Ok, innostuin tuossa pelastamaan vanhaa c-kasettia. Kaipaisin kommentteja onko tavassani jotain totaalisen väärää ja/tai jotain parannettavaa: 1) Kasettidekin line-out kytketään äänikortin mikkiliitäntään 2) soitellaan kasettia ja säädetään mikin taso sopivaksi (niin, ettei ääni säröydy voimakkaimmissa kohdissa) 3) Nauhoitus vaikkapa winukan omalla Sound Recorderilla (44.1 kHz, mono, 16 bit) Ja sitten hauskimpaan osaan: 4) suhinoiden poisto (hiljaisesta kohdasta otetaan malli suhinasta joka poistetaan) 5) alle 30 Hz ja yli 15 kHz taajuuksien pois rajaaminen (mikä olikaan kasetin taajuusvaste?) 6) voimakkaimpien kohtien (kolinat, naksaukset, yms ylim. äänet) volumen laskeminen käsin 7) koko äänitteen volumen maksimointi niin, ettei ao. voimakkaat kohdat säröydy (yli 0dB) Tällä sain jo ihan kivaa ääntä aikaiseksi. Voisiko tähän lisätä jotain, onko järjestys hyvä, onko jokin turhaa jne? Entä olisiko tuohon kakkoskohdan tasonsäätöön mitään hyvää jippoa tyyliin: soitat kasetin läpi ja taso säätyy soiton aikana löytyneen maksimin mukaan? Käytin tuossa testailussa GoldWaven trialia, olisiko jotain yhtä monipuolista freeware-korviketta? Audacityn jo löysin, tarvinnee vain nipun plugineita että saisi yhtä monipuoliseksi...
Mikki-inputti kyllä kohisee yleensä paljon enemmän kuin line-in, tosin voi olla että tapauksessasi se hukkuu kasetin kohinan alle. Paremman tai ainakin yhtä hyvän tuloksen varmaan saisi kytkeytymällä line-inputtiin, kasettinauhurin dynamiikka on kuitenkin niin paljon pienempi kuin laadukkaan äänikortin väh. 16-bittisen a/d-muuntimen. Miksi tallennus monona? Kasetin taajuusvaste riippuu nauhurista ja voi olla -20dB:n tasolla lähes 20-20 000Hz (+/- 3dB), yleensä on kyllä paljon huonompi.
Line-in? Ainiin, siellä on sellanenkin Täytyypä muistaa, tosin ei ollut aavistustakaan että kohinassa olisi eroja mikki- ja line-in -liitäntöjen välillä. Koska alkuperäinenkin nauhoitus oli monona. Säästyy tilaa, ja Nero syö mukisematta myös mono-wavin CD:n teossa. Tuskinpa se ihmeelisiä muutoksia siihen tekee, että saa "stereoksi" CD:lle. Eli nyrkkisääntöä järkevään low-&high-passiin ei ole... Tosin tässä tapauksessa, kun materiaalina oli mikillä nauhoitettua puhetta, olisi voinut suodattaa rajumminkin menettämättä mitään oleellista. Olen nyt metsästänyt tuolle aikaisemmin mainitsemalleni Audacitylle VST-plugineja (käsittääkseni käyvät moniin muihinkin ohjelmiin kuin Audacityyn), kuten kaikessa "oudossa" freewaressa tavaraa löytyy käsittämätön määrä. Pitäisi osata vaan löytää ne helmet... Suosituksia otetaan vastaan
Mikki-inputissa on paljon suurempi vahvistus kuin line-innissä, mikä väistämättä (ja varsinkin halvasti tehtynä) lisää kohinaa. Jos alkuperäinen oli mono, ei tosiaan ole hyötyä "stereona" eli kaksikanavaisena tallentaa. Tosin CD-speksi ei tunne monolevyä, eli tavara pitäisi kuitenkin tallentaa loppujen lopuksi kaksikanavaisena. Sääli muuten sinänsä, sillä CD:llehän mahtuisi ~150min monoääntä (vs. 73 min stereota). Puheessa voisi jopa kohinassalpa (noise gate) toimia kohtuullisen hyvin. Ja varmaan viimeistään 200Hz/10kHz:n kohdalta voisi alkaa suodattaa. FFT:llä voisi helpohkosti katsoa puheen taajuusalueen (spectrum analysis tai jotain, valitettavasti en tunne Audacityä käytännössä). VSTi-plugareiden lisäksi löytyy tietysti vielä paljon DX-plugareita (DirectX), ainakin SoundForgeen saa kohtalaisia kohinanpoistajia siinä muodossa.
Monon tallentamisena stereona voisi olla hyötyä jos nauhan "kanavissa" on eroa, voisi yhdistellä sitten parhaiten säilyneet kohdat. FFT? Audacityssä ei kauheasti noita toimintoja ole vakiona, ehkä tulevissa versioissa (mutta plugineita...) Kyllä tosin tuossa listassa mainitsemani käsittelyt näyttäisvät menevän ihan vakiollakin, vielä vähän kankeaa kun esikuuntelua ei ole 1.1.3:ssa, 1.2:sta eteenpäin pitäisi sekin löytyä. High-& Lowpassissa (sama kuin bandbass?) otan mieluummin liian vähän kuin vähän liikaa... Mukana kun kuitenkin on jonkin verran ääniä ympäristöstä. Mutta tämäkin varmasti parasta testata kuuntelemalla (niin, tuskinpa mitään kannattaa tehdä tuijottamalla lukuja...) Otanpa tuon SoundForgen testiin, en vain onnistunut bongaamaan mitä rajoituksia trialissa on. No, eiköhän se selviä Miten muuten tuon Line-In:in tason säätö? Kellään tiedossa tuollaista (puoli)automaattista kikkaa, josta haaveilin ekassa viestissä?
Line-in tason säätö tapahtuu helpoiten, kun käyttää ohjelmaa joka osaa ohjata kortin mikseriä suoraan - esim. GoldWave. Muuten taso pitää säätää Windowsin mikseristä, ihan kuten mikinkin tasoa säädetään. FFT = Fast Fourier Transform - sanotaanko vaikka, että se on matemaattinen tapa laskea taajuussisältö ("taajuusvaste") jostain ääninäytteestä. Netistä pitäisi löytyä ohjelmia, jotka sen tekevät (jopa reaaliajassa). On kyllä sisäänrakennettuna useimpiin äänieditoreihin (kuten SoundForge, CoolEdit eli Adobe Audition. GoldWavekin osaa näyttää jotain taajuusvasteen tapaista 4-versiossa, ehkä uudemmissa on enemmän ominaisuuksia). Eli voit katsoa pienestä pätkästä kohinaa, puheiden välistä, mitä taajuuksia se sisältää, jos se auttaa. Tai vastaavasti, voit katsoa mitä taajuuksia puheessa on. Mutta kuten arvelitkin, parasta kokeilla ihan omin korvin ja mieluummin poistaa liian vähän kuin liikaa. SoundForgen paras ominaisuus taitaa olla toimiva esikuuntelu...
Moi! Jatketaanpas tähän samaan... kysymys tästä suhinan poistosta.. oletteko käyttänyt Neron wave editoria, ja jos olette, niin mistä sieltä poistellaan tätä suhinaa?
Itselläni vielä käytössä 5.5 versio, tuolla manuaali ainakin sen Wave-editoriin: ftp://ftp6.nero.com/manuals/nero55/wave_editor/waveus.pdf Kohdissa 8.4 ja 8.5 ohjeet suhinan poistoon.