Nokia 6110 Navigator

38
Markus Lehtiniitty

Nokia 6110 Navigator Nokian päivän ylivoimaisesti yllättävin julkistus oli 6110 Navigator, koska se tuli ikään kuin puun takaa. Siitä ei oltu hiiskuttu etukäteen ja näin pilattu jännitystä. :)

Jo nimestä sen voi päätellä: 6110 Navigator. Laitteesta löytyy siis navigointiominaisuudet eli toisin sanoen GPS ja kartta-ohjelmistoa. Hienoa. Navigointi on eittämättä 6110 Navigatorin pääfokusalue. On hienoa, että ainakaan navigointipuolella Nokia ei jää kilpailijoista jälkeen vaan on itse asiassa reilusti edellä. Ensimmäinen Nokian integroidulla GPS:llä varustettu laite, N95, on piakkoin kaupassa. 6110 Navigator on hieman halvemman hintakategorian tuote.

6110 Navigator vakuuttaa myös muilla ominaisuuksillaansa: 3G + HSDPA, eli datasiirto sujuu verkon suomien mahdollisuuksien mukaan jopa 3,6 megabitin nopeudella, Symbian + S60, microSD-muistikorttipaikka, hieno näyttö, 2 megapikselin kamera (tosin ilman automaattitarkennusta) sekä musiikkisoitin ja radio. Ja sokerina pohjalla siis jo mainitut navigointi- ja paikannusