Windows XP vai Vista ?

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi +GoBliN+ 03.09.2008.

1. +GoBliN+

+GoBliN+ Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    juu elikkä oon tässä suunnitellut että asentaisin vista ultimanten windows xp proon tilalle, mutta en oikeastaan tiedä minkälainen tuo vista on muutakun ulkoasultaan ja ihan siistin näköinen on, voisko joku kertoo hyviä / huonoja puolia vistasta ja kertoa kannattaako edes asentaa sitä xp.een päälle, moni puhuu että vista on hidas ja puginen, koneessani ei ainakaan pitäisi tehot loppua

- AMD Athlon 64 x 2 3800+
    - 1024MB DDR 2
    - Radeon X1550

2.  
  3. MarsWin

MarsWin Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No vistassa on jonkin verran bugeja... mutta jos olet ajatellut koneellasi pelailla, niin jätä xp.. Vista on huono pelikäytössä, koska siinä on DirectX 10

4. Degra

Degra Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vistasta ei mitään pahaa sanottavaa, tosin peli-puolelta ei ole kokemuksia, mutta melkeinpä kannattaisi tehdä niin että hankkii Vistan vasta täysin uuteen koneeeseen, eli jatkaisin Xp:llä.

5. Evilness

Evilness Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Noilla koneen tehoilla pysyisin xp:ssä vielä. Vistalla ois hyvä olla vähintään 2gb muistia että se toimisi ees jotenkin. Itse olen hankkimassa omaan koneeseeni vista ultimate 32bit mutta oma kone on aivan uusi niin ne on melkein parempikin käyttää vistaa koska xp ei tunnista 4gb muistia.

6. dovien

dovien Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minulla on ollut vista 64 bittinen käytössä toista kuukautta ja olen ollut erittäin tyytyväinen.

+Ulkoinen kiintolevy toimii paremmin
    +Videot eivät jumi konetta (xp:n avi bugi)
    +Hakutoiminnot ovat nopeat ja käytännölliset
    +Tukee 4 gigaa ja enemmän muistia
    +Ehkä hieman vakaampi tai ainakin saa ratkaistua ongelmat paremmin
    +Parempi tietoturva

-Digi-tv tikun kaukosäädin ei toimi (toimii xp:ssä)

7. syrtek66

syrtek66 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Miksi meillä Vista on se että Vistassa on parental control. Tällä pystyn valvomaan lasteni tietokoneen käyttöä ja tarvittaessa estämään.

8. delffi

delffi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minulla on ollut vista 64-bit ultimate käytössä maaliskuusta 2007 asti. Ei juuri ongelmia. Bugeja varmasti löytyy, niinkuin jokaisesta käyttöjärjestelmästä.

+GoBliN+: sinulla kyllä saattaa tehot vähän tyrehtyä. Ainakin tuo giga rammia mietityttää.

Pelikäytössä en ole huomannut vielä mitään eroa vistan ja XP:n välillä. Pelejä mitä olen tahkonut tässä viimeisen vuoden aikana:
    - Half Life 2
    - CSS
    - Grid
    - Crysis
    - Flatout2
    - Bioshock
    - varmasti lisää, ei nyt kykene muistamaan.

Vista on ihan hieno ja mukava käyttää. Mutta ei XP:ssäkään ole mitään vikaa, eteenkin kun SP3 on kuulemma ollut melkosen hyvä. Jos et jaksa polkea XP:n kanssa ja jokin uusi kiinostaa nii anna mennä vaan. Vista on ihan jees! Jos "haet jotain parempaa ja nopeampaa" nii ei ole tarvis päivittää vistaan.

Vastaan lisää, enemmän ja yksityiskohtaisesti jos joku haluaa :)

9. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Enpä ainakaan rahalla ostaisi ko. tapauksessa Vistaa XP:n tilalle. Päivityksestä en näe mitään käytännön hyötyä, lisävaivaa sen sijaan reippaasti.

10. tukis

tukis Guest

Pitää hankkia 64-bittinen Vista, jos haluaa hyödyntää täydet 4 Gb tai enemmän RAM:ia.

