kodinkoneliikkeen pakettikoneen myyjä tosiaankin kehuu aina pakettia, eikä niihin kehuihin ole koskaan luottamista. Vaikka osa olisi kuinka perseestä, tietysti sitä kehutaan. Sitä kutsutaan myymiseksi, sitä että saadaan rahaa.

Valitettavasti joudun myös sanomaan että ostit todella huonon paketin. Todella vanhaa rautaa. Paketin kehutkin ja varmaan hintakin olivat jumittuneet 2007 luvulta soimaan, ja jos myyjä tuota näytönohjaita kehui, hän teki sen vain komennuksesta, tietämättömyydestä tai ämpärissä kasvamisen johdosta.

4. slodeksi

slodeksi Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Joo eihän me tosiaan tästä koneesta hirveästi maksettu, joten ei minulla mitään hirveän suuria odotuksia ollut. Tosin luulin, että se pyörittäisi vielä näitä jo markkinoille tulleita pelejä.

Mutta asiasta kolmanteen, eli sen ajurin lataamiseen. Kun menen tonne sun antamaas linkkiin, nii lataanko sieltä sit vaan ton ATI 8.501?

Kiitos avusta.

5. slodeksi

slodeksi Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Oon jo pidemmän aikaa koittanu ladata tota ajuria, mutta se vaan antaa errorin: Tuntematon virhe. Sulje ja käynnistä Catalyst-asennuksenhallinta uudelleen.

On nämä tietokoneet ihania.

6. slodeksi

slodeksi Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    ongelma ratkaistu! Fallout 3 pelittää. Kiitos avusta.

Jaa tämä sivu