Pelikonetta hintaan 1800€. VIIMEINEN SILAUS! KIIRE!

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi Vincent90 23.06.2008.

1. Vincent90

Vincent90 Guest

Joo, elikkäs nyt on sit rahaa tullut käärittyä sen verran, että uutta konetta ostelemassa olisin. Ja olen siis kasaamassa ensimmäistä konettani komponenteista, joten olen aivan aloittelija tässä! Joten kärsivällisyyttä pyydän. Tästä syystä olisin kiitollinen, jos muutamalla sanalla perustelisitte valintojanne/ehdotuksianne!
    Toivottavasti te afterdawnin nerot osaatte auttaa.

Ja kone tulee siis pelaamiseen (tyyliin Empire Total War, Medieval II Total War jne..), elokuvien katseluun ja muuhun pikku touhuun.
    Lisäksi pitäisi ostaa myös näyttö, näppäimistö ja hiiri, (äänikortti taitaa olla integroituna?). Kaiuttimet minulla on. Muuten sitten kaikki oikeastaan puuttuukin.

Tässä alustavia pohdiskeluja:

Näyttis: 2x ATI RADEON HD4850 Crossfire ~400€
    Prossu: INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0 GHZ 1333 MHz 6M S775
    Kotelo: ATX-tornikotelo, P182B
    Virtalähde: Corsair 520W 520HX ATX2.2
    Muistit: 4GT DDR2 800MHz (PC-6400), Vitesta, Dual-kit, 240-pin DIMM

Emolevy: MSI P45 Neo2-FR
    Kovalevy: 500GB Spinpoint T166, 3.5", SATAII/300, 16MB, 7200RPM (Tarjouserä)
    Jäähdytin: Ei minkäänlaista hajua, ehdotuksia? Tarviiko edes?
    DVD asema: Joku polttava, ehdotuksia?
    Käyttis: Vista Home Premium vissiinkin. 64-bit
    Näyttö: Näyttö: BenQ G2400W DVI-D/HDMI/1000:1/24" WIDE
    Näppäimistö+hiiri: CORDLESS DESKTOP WAVE

Ja tarviikos jotain muuta vielä? Puuttuuko nyt jotain vai pelittääkö kone noilla? Ja miten on E8400/ Quad Coret? Ei ole kokemusta kellottamiseen.
    Ja tietysti otan sit kasauksen koneelle (50€)

Kaiken kaikkiaan näillä hinnaksi tulis Jimm´s PC-Storesta sellaiset 1192,40 € + näyttikset, mahd. jäähdytin ja dvd asema. Eli menee nyt vähän yli sen 1600€. Mistä sais puristettua pois?
    Ps. Ja kertokaas miten saadaan sellanen kiva kuvakaappaus siitä ostoskorista, niin saadaan selkeyttä ja nopeutta tähän hommaan?

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 23.06.2008
  2.  
  3. Euphemos

Euphemos Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    DVD-polttavaksi Samsung SH-S223F (23,90e), kiintolevyksi WD6400AAKS (71,20e) ja prossujäähyksi Xigmatek HDT-S1283 (42e), kun prossuksi valitset kympin halvemman tray-mallin.

Ja olettaen, että näyttikset asettuvat Jimmylläkin 180e hintaluokkaan, niin kokonaishintahan jää tällöin karvan verran alle 1600 euron, ilman kasausta... mikä siis ei ole aloittelijallekaan mikään elinehto - sen verran hyvät manuaalit tulee osien kanssa mukana, että täysi untuvikkokin kykenee kasaamaan koneen kahdessa tunnissa. Ja jos et omiin kykyihisi usko, niin ainahan se avulias naapurinpoju saadaan houkuteltua mukaan karkki/kaljapalkalla.

Enemmän aikaa menee sitten kiintolevyn NTFS-osiointeihin (40GB käyttikselle, loput yhdessä tai kahdessa osassa muille rojuille) sekä käyttiksen ja ohjelmien asennukseen.

Muuten näyttää ihan pätevältä paketilta.

4. Vincent90

Vincent90 Guest

Kiitti vastauksesta Euphemos! Mitä sanot tosta mun emolevy valinnasta? Onko hyvä ja pelittääkö kaikkien muiden kanssa? Joltakin kuulin, että X38/X48 olisivat parempia Crossfiren kanssa. Mitäs mieltä olet siitä Sonatan kotelosta, tulis melkein satasen halvemmaks, kun on virtalähde mukana. Vai onko toi P182B paljon parempi, että ei kannata vaihtaa?

Prossusta vielä sen verran kysyisin liittyen näihin ytimiin. Olisko järkevää ostaa Quadi vai Duo? Okei, tällä hetkellä Quadista ei oo kauheesti hyötyä, mut ehkäpä parin vuoden päästä siitä olis jo jotain. Ja kuitenkin jos Nehalem prosessorit on kauheen kalliita, niin en oo heti vaihtamassa. Ajattelin tällä kokoonpanolla nimittäin porskuttaa aika pitkälle. Ja eroaako tray jotenkin kauheesti siitä boxedista? Siinäkö ei oo omaa jäähyä? Ja siksi siis ottaisin trayn, koska mulla on se Zigmatekin prossujäähy (ymmärsinköhän oikein)? Jos näin on, niin tietysti. EDIT:
    No siinähän se lukee. Eli tämä erillinen jäähdytys on ilmeisesti parempi?

Ja tarviiko näytönohjaimelle omaa jäähyä? En tiedä jäähyistä yhtään eli oon ihan avuton näitten jäähyjen kanssa. Vaikka tais siinä lukee, että sillä on oma jäähy vakiona. Lisäksi: Mitä mieltä oot, kannattaako odottaa, että HD4870 saapuu?

Tässä tän hetken lista:

Näyttis: 2x ATI RADEON HD4850
    Prossu: INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0 GHZ 1333 MHz 6M S775 Tray
    Virtalähde: Corsair 520W 520HX ATX2.2
    Emolevy: MSI P45 Neo2-FR
    Kiintolevy: WD6400AAKS
    Prossujäähy: Zigmatek HDT-S1283 Prosessoricooleri
    Polttava DVD-asema: Samsung SH-S223F
    Käyttis: Vista Home Premium 64-bit
    Näyttö: BenQ G2400W DVI-D/HDMI/1000:1/24" WIDE
    Äänikortti: Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio, PCI-E, 8-kanavainen, bulk
    +Tietokoneen kokoonpano ja testaus

Kokonaishinta: 1598,30€ +näppis (hinta alenee hivenen jos otan ton näppäimistön verkkokaupasta, sama mut alempi hinta)
    Ja lopuksi vielä, että mitä mieltä ootte erillisestä äänikortista?
    Onko käyttökelpoinen, vai onko emossa riittävä? Ja kuinka kone pelittää 2 näytönohjaimen kanssa? Pitääkö sitä varten ostaa erityisesti jotain lisää?
    Sori nyt, kun tulee kauheesti kysymyksiä, mut kun itse oon ensimmäistä kertaa kokoamassa..

Ps. Onko BenQ:n näytöistä kokemuksia? Onko laadukkaita?

EDIT: Jos vaihtais virtalähteen Enermaxin Modu82+:aan? Onko tarvetta? Vaikka taitaa se Corsair olla ihan yhtä hyvä, vai mitä?

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 24.06.2008
  5. Zeroks

Zeroks Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    No, nyt kun tässä tuntuu olevan iha fiksua keskustelua aiheesta, niin voisin kysyä itse kanssa hyvää kokoonpanoa. Muutamaan vuoteen ei ole tullut koneasioita seurattua ja tuntuu että aika pihalla olen.

Ensinnäkin kone tulee pelikäyttöön ja mahdollisimman tehokas ja pitkäikäinen kone pitäisi saada.

Budejetti on siinä 1500e-1700e.

Pakettiin tarttis:

-Emolevy
    -Prossu
    -Näyttis
    -Muistit
    -Kovo
    -Poweri
    -Kotelo

Kaikkia ehdotuksia otetaan vastaan. Kiitoksia jo etukäteen.

6. Sanzu

Sanzu Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Crosfiret metsään ekasta koneesta! Crossfire ei toimi yhtä nopeasti kuin kaksi korttia erikseen, vaan tulee tehohävikkiä. Toinen toimii 100% teholla, kun taas toinen toimii vajaalla teholla. Muutenkin noiden kanssa on ongelmia ollut. Jos et osaa kasata konetta(?) ei kannata alkaa crossfiren kanssa leikkimään.

Isotehoinen näyttis on parempi, kuin kaksi hieman vähemmän tehokasta. Muuten paketti näyttää olevan ihan hyvässä mallissa.

7. Euphemos

Euphemos Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Nimen omaan leikkimällähän siitä CrossFirestakin hyödyn saa irti. Tässä tapauksessa ei niin isotehoista näyttistä ole olemassakaan, että se ylittäisi HD4850 CrossFiren tehot (ja pääsisi lähellekään samaa hinta/nopeussuhdetta).

8. Vincent90

Vincent90 Guest

Voishan sitä hieman tarkentaakin, että minkälaisia ongelmia tai vaikka linkkiä johonkin sivulle. Ja Sanzu, et oo ilmeisesti ymmärtänyt tän foorumin ideaa.
    Ensinnäkin: Tarkoitus olisi, että te täällä auttaisitte näiden osien valinnassa ja kertoisitte aloittelijalle, että miten nää hommat menee. (joskushan nää asiat on opittava)
    Ja toiseksi: En aio itse kasata konetta, vaan Jimmsillä ne herrat kasaa ja testaa. Joten mitä ihmeen leikkimistä siinä nyt sitten on?

Mut vielä on jonkin verran avoimia kysymyksiä. Elikkä jos joku vaan viitsis hiukan selventää meikäläiselle niitä, niin olisin kiitollinen :) (tarkeimpänä nyt toi prossu juttu ja se, että kannattaako odottaa HD4870? Myös tosta emosta olis kiva kuulla mielipiteitä)

Ja tosiaan, tällasen löysin tuolta toisesta threadista
    Mitäs tuohon sanotte?

Jos näin on, niin kannattaako ostaa yksi HD4870 ja sit myöhemmin toinen? Kuinka hyvä tuo HD4870 on?

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 25.06.2008
  9. Euphemos

Euphemos Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Eikös tuolla mentaliteetilla sun pitäisi olla innoissasi konetta kasaamassa omin pikku kätösin? Jos jätät kasaamisen "herroille" (muah) niin et opi mitään ja jäät auttamatta noviisiksi. Eikä leikkimisessä ole mitään häpeällistä, sehän on viihtyisin ja kenties kestävin tapa sisäistää uusia asioita.

Ainoastaan, jos peliresoluutio on luokkaa 1280x1024. 1680x1050 ja siitä ylöspäin ovat näytönohjaimet rajoittavina tekijöinä.

Näin hyvä:

http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3341
    http://www.hothardware.com/Articles/ATI_Radeon_HD_4850_and_4870_RV770_Has_Arrived/
    http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2321634,00.asp

10. Vincent90

Vincent90 Guest

Kiitti taasen Euphemos! *kumarrus* Suhun näköjään voi aina luottaa, kun muuten tällä foorumilla on aika hiljaista.
    Oon kuitenkin tällane hidas oppija joten ei kaikkee sentään kerralla xD Nyt ekana tää komponenteista valitseminen vaan :)

Mitäs sanot, kannattaako ostaa toi HD4850 CF vaiko HD4870? Vaiko mahdollisesti jopa 4870 CF? Minkä itse valitsisit?

Ja tosta prossusta edelleen: eli se Quadi kysymys :) Ja oon lukenut noista näyttisten arvosteluista, että lämpiävät kuulemma kovasti. Tarvitaanko erillinen jäähdytin?

