Tilanne on seuraavanlainen: Minulla on nettinä Elisan kaapelimodeemi, jonka kanssa on ilmennyt ongelmia jo pidemmän aikaa. Kun alan lataamaan jotain esim. videota tai ihan mitä tahansa, joka kuormittaa kaistaa, niin hetken kuluttua siitä yhteys katkeaa. Se ei palaudu itsestään, vaan modeemista (Motorola Surfboard SB5101E) on otettava virrat pois hetkeksi ja takaisin > yhteys palautuu normaalisti hetken päästä siitä. Toisinaan yhteys menee ilman kaistan kuormitustakin poikki, mutta varmuudella silloin, mikäli jättää vaikka jonkun tiedoston latautumaan vähintään 5-10 minuutiksi. Eli jos vaikka selailee normaalisti sivuja ja lukee sähköpostia, niin _yleensä_ ei ole ongelmia. Vian ei pitäisi olla ainakaan huonossa kaapelissa, tai netin ja kaapelitv:n haaroittimessa/jakajassa, tai mikä nyt onkaan, molempia on vaihdettu ja vika ei korjaannu. On myös koitettu kokonaan ilman tuota jakajaa. Samoin yhteyttä on testattu paikanpäällä asentajan toimesta, tiedä sitten onko luotettava, mutta vikaa ei siinä kuulemma näy olevan. Seinärasialta modeemille ei ole kuin parisen metriä, joten tuskin siitä ainakaan on kiinni. Alkaa pikkuhiljaa ns kyrsiä tämä asia. Viime talvena oli samaa ongelmaa havaittavissa, keväällä tuo toimi melko normaalisti, katkoi melko harvoin, mutta nyt kesän aikana ongelma taas jatkuvaa. Minkälaisia ehdotuksia tähän olisi antaa? Modeemin vaihto kävi ensimmäisenä mielessä, mutta kannattaako tuota käydä ostamassa, jos vika ei olekaan siinä.
Kokeile tuota modeemia jollain kaverilla tai kaverin modeemia itelläs. Jos sulla on pitempi avolinja keskukseen, niin saattaa olla linjavikakin.
Samanlainen tilanne oli itselläni Soneran kaapelin kanssa. Kahden kuukauden pätkimisen, vian selvityksen ja modeemin vaihdon jälkeen vaihdoin KYMPin ADSL liittymään. Huomattavasti varmempi on ADSL ja vielä halvempi kuin kaapeli. Vrt. kaapeli 8M 43,90 € ja ADSL 8M 39,90 €.
Täällä oli myös kaapeliyhteys 5M ja sen ongelma oli pätkiminen viikonloppuisin.Nopeudet hidastuivat todella paljon.Nyt ADSL 8M ja pätkimistä ei ole toistaiseksi havaittavissa.Nopeus ei ole kuin n.5M tuntumassa mutta yhteys on kuitenkin parempi.
Morjens, joo itellä aivan sama ongelma, eli kun modeemia (Motorola Surfboard SB5101E)alkaa rasittamaan, modeemi buuttaa ja lähtee toimimaan taas jonkin ajan päästä. Mikäs vittu täs vois olla? Itellä on kyllä Welhon 10M. Testattu, että vika ei ole haaroittimessa tai antennijohdossa. Normaali sivuja selatessa ei kyllä pätkäse. Vika siis alkanut noin 5 päivää sitten.
Itellä ollu ihan samoja ongelmia nyt muutaman päivän ajan. Modeemi tosin on Thomsonin WLAN, mutta Welhon liittymä myös. Tämä tosin on ilmennyt lähes samaan aikaan aina päivisin. Liekkö tuo uusi 110 meganen mikä kuormittaa sitten Welhoa liikaa.
Oiskohan näin? Itellä vaan kuormittaessa modeemi buuttaa, ei muuten. Kävin just hakee toisen modeemin kaverilt. Kattoo jos sillä toimii.