The system memory that is reported in the System Information dialog box in Windows Vista is less than you expect if 4 GB of RAM is installed

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 04.09.2008
  11. somebodyy

somebodyy Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Joo, ei vista varmaan ihan yhellä gigalla pyöri.. Tässä mun koneessa on vista sekä 3Gt keskusmuistia. Vaikkei mitään sovelluksia ole päällä niin vista kahmaisee melkein gigan keskusmuistia :D

12. 79atanos

79atanos Regular member

Kiitokset:
    15
    Pisteet:
    48
    Tuo johtunee vistan hieman "erikoisesta" muistin käytöstä, mitä enemmän koneessa on keskusmuistia, sitä enemmän Vista sitä käyttää suorittaakseen omia prosesseja ja palveluja nopeuttaakseen käyttäjän/järjestelmän haluamia toimintoja. Vastaavasti taas jotakin sovellusta käytettäessä Vista luovuttaa muistia sen verran kuin tarvitaan sovellusten sujuvaan pyörimiseen.

Tai näin olen ymmärtänyt :)

EDIT
    Tällä koneella oli siis alunperin kokonainen 1 giga muistia, ja siihen vielä F-Secure päälle ja muistia jäi vielä silloinkin vapaaksi, joten kyllä tällä silloinkin katsoi vielä vaikka normaaleja .avi-leffoja, jopa F-S:n pyöriessä taustalla :)

Tätä kirjoittaessa parin gigan muistilla ja tällä prossulla muistia on vielä vapaana tuollaiset 65%, eli vasta vajaat puolet käytetty.

Tämä ainakin tukisi tuota selitystäni...

Viimeksi muokattu: 04.09.2008
  13. somebodyy

somebodyy Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mitäpä tästä vistasta tietää mitä microsoft näihin keksii laittaa :D

14. pclekuri

pclekuri Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No kyllä pyörii iha niinku pitää esim tälläisellä koneella AMD athlon 4000+ 64bit 1g muistia ei vista ny mitään alyttömiä vaadi Ultimateakin on testattu eikä mitään ongelmia. Xp vielä ainaskin parempi itse testaamalla tietää kummasta pitää.

15. somebodyy

somebodyy Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Ei ole kyse siitä, että toimiiko vista kyseisellä koneella. Tietenkin se toimii. Kyse on järjestelmän yleis nopeudesta ja vaikka hieman raskaampien ohjelmien pyörittämisestä. Oon kokeillu ni xp pyörii 64mb kammalla. Vistasta en tiedä.

16. +GoBliN+

+GoBliN+ Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    juu no pelejä en kyllä oikeen pelaile ja muistin ostoakin olisi suunnitteilla jossain vaiheessa.. kyllähän tuota sitten voisi testata miltä vaikuttaa :)

17. delffi

delffi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Juu kannattaa kokeilla. Kaikkea täytyy kokeilla. Sitten ainakin voi todella sanoa mielipiteensä. Erittäin moni vistaa dissaava ei ole käyttänyt sitä lainkaan tai on käyttänyt yks-kaks tuntia koulussa.

Ihan yleistä tommonen tuntemattoman dissaus. Mut on tuo kokeilemisen arvoinen tuo vista.

18. WillKane

WillKane Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    DirectX 10 on alaspäin yhteensopiva ja paljon kehittyneempi kuin vanhemmat versiot.
    Vistan pitäisi pyöriä yhden gigan muistilla aivan mainiosti. En ole itse kokeillut mutta eivät ilmeisesti kaikki muutkaan asiantuntijat tässä threadissä.

Minulla vaihtui kone ja samalla käyttis XP:stä Vistaan reilu pari kuukautta sitten. Liian lyhyt aika tehdä lopullisia johtopäätöksiä mutta olen pitänyt Vistasta enemmän. Vistassa on paljon pikkuparannuksia. Se on myös ollut vähintään yhtä vakaa XP ja kaikki tarvittavat ohjelmatkin ovat toimineet. (lukuunottamatta Topfieldin digiboksin ajureita mutta ei niitä löydy 64-bittiselle XP:llekään, onneksi linuxiin löytyy ja se on ilmainen)

En kuitenkaan maksaisi 100 euroa vaihtaakseni käyttöjärjestelmää, jos XP:n lisenssi jo löytyy.

19. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Tämä on nimenomaan se pointti.
    Kyllä Vista varmastikin toimii koneessasi gigankin muistilla ihan hyvin. Voi olla, että joku erikoisempi vanha oheislaite ei toimi (kunnolla) eikä joku vanhempi softa ehkä myöskään, mutta miksi ihmeessä maksaisi uudesta käyttiksestä, joka ei tuo mitään kriittistä parannusta nykyiseen, ja lisäksi pitäisi varata ilta pari pelkkään lisäsäätöön, että koneen saa suunnilleen mieleisekseen?

Jaa tämä sivu