1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

ATI Radeon HD 3650 TV-out - Salora TV SCART. Mitä muuntimia tarvitaan?

Viestiketju TV-out -ongelmat ja -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi jjokirant 15.06.2008.

  1. jjokirant

    jjokirant Member

    Liittynyt:
    15.06.2008
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hei,

    Olen nyt muutaman päivän ajan koittanut saada ATI:n TV-outin toiminaan vanhan Salora televisioni kanssa. Olen lukenut mm. useasti viitatun ja mainion ohjeen (http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/90564), mutta olen yhä ihmeissäni ja kaipaan jo vanhaa Matroxin korttiani, jonka kanssa kaikki oli niin helppoa :)

    Tilanne on siis seuraavanlainen:

    Käyttöjärjestelmä on Windows Vista Home Premium ja ajureina uusin Catalyst 8.5.

    ATI:n persuuksissa on 7-pinninen TV-out liitin, jonka olen käsittänyt olevan S-Video-liitin, vaikka niissä yleensä onkin vain 4 pinniä. Kortissa on myös vapaa HDMI-liitin, jos siitä vaikka olisi jotain hyötyä.

    TV on sen verran vanhaa mallia, että siinä on vain kaksi scart-liitintä. En ole varma asiasta, mutta vaikuttaisi siltä, että televisio ei tue S-video eikä komponentti tuloja, joten signaalia pitäisi saada sisään komposiittina. Tämän olen päätellyt siitä, että olen saanut S-videon kautta kuvaa television ruudulle, mutta ainoastaan mustavalkoisena.

    Tämän olen saanut aikaiseksi siten, että näytönohjaimessa on kiinni lyhyt muunninjohto, josta lähtee sekä naaraspuolinen 4-pinninen S-video että naaraspuolinen komposiitti. Television scartissa on kiinni plugi, johon voin kytkeä sekä S-video että komposiitti johdot. Tämä samainen plugi on palvellut minua jo aiemminkin vanhan näytönohjaimeni kanssa. Itseassa välissä on vielä Belkinin "jakorasia", johon voin liittää useita kuvalähteitä scartin kautta, mutta sen poistamisella ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Olen koittanut kytkeä plugin myös suoraan molempiin television scarteista.

    Muistaakseni olen aiemmin saanut Matroxin tv-outin toimimaan komposiitin kautta, mutta nyt jos kytken pelkästään sen, televisio pysyy täysin pimeänä. S-video tuottaa mustavalkoinen kuvan. Mistä siis saisin myös värit mukaan?

    Mieleeni tulee, että ATI:n kortti ei osaa tuottaan komposiittiin sopivaa signaalia, vaikka ajurin asetuksista löytyykin siihen viittavia kohtia. Tai sitten kuvasignaalista katoaa erilaisten muunnosten yhteydessä jotain.

    Voisiko joku muu vastaavan kokoonpanon omistava kertoa, mitä minun tulee hankkia/tehdä, jotta saan värillisen kuvan televisiooni?
     
  2.  
  3. mchdd

    mchdd Member

    Liittynyt:
    19.11.2006
    Viestejä:
    76
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    ....ja se saloran malli oli...
     
  4. jjokirant

    jjokirant Member

    Liittynyt:
    15.06.2008
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Malli oli muistaakseni Salora Jazz 25". Kyseessä on joka tapauksessa noin 10 vuotta vanha televisio ilman mitään erityisiä hienouksia.
     
  5. mchdd

    mchdd Member

    Liittynyt:
    19.11.2006
    Viestejä:
    76
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    tarkista televisiosta s-video asetus liitännöistä
    jos kuva on mustavalkoinen. Sieltä pitäisi löytyä asetus jolla
    sitä muuttaa.
    saloran jazz malleja löytyy eri koneistolla.Käyttö ohje, jos
    telkkariin on>> sieltä vastaus varmaan löytyy...
     
  6. jjokirant

    jjokirant Member

    Liittynyt:
    15.06.2008
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Muistaakseni jokin uudempi malli tuosta Jazzista oli juuri tulossa markkinoille, kun ostin sen. Tuossa vanhassa oli kuulemma suurempi teksti-tv:n muisti, mutta en tiedä mitä muuta eroa siihen uudempaan malliin on. Koitan kaivaa jostain käyttöohjeen esiin.

    Voiko tuosta mustavalkoisesta kuvasta päätellä jotain s-videon tukemisesta? Sain vastauksestasi sellaisen käsityksen, että mielestäsi televisioni pitäisi osata käsitellä myös s-video-signaalia.
     
  7. jjokirant

    jjokirant Member

    Liittynyt:
    15.06.2008
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitos kovasti vinkistä. Sain vihdoin tv-outin toimimaan. Vanha Salorani oli fiksumpi kuin tiesinkään. Valikon syövereistä löytyi kohta, jolla pystyin vaihtamaan scartin vastaanottamaa signaalityyppiä. Tämän jälkeen s-video piuhan kautta alkoivat väritkin kulkea.
     

Jaa tämä sivu