Hei! Laitoin eilen uudet muistit tälle kokoonpanolle P5Q e8400 ja xp käyttiksenä ja virtana 380w Mutta kun laitoin (khx8500) eli Kingstonin HyperX 1066mhz DDR2 CL7, kaksi 2048mt kampaa, tahtoo tietokone olla jonkin verran tasapainoton, miten ja mitkä latenssit ja voltit tulisi biosiin määrätä? Itse kun en haluaisi mennä rikkomaan rautaani.
Sitä voisi kokeilla nostaa muistien jännitettä 0,1V, josko siitä vakautuisi. Voisit myös tarkistaa miten emosi on biossiin latenssit säätänyt, olethan myös muistien laittamisen jälkeen biosista valinnut "Optimized defaultit"?
Ainakin omien HyperX-kampojeni (4x1GB 800MHz CL4) manuaalissa luki että testattu 800MHz latensseilla 4-4-4-12 jännitteellä 2.0V, ja jostain luin ettei toimi noilla asetuksilla jos on alle 2.0V. Sanoisin että laita 2.0 jos et ole lainkaan kellottanut, sen ne kestävät varmasti. Se mikä niissä lukee on "suositus", eli sekä minimi että maksimi valmistajan näkökulmasta. Itse pidän muistejani 2.0V, mutta olen ollut ilman ongelmia pitkäaikaisessa käytössä 2.10V myös, mutta silloin ja ainakin sen yli mentäessä olisi hyvä jotenkin tuulettaa niitä, sillä lämpenevät aika reippaasti.
Päivitän sen verran (turhaa?), että tällä hetkellä kyseiset muistit toimivat 2voltilla, 6-5-6-15 @1066mhz. Kts