Käytän MP3-soitinta ainoastaan äänikirjojen kuunteluun, mutta niitä kuuntelenkin sitten ahkerasti. Oma vaivansa on tietysti ladata kirja CD-levyltä tietokoneelle, mutta koska kuuntelu on sen jälkeen mukavaa, niin sen jaksaa tehdä.
1. laite: Creative Muvo 1 Gt
Tämä oli itse asiassa tosi hyvä laite, ainoa huono puoli oli muistin pieni määrä. Siksi halusin vastaavan laitteen suuremmalla muistilla joululahjaksi. Joulupukki tiesi kuitenkin paremmin ja halusi ilahduttaa vielä suuremmalla vehkeellä.
2. laite Creative Zen 4 Gt
Muistin koko on nyt suuri, mutta huonoja puolia ovat:
- laite painaa liikaa "kaulanauhassa".
- jos ei ole muistanut ladata akkua, niin kuuntelu täytyy keskeyttää sen loputtua lataamisen ajaksi. (tykkäsin edellisen laitteen vaihdettavasta paristosta).
- laite sotkee kappalejärjestyksen! Siinä voi kuitenkin erikseen luoda soittolistan, jolloin voi yrittää saada kirjan kuulumaan oikeassa järjestyksessä. Se vaatii oman vaivannäkönsä ja siitä huolimatta kirjan joku osa saattaa kuulua väärässä järjestyksessä.
Haussa olisikin nyt uusi laite, mutta mikä olisi hyvä?
Tismalleen sama käyttötarkoitus täälläkin, käytössä on ollut creative zen nano plus 1GB ja laite olisi erinomainen vieläkin ellei siihe olisi tullut sellainen vika että virrat katkeaa vähän väliä itsekseen. Käytin aiemmin kännykkää (n-gage original) mutta siinä oli ongelma että akku kului nopeasti, jos laite sammui tai taustalla ollut soitto-ohjelma sammui hävisi soittokohta joka piti etsiä sitten uudestaan. Nyt olen tilapäisesti winmobile 6.1:stä (touchdiamond) käyttänyt kun en ole saanut valittua vielä uutta mp3 soitinta, siinä on ongelmana tuo sama että kirjan kohta häviää vähän väliä ohjelman tai puhelimen sammumisen myötä, johto on tiellä takertumassa toisin kuin kaulanauhassa riippuvassa soittimessa ja tauon tai äänenvoimakkuuden säädön takia pitää laite kaivella esille ja poistaa näppäinlukko jne. soittolistakin pitää itse säädellä kun ei osaa soittaa nimijärjestyksessä. Haussa olisi mahdollisimman pieni laite joka käyttää aaa paristoja ja "muistaa" kappaleen kohdan johon on virran sammutuksta ennen jääty.