Hankinnassa iso ulkoinen kovo...?

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi weight 09.06.2008.

1. weight

weight Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kuten otsikosta käykin jo ilmi olen hankkimassa itselleni isoa ulkoista kovalevyä(1TB) joka tulisi usb2 väylään . Mitä kannattaa ottaa huomioon ostopäätöstä tehdessä, hinnat kuitenkin alkavat reilusta satkusta, ja tyyriimmät ovat jo useaa satasta... Mihin hintaerot perustuvat, onko laitteissa oikeasti niin radikaaleja eroja??? Onko sellaisia malleja olemassa jotka ottavat käyttövirtansa usbin kautta? Itse omistan 2 Lacien P3 250GB, ja nämä ovat pelittäneet ihan moitteettomasti, joten melkovarmasti ostan jonkun Lacien ellei joku esitä tarpeeksi hyviä perusteluita jonkun muun merkin puolesta...
    -Suurkiitos vastanneille!!!

2.  
  3. Parotech

Parotech Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    miksi juuti teran kovo? onko sille varsinaista kokokapasiteeltiltaan käyttöä?

edit. onhan niitäkin kovoja jotka ottavat virtansa usb:n kautta
    ulkoinen kova levy sammuu siinä samaan aikaan missä konekkin sammuu USB:tä käytettäessä..

Viimeksi muokattu: 09.06.2008
  4. weight

weight Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    -Oikeastaan on kaksikin syytä: 1. teran levy on hinta/kokosuhteeltaan hyvä 2. 500gigan kovo olisi liian pieni, koska 2 vanhaa Lacieta palvelee jatkossa varmuuskopioiden säilytyspaikkana...

5. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Ei tuossa kokoluokassa. USB:stä saatava virta riittää 2.5":n levyille eli ns. läppärilevyille, mutta ei mitenkään noille 3.5":n "vakiolevyille".

Jonkin verran ulkoisilla levyillä on niiden ohjaimesta johtuvia nopeuseroja. Ei nyt tule heti mieleen, että olisin nähnyt testiä, jossa teraluokan levyjä olisi testattu, Google voisi auttaa.

Itse melkeinpä kuitenkin suosittelisin jotain USB-koteloa, johon saa itse asentaa haluamansa kokoisen levyn tai mieluummin pari. Silloin päivitys isompaan on taas vuoden päästä helpompaa.

6. Joneski

Joneski Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    sen verran sanon että älä missään nimessä osta western digital merkkistä kovalevyä itsellä ollut jo kolme sellaista ja kaikki on menneet rikki

7. Parotech

Parotech Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    toi western digital on vähän sitä ja tätä.
    sukulaisella oli sellainen kovo.. yhtään muista kuinka iso..
    meni rikki parin viikon kuluttua.. syytä tähänkään ei tiedetä

8. Joneski

Joneski Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    haha:D tilasin aluksi lacien kovalevyn mutta ne olivat loppuneet ja lähetettiin sen tilalta wd noh aluksihan se vaikutti yhtä hyvältä kunnes pisti kovon juuren rikki:) toinen kovalevy olikin jo 320gb (ensimmäinen 250gb) joka tuli vastineeksi kun ei ollut enää wd 250gb kovoja se teki melkein saman kuin ensimäinen paitsi että kovalevy tuhoutui kokonaan eikä siitä saatu mitään tiedostoja irti:) nyt on kolmas wd menossa ja sanottaisko että joka kerta kun avaa koneen ja yrittää avata kovalevyä tulee "parametri ei kelpaa". tämä korjaantuu sillai että ensiksi "poistetaan turvallisesti" kovalevy ja käytetään USB-johtoa irti...aika näyttää tekeekö tämä kovalevy poikkeuksen ja kestää yli 5kk...ja nuista tera kovoista sen verran että osta mielummin kaksi 500gb kovoa koska nuo tera kovot eivät välttämättä kestä niin pitkään

9. Parotech

Parotech Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    sitähän minäkin.. mielummin 2 x 500 gigan kovoa sen varalta että toinen menee rikki..

10. Joneski

Joneski Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    niin ja itse suosittelen lacieta:)

11. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Millä perusteella, mistä tämä tieto on peräsin?

LaCie käyttää eri valmistajien kovoja omissa tuotteissaan (sehän ei valmista itse kovalevyjä, vaan ostaa luultavasti siltä, keltä levyjä halvimmalla saa), sisällä voi siis olla vaikka WD:n levy. En kyllä itse ole kuullut WD:n kestävyysongelmista, sen sijaan LaCien (sisällä olevia Maxtorin) levyjä olen kuullut paukkuvan runsaastikin. No, itselläni on oikeastaan sattumasta johtuen jo 5 LaCieta, eikä niissä ole ongelmia ollut. Yksi niistä on verkkolevy, joka on päällä 24/7 (oman lepotilaohjelmansa mukaisesti).

