1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Vanhasta tietokoneen virtalähteestä "poweri"?

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Luoti 20.09.2008.

  1. Luoti

    Luoti Regular member

    Liittynyt:
    09.02.2008
    Viestejä:
    130
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Elikkäs, omistan n. 8 vuotta vanhan tietokoneen virtalähteen, joka on toimiva. Merkiltään HEC ja tyyppi 145FC, 145W. Eli, saisinko tuosta tehtyä itselleni "powerin", jota voisin käyttää?

    Kiitos.
     
  2.  
  3. saaben

    saaben Regular member

    Liittynyt:
    18.05.2007
    Viestejä:
    751
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Luultavasti saisit, eri asia kannattaako se. Tuo wattimäärä lähinnä naurattaa ja enpä tiedä pyörittäisikö edes sigun konettasi. Luultavasti ei. Käy ennemmin vaikka joltain elektroniikkapurkaamolta hakemassa muutamalla eurolla esim. 300W tai osta uusi. Eivät ole kalliita.
     
  4. Luoti

    Luoti Regular member

    Liittynyt:
    09.02.2008
    Viestejä:
    130
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ymmärsit väärin, en tarkoittanut sitä tietokoneeseen, koska wattimäärähän on naurettava. Tarkoitin ihan kotikäyttöön, siis pyörittämään jotain esim. vahvistinta, tai muita pieniä elektroniikka vempaimia. Eli saisiko tälläiseen käyttöön?
     
  5. nurmoosta

    nurmoosta Active member

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    2,365
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Se sopii aivan mainiosti 12v-5v tasavirtalähteeksi moniin laitteisiin.

    Emolevyn liittimestä vain etsit ne johdot jotka "herättävät" virtalähteen.
     
    Viimeksi muokattu: 20.09.2008
  6. Luoti

    Luoti Regular member

    Liittynyt:
    09.02.2008
    Viestejä:
    130
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hmm, nyt meni minulle vaikeaksi. Mistäs nämä löytää?
    Tai onko niillä jokin väri? Ja mitä niille johdoille pitää tehdä?
     
  7. Luoti

    Luoti Regular member

    Liittynyt:
    09.02.2008
    Viestejä:
    130
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nostoa tälle. Eli, mistä tiedän mikä/mitkä johdot "herättävät" virtalähteen ja mitä niille pitää tehdä? Kiitos
     
  8. rmCowboy

    rmCowboy Regular member

    Liittynyt:
    11.08.2007
    Viestejä:
    1,168
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Itselläni ei ole mitään kokemusta asiasta, mutta esimerkiksi wikipediasta löydät atx virtalähteen värikoodit (linkki). Ilmeisesti joudut yhdistämään muutaman pinnin keskenään. Joku viisaampi voi varmasti kertoa lisää.
     
  9. Luoti

    Luoti Regular member

    Liittynyt:
    09.02.2008
    Viestejä:
    130
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ok. Laskin nuo "pinnit" ja niitä on 19. Mutta ei tuolla sivulla puhuta 19 pinnisestä mitään? Siinä on niinku 20 reikää niille, mutta yhdessä ei ole mitään, eli onko se silti 20 pinninen?

    Tuon värikoodi listan mukaan pinni 16, eli vihreä on "power on", niin mitä sille sitten pitäisi tehdä? Vai pitääkö se liittää johonkin toiseen pinniin? Tämä onkin hankalaa.
     
  10. nurmoosta

    nurmoosta Active member

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    2,365
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    [​IMG]



    [​IMG]

    Alakuvassa vihreä johto johonkin maajohtoon esim 14->15, pieni hipaisu ja virtalähteen pitäisi käynnistyä...
     
  11. Luoti

    Luoti Regular member

    Liittynyt:
    09.02.2008
    Viestejä:
    130
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Okei, kiitos. Testaan tänään jossain vaiheessa kuhan kerkiän ja ilmottelen sitten pelaako. :)
     
  12. Luoti

    Luoti Regular member

    Liittynyt:
    09.02.2008
    Viestejä:
    130
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo, se toimi. Kiitos kaikille neuvoista. :)
     
  13. badboys95

    badboys95 Newbie

    Liittynyt:
    02.01.2016
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Hei. Itse olen 6 vuotta itse rakennellut koneita. Lähinnä pelikoneita myyntiin.
    Uusimmissa järjestelmissä on värikoodit johdoissa, mitkä liitetään samaan värikoodiin olevaan Emolevyn napaan. Vanhoissa koneissa ei kaikissa ole mutta, ne pystyy helposti itse katsomaan, ja sitten värikoodin pystyy katsomaan virtalähteen kohdasta, mistä kyseinen johto lähtee. Siinä on mm. Power-merkillä oleva liitin, mikä kytketään Emolevyn vastaavaan napaan, mikä siten herättää koneen ja antaa virran Emolevylle, joka taas antaa virran esim. kiintolevylle, cd-asemalle, tai esim näytönohjaimelle. Kaikkea kannattaa kokeilla, mutta jos ei ole asiasta varma, niin kannattaa kysyä ammattilaisilta neuvoa. Täällä on varmasti sellaisia, jotka ovat rakentaneet itse koneita.
     

Jaa tämä sivu