Moro Uutena foorumilla ja heti kysyn helppoa kysymystä keskusmuistista, johon en kuitenkaan itse vastausta tiedä. Lisäisin vanhempien vanhaan pöytäkoneeseen keskusmuistia (ei pitäisi olla kovin kallis investointi ja tarkoitus olisi vain säästää hermoja koneen hitauden kanssa) ja en enää näistä asioista muista yhtään mitään.. Kone muuten ihan hanskassa, mutta laskentateho ei vain riitä. Ei viruksia, troijalaisia yms., sillä on jo tarkastettu (hidasta sekin). Kone ilmeisen vanha, varmasti lähempänä 8 vuotta ja alkaa olla jo piipussa. Everestillä nappasin tiedot koneesta ja liitän ne nyt tähän viestiin. Ja kysymys kuuluu, että saako tähän enää keskusmuistia ja mistä? Luulen että helpoin olisi ostaa purkukoneesta ja jos saan apuja miten aloitan etsimisen, niin selaan läpi tuon myyntikeskustelun seuraavaksi. Mikko
Morjens Sanoisin että noin vanhaa konetta ei kannata lähteä päivittelemään, kun siitä tahtoo saada vain "harmaita hiuksia". Ei tuohon nopeutta kyllä muisti kammalla saa lisää ellei sulla sit oojotai 256mb muistia? (Oma kokemus socket A kantaiseen kokoonpanoon) Myös emolevysi näyttäisi tukevan enintään 2gb muistia ( http://www.abit.com.tw/page/en/moth...?DEFTITLE=Y&fMTYPE=Socket A&pMODEL_NAME=KD7-G ) Tuohon kantaan ei enää prosessoreitakaan valmisteta ja minun mielipiteeni on tosiian ettei noin vanhan raudan päivittely kannata.
Kyllä tuohon sopivaa muistia vielä kaupoistakin löytyy. esim verkkokauppa.com, Komponentit / Muistit / DDR Edullisemmaksi voi tulla, kun löydät purkukoneen. Tämän mukaan koneeseen menee enemmänkin muistia jos on 200/266MHz 1GB on max kamman koko ilmeisesti. ja Registered DDR 200/266 (Max. 3.5GB), niin neljäs on oltava 512MB? Vai onko tuossa laskettu 32-bittisen käyttiksen käyttöön jäävä muisti joka on 3-3.5GB? SPD välilehti näyttäis millaisest kammat siellä nyt on. Eli mitä siihen kannattaa niiden lisäksi laittaa. Tai heivata ne pois.
Kesti hieman vastata, kun ei ollut ongelma ajankohtainen. Pitäisikö tuosta kuvasta selvitä enemmän? Tähän kun vielä saan vastauksen, niin voin varmasti löytää haluamani komponentit.. Tarjota toki saa, jos nurkista löytyy vanhoja osia. Kiitos.
Auttamatta liian vähäinen on muistin määrä. Sanoisin, että yksi gigan tai 2x512 kammat suosittelisin ostamaan. Riittää hyvin kotikäyttöön ja piristyy silmissä. Aiemmin jo mainittukin muistien malli ja mistä saa.