Seuraavanlainen ongelma on jo pitempään vaivannut nelisen vuotta vanhaa kakkoskonettani: se boottaa itsensä satunnaisesti. Elikkä siis käynnistyy uudelleen kesken kaiken. Erityisesti olen pannut merkille, että saan koneen varmasti nurin ajamalla esimerkiksi Spybottia, joka tietääkseni käyttää aika paljon prosessoritehoa, liekö tässä sitten jokin yhteys itse ongelmaan. Olen koneen formatoinut pariin kertaan tässä ongelman olemassaollessa, joten ohjelmallinen vika se tuskin lienee. Poweria epäilin pitkään syylliseksi, mutta kokeilin tuossa jokin aika sitten toisella powerilla eikä ongelma mihinkään hävinnyt. Olisiko jollakulla heittää ideoita mikä osa todennäköisimmin on murheenkryynini tai sitten antaa muuta vinkkiä kuinka edetä.
katseleppa koneen lämpöjä rasituksessa. Voi olla että jos koneessa on paljon pölyä, niin se ylikuumenee ja boottaa itsekseen.
Kone on avattu ja yritetty putsailla parhaani mukaan. Katselin noita lämpöjä myös. Levossa eri ohjelmat näyttäisivät seuraavaa: Everest Home: Emolevyn 34C Suoritin 74C Kovalevy 38C SpeedFan: Temp1: 32 (eli eiköhän se ole emolevy) Temp2: -55 virhenäyttö??? Temp3: -55 virhenäyttö??? Local: 52C ??? Remote: 74C (suoritin siis) HD0: 38 (kovalevy) HWMonitor: TMPIN0: 34C TMPIN1: -54C TMPIN2: -54C Kovalevy: 43C Osittainhan nuo pitävät yhtä, mutta on tossa muutamia epäjohdonmukaisuuksia. HWMonitor esimerkiksi ei näytä tuota 74C lämpätilaa ollenkaan... Suoritin on Athlon XP1800. Nuo lämpötilat on itseasiassa mitattu kopan ollessa auki. Kokeilin myös palikkaratkaisua ja laitoin pöytätuulettimen puhaltamaan avoimeen koppaan, mutta mitään MULLISTAVIA heilahduksia ei tullut. Kaatuilu jatkuu edelleen esim Spybotin kanssa. Kommenttia?
Aika hullut lämpötilat tolla prossulla idlenä, jos toi pitää paikkansa ni voin aika varmasti sen olevan syypää tuohon boottailuun.
Jeps... Bios näyttää tosiaan tuota lukemaa kanssa. Mistähän tuo lämpötila sitten johtunee? Kuten sanottua kone on useamman vuoden toiminut ihan mallikelpoisesti. Ja ennen kaikkea... Mikä olisi paras ratkaisu jatkon kannalta? Uusi tuuletin prossulle vai..?
Pyöriinhän tuulettimet? Jos pyörii niin: Prossun siili ja tuuletin irti.. Puhallat paineilmalla siilin puhtaaksi. Pyyhi vanhat tahnat/teipit prosessorin ja siilin pinnasta ja laita uutta tahnaa ja kaikki paikoilleen takas.