11. vivve

vivve Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itse en suosittelisi jos pelailla aiot niin langattomia, jos et halua olla koko ajan vaihtamassa paristoja. Tietysti miten itse tykkää ja jos oikeasti on käyttöä langattomalle näppikselle ja hiirelle niin sitten.

12. Vincent90

Vincent90 Guest

Tarkoitat varmaan langallista? :)

13. Zalith

Zalith Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itsekkin olen konetta parhaillani hankkimassa ja olen sen johdosta tuijotellut jos jonkinlaisia foorumeita/vertailuja. Joten nämä "vinkit" on toiselta n00bilta ja niihin tulee suhtautua tietyllä varauksella...

Prossu:
    Olet ilmeisesti ajatellut tätä konetta pitemmän tähtäyksen investoinniksi, kuten minäkin. Siinä tapauksessa (ainakin minun) vaakakuppi kallistuisi Quad Coren puolelle. Nykyään pelit osaavat hyödyntää MAX 2 ytimen tehoja, mutta kuka tietää tulevaisuudesta. Itse myös harrastan moniajoa, joten on hyvä että muut ohjelmat eivät tahmaa peliä juuri parhaan rähinän olevan menossa. Jos kaiken kukkulaksi harrastat videoiden/musiikin muuntamista/editoimista, Quad Coreen panostaminen olisi todella kannattavaa.

Jos Quad Coreen päädyt, joudut toki miettimään Q6600 ja Q9450 välillä. Nämä kaksi vaikuttavat tällä hetkellä "järkeviltä" vaihtoehdoilta". Itse panostaisin Q9450 sen suuremman muistin johdosta.

Näytönohjain:
    Tämä on taas sarjassamme "toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä" asioita. Omaan koneeseen olen jättämässa (vanhan) HD3870 kortin. Ajattelin hieman katsella miten nuo hinnat suomenmaalla alkavat kehittya HD4870 kohdalla. Mutta jos Nvidiat jätetään laskuista pois, niin sijoita aluksi yhteen HD48xx korttiin ja hanki toinen kun/jos lisätehoja tarvitset.

CrossFiresta on joka pelissä hyötyä, toisissa enemmän ja toisissa vähemmä. Rippuen siitä miten peli näytönohjainta rasittaa, mutta jokatapauksessa hyödyn pitaisi olla vähintäänkin huomattavaa.

Huomasin myös yhden asian kokoonpanossasi johon sinun kannattaisi kiinnittää huomiota. Jos CrossFire tulee olemaan valitsemasi tie, vaihtaisin emoon joka perustuu Intelin x38/x48 piireihin. P35 ja P45 ovat mainioita ja ajavat aiansa erittäin hyvin, mutta yksi puute niissä on. CrossFire tilassa PCI-E väylät ovat muotoa x8/x8. Kun taas x38/x48 emoissa PCI-E on täydet x16/x16. Ero ei ole järisyttävä, mutta kuitenkin...

Tässä olisi linkki muutamaan kaavioon mistä näet onko CrossFiresta hyötyä....=)
    http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3341&p=21

14. Vincent90

Vincent90 Guest

Oikein paljon kiitoksia vastauksesta Zalith! Auttoi huomattavasti. Tosin noi prossujen hintaerot ovat melkoiset, joten enpä tiedä vielä oikein. Katsotaan miten toi budjetti venyy. Ja nyt tolla kaaviolla varmistin itselleni kyllä Crossfiren TAI 4870 ja myöhemmin toisen. Tai sit jos budjetti taas venyy niin sit 4870 CF:n. Mitäs Euphemos sinä sanoisit?