Melkeinpä suosittelisin ostamaan halvimman merkkisen levyn, ellei joku testitulos tai muu merkittävä seikka puolla jonkun tietyn merkin ostoa. Parin yksittäisen levyn kestävyys tai hajoaminen kun ei kovin kattavaa kuvaa minkään merkin luottettavuudesta anna.

Viimeksi muokattu: 09.06.2008
  12. weight

weight Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    -Mahtaakohan kovalevymarkkinoilla olla odotettavissa rajuja hinnanpudotuksia? Kun ostin nuo edelliset Laciet hinta putosi yhtäkkiä n.50% nuilla 250gb levyillä... Tarve ei ole niin akuutti ettenkö voisi odottaa esim. kuukauden päivät!?!? Olisi tällaisen persaukisen painajainen jos kovon saisi hetken päästä puoli-ilmaiseksi:)

13. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Itsekin olen miettinyt ihan samaa, kun pitäisi päivittää RAID-levyt (4 kpl) vähän isompiin ja samalla varmaan back-up-levyjenkin kapasiteetit pitäisi päivittää samalle tasolle. Eli pahimmillaan olisi ostettava 7 kpl teran kovoa. Aika moinen kustannus, eikä vanhoista 320 gigaisista kuitenkaan enää paljon takaisin saa.

En ainakaan itse osaa ennustaa milloin hinnat sukeltavat, mutta varmasti teran kokoisten levyjen hinnat vielä laskevat (hiljalleen?) alle sadan euron, kun niiden tuotantomäärät kasvavat. Varmaan joku trendi tilastoista löytyisi, kun katsoisi milloin uusi kokoluokka on esitelty ja kauanko siitä on kestänyt, että pienempien hinnat romahtivat.

14. teme2

teme2 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Minäkin suosittelen Lacien ulkoista kovoa.

Mulla on nyt käytössä 250GB:n ulkoinen Lacie kovo ja on kestänyt nyt syksyllä 2 vuotta ongelmitta.

Sisällä siinä on samsung:in kovalevy.

15. shnigi

shnigi Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Asia nyt vaan on niin että 90e maksaa halvin 500gt ulkoinen mötikkä ja tässä olisi 30e kalliimpi 1 teran boksi. Mitäs tästä sanotte http://www.jimmspc.fi/tuote/301301E Pistänkö tilaukseen ? Kannattaa varmaan maksaa 30e lisää niin saa tuplakoon, mutta onko toi vehje luotettava ? Tai mahtaako sen hinta vielä laskea tässä kuussa ?

16. teme2

teme2 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Minä ainakin ottaisin teratavun kovon, kun on vaan 30 euron ero tuohon 500GB:n kovoon;)

17. rmCowboy

rmCowboy Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Itselläni on 3 WD:n kovalevyä 160gb, 13,6gb :), sekä 500gb ulkoinen MyBook. Kaikki ovat tähän asti hyvin toimineet, toivottavasti toimivat jatkossakin. Myös 1 maxtorin 250gb on käytössä ollut jo 3v ja hyvin sekin on toiminut ellei lasketa kasvanutta äänenvoimakkuutta. Eli eiköhän se ole aika pitkälti tuurista kiinni että saako toimivan vai ei. Jos yritys valmistaisi pelkästään viallisia kiintolevyjä, tuskin se kauaa markkinoilla olisi.

Viimeksi muokattu: 11.06.2008
  18. Joneski

Joneski Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    kuinkas kauan sinulla on ollut nuo wd:t?

19. rmCowboy

rmCowboy Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    500gb:n mybook on ollut 5kk, 160gb on ollut 16kk ja tuo 13,6gb on niin vanha että ei edes muista milloin sain.

20. Joneski

Joneski Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    minulla onkin 320gb(hajonnut) ja 250gb(hajonnut) ja nyt on toinen 320gb..elikkä sinulla ei ole yhtään wd:n kovalevyä mitä minulla olisi..eli sinulla saattaa olla joko hyvä mäihä käynyt tai sitten nuo "mallit" eivät ole huonoja

21. cloneXY

cloneXY Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itselläni on Buffalon 500 GB:n ulkonen kovo USB 2.0-liittimellä ja ihan hyvin on pelannu. (ostin kesällä -07, hinta n. 140 €) Virran ottaa tietysti verkkovirran avulla.
    Ainoa huono puoli on että jos kovon pistää päälle koneen käynnistyksen yhteydessä, niin ei winukka ei avaudu vaan kone tilttaa ennen Tervetuloa-ikkunaa. Taitaa olla luultavasti ihan normi juttu ainakin XP:n kanssa (?).

Joten kyllä tuo 1TB:n kovo on luultavasti ihan hyvä hinta-/laatusuhteeltaan, ja jos pidät juuri Lacien kovoista niin ei kai se nyt huono ostos ole. Buffalon kovot on myös ihan kelvollisia kovoja.

Jaa tämä sivu