olen ostamassa uutta emolevyä ja luultavasti myös pia uutta prossua. mutta kysyinsin onko jotai erikoista tiedettävää kun vaihtaa pelkän emolevyn? Pitääkö BIOS:sin kanssa olla tekemisissä?
Todennäkösesti ei tarvitse olla BIOSin kanssa tekemisissä. Jos tarvitsee niin emolevyn manuaalista löytynee tarkat ohjeet. Mun uuden emon kaa tartti vaa BIOSista vaihtaa boot priorityy et kone käynnistys levyn kautta windowsia asennettaessa. Muuten ei tarvinnut mitään tehdä.
Eipä joudu välttämättä biosiin mitään tekemään jos kaikki on kunnossa, mutta yleensä kun emolevyn vaihtaa niin joutuu formatoimaan ja tosiaan sen yhteydessä joutunee vaihtamaan boottijärjestyksen jos on "väärä". Korjatkoon joku jos olen väärässä.
Emolevystä on tiedettävä mikä kanta siinä on, jotta täsmää vanhan prossun kanssa. BIOSissa jos cd/dvd on ennen kovalevyä boottaavana, niin mitään ei tarvitse tehdä. Vaihtowehto 2 on formatoida c:, niin BIOS ei siitä käyttistä löydä ja hakee sitten vaikka viimeisenä olevasta cd/dvd ja asennus starttaa. Jos hyvin käy, niin winukka ei sano 'enemmän kuin 3 osaa vaihdettu ja tuote on uudelleen aktivoitava 3:n päivän kuluessa'. Pyytää vaan cd:tä että uuden emon ajurit saadaan kuntoon. Formatointi ja puhdas uusi asennus poistaa tietenkin varmuudella entisen emon tarpeettomia ajureita sotkemasta toimintaa.