Voi olla jotain häikkää talojakamossa. Itselläni welho 5M siinä oli kesällä singaalihäiriöitä, welhon huoltomies kävi mittaamassa huoneistojen antennirasioita,sitten nostivat singaalin tehoja,nyt on toiminut ihan hyvin. Samasta antennipistokkeesta tulee singaali TV + 2,teen koneeseen. Modeemina Motorola SB5101E + D-Link DES-1005D Kytkin. Jos on mahdollista,niin kannattaa koittaa toisella modeemilla.
Itselläni on Elisan 30/1 m ja ei mitään ongelmia. modeemina toimii Netgearin cm232. Ja ainakin täällä missä minä asun on kaapelien hinnat reilusta halvempia kuin adsl:llän: 30 meganen kaapeli maksaa yhtä paljon kuin 8 meganen adsl. Suosittelisin sinua vaihtamaan sitä modeemia jos vain jostain sellaisen löydät.
voe nenä mulla kanssa viikko takaperin on alkanut yhteys pätkimään. Ei tuu verkkopelaamisesta mitään =(. Auttaisiko asiaan kaapelista siiryminen kuituun tai adsl:ää? Thomsonin wlan täälläkin.. Ite en voi kuitenkaan uskoa että muiden 100 megaset kaatavat omaa nettiäni!!
Ja sain vastauksen Welholta, heillä ei ole vielä WLAN modeemia tuolle 110 megaselle, joten jää itellä siihen siirtyminen myöhempään.
Itellä autto, antenni piuhan vaihto lyhyempään ja uuteen. Modeemi uusittiin kanssa + haaroitin. Tiedä sitten mikä se vika noista oli. Onneksi ei taloverkossa ollut vikaa. Luulen, että nyt kun 110M ovat tulleet, kaapelivahvistin heittelehtii, ja jos on liian pitkä antennijohto, modeemi saattaa tippua kärryiltä, kun lähetysteho Welholta päin on heikko sillä hetkellä. EDIT: Ja vitut, modeemin vaihto ei auttanu vittuakaan. Mikä täs vois olla, kertokaa ennen kun heitän modeemin ikkunasta alas. Iloitsin liian aikasin, vähän aikaa toi toimi nyt pätkii taas hullun lailla. Kokeiltu nyt: Antennipiuhan vaihto, haaroittimen vaihto, ethernet piuhan vaihto, modeemin vaihto, ethernet kortin vaihto, 2 eri koneella.
Aivan sama ongelma täällä, modeemina se netgearin wlanboksi.. hieman ketuttaa kun ei tunnu korjaantuvan millään ja erehdyin ottamaan tuon 18kk sopimuksen.. katkeilee siis jatkuvasti jos vähänkin kuormittaa yhteyttä.
Onko kukaan ratkaissut ongelmaa, itellä ei näy vieläkään mitään muutosta. Welhon huoltomies on tulossa TO tarkistaa linjat. Myös kuva pätkii välillä teeveessä, ainoo mikä tulee mieleen on toi antennilinja jotenki huono. Talo rakennettu 74, eikä sen jälkee varmaankaan antenniverkkoa ole vaihettu.
Welholta kysyessäni asiaa sieltä tuli se jo legendaksi muodostunut vastaus, että yhteys näyttää pelaavan hyvin. Neuvoi kuitenkin kokeilemaan ne perus jutut eli modeemi ja antenni pois seinästä muutamaksi minuutiksi ja kokeilemaan ilman haaroitinta seinään. Kuten jo osasin arvella, kummallakaan ei vaikutusta hommaan.
Oliko sulla Welhon 18kk määräaikainen tilaus? Miten voi irtisanoa tommosen? Eikös se ole sillei jos tulee vaan jokin "ylitsepääsemätön este". Joo sama juttu itellä, sanoo vaan tota. Vituttaa tämmönen pelleily.
Tänää oli Welhon huoltomies kattomassa tätä paskaa. Vaihto antennirasian, kuulemma sano että oli vääränlainen. Mittasi myös signaalit, ei ollut vikaa. Ilmottelen jos vielä pätkii.
No nyt on ollu viikon toi uus antennirasia. Ei oo pätkiny sen jälkee kertaakaa, joten autto tuo uus antennirasia jonka welhon tyyppi laitto.