Koneessa OpenSuse ja koneen käynnistyessä tulee valittavaksi kaksi tavallista Susea, recoverin lisäksi. Vaihtoehtojen ero on ainoastaan lopussa: Toisessa lukee perässä (default) toisessa (pae). Mitä nämä tarkoittaa ja miksi, voiko toisen poistaa?
Voi pyhä yksinkertaisuus. Jos tiedoston nimissä on jotakin eroa lopussa, ne eivät välttämättä ole samoja tiedostoja. teksti.txt tai teksti.doc eivät edes Windowssissa välttämättä tarkoita samaa tiedostoa. Grub:ia konfiguroidaan tiedostossa /boot/grub/menu.lst. Tuota tiedostoa voi käpistellä millä tahansa tekstieditorilla (root-oikeuksin). Asetuksen muutos toimii välittömästi, joten uudelleenkäynnistyksen jälkeen käytetään voimassaolevia asetuksia.
pae = physical address extension, eli siis eräänlainen (hidas) tapa saada 32 bittinen käyttöjärjestelmä tukemaan enemmän kuin 4 gigaa muistia. Eli kyseessä ei ole samat kernelit vaan toisessa vaihtoehdossa on pae tuki laitettu päälle, toisessa ei.
GRUBin muokkauksesta sen verran, että SUSEssa se onnistuu tarvittaessa myös YAST2 > Käynnistyslatain > Käynnistysvaihtoehtojen hallinta. Käynnistysvaihtoehtoja voi olla muitakin riippuen asennuksesta, esim. *(bigsmp), memtest, Windows jne.
No tarvitsenko sitä pae vaihtoehto, kun mulla ei koneessa olen kuin giga keskusmuistia. Olen huomannut muokkaus mahdollisuudet Yast:ssa.
Et tarvitse PAE:ta. Joten voit kommentoida (#) turhat rivit menu.lst tiedostosta. Lisäksi kovalevyn säästämiseksi voit poistaa tarpeettomat kernel-versiot. Kuten muissakin jakeluissa, on Opensusenkin kernel on käännetty SMP eli moniprosessorituella. $ uname -a Linux xxx 2.6.25.9-0.2-default #1 SMP 2008-06-28 00:00:07 +0200 i686 i686 i386 GNU/Linux $ free total used free shared buffers cached Mem: 1034696 479520 555176 0 23132 227496 -/+ buffers/cache: 228892 805804 Swap: 1004052 0 1004052