Niin ja se emo. Se on nyt päänvaiva. Toiset sitä sanoo että vaihda mut toiset ei. No saa nähdä. Pystyisitkö Zalith neuvomaan mulle jotain suhteellisen edullista emoa, joka on juuri tota sinun mainitsemaasi sarjaa. (ite oon aika noobi näissä emoissa) *kiitos ja kumarrus*

EDIT: Toisella threadilla tällasta:

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 25.06.2008
  15. Euphemos

Euphemos Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kyllä yhdellä HD4870:llä pärjäät nytkin ihan hyvin. Emolevyvalinta on lähinnä budjettiin sidottu.

16. Vincent90

Vincent90 Guest

Selvä homma. Mut sanopas Euphemos tosta prossu- jutusta vielä jotain. Sulla tuntuu tätä tietoa nimittäin olevan melkoisesti. *ihailua*

17. Euphemos

Euphemos Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Yök, menehän muualle kuolaamaan.

Kuten sanottua, neliydinprossu on tulevaisuuden varalta paras ratkaisu, jos tulet samaa konetta käyttämään yli kolme vuotta. Mikäli taas aiot myöhemmin fiksusti päivittää prossua (kun hinnat ovat edullisemmat), on E8400 tämän hetken järkevin hankinta.

18. Vincent90

Vincent90 Guest

Hmm... Mut sit todennäköisesti on taas ne Nehalemit ym. ja kaikki menee sit uusiks, kun on tavara vaihtunut niin paljon markkinoilla. Elikkäs kyllä se Quadi varmaan lähtee. Onko jotain muuta vielä mitä pitäis huomata? Noillako osilla kone sit toimii 100% varmasti?

19. Zalith

Zalith Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Emolevyksi olen itselle ottamassa Asuksen P5E lankkua, hintaluokka on 160€+. Se on saanut hyviä arvosteluja ja itselläni on ihan hyviä kokemuksia Asuksen emoista.

Euphemos on antanut minullekkin muutaman hyvän neuvon ja mielestäni on oikeassä näytönohjaimen suhteen. Osta ensin yksi HD4870 ja myöhemmin toinen.

Ja taas huomasin yhden asian joka kannattaisi muuttaa paketissa. Tuossa pwerissa ei ole kuin 2 Pci-E virtaliitintä ja HD4870 syö ne molemmat. Mistäs virtaa sitten kun paivität CrossFireen? Elikkäs poverin vaihtoon, Enermax Modu82+ 625w malli tilalle. Siinä on 2x 6+8pin Pci-E virta liittimet.

20. Euphemos

Euphemos Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Paitsi että Modu82+ 525W on täysin riittävä kahdelle HD4870:lle sekä HD4870 + HD4870 X2 CrossFirelle.

21. Vincent90

Vincent90 Guest

Näyttis: HD4870
    Prossu: CORE 2 QUAD Q9450 2.66GHz Tray (Uutuus!)
    Virtalähde: Enermax 525W Modu82+ ATX-virtalähde, 82+ ready, Cable Management
    Emolevy: Rampage Formula S775 IX48 DDR2 SATA-2 GBLAN 8-CH HD
    Kiintolevy: Western Digital 640 GB WD6400AAKS
    Prossujäähy: Zigmatek HDT-S1283 Prosessoricooleri
    Polttava DVD-asema: Samsung SH-S223F
    Käyttis: Vista Home Premium 64-bit
    Näyttö: BenQ G2400W DVI-D/HDMI/1000:1/24" WIDE
    +Tietokoneen kokoonpano ja testaus

Eli kuten huomaatte niin vaihdoin ton Quadin nyt. Ja X48 emon. Onko toi emo hyvä ja sopiiko muiden kanssa. Myös CF?
    Miten olis kuitenkin tämä. Olis halvempi.

Hinta: (4850 CF kanssa) 1818,30€ Onko jossain mistä hiukan nipistää? :) ei väkisin tartte kuitenkaan. Saan hyvät alennukset jokatapauksessa Jimmssiltä.

Ps. Miten ihmeessä sulla, Euphemos, on noin valtavat tiedot näistä? Ootko ollut koko elämäs jossain tietokone firmassa töissä vai mitä?

Jaa tämä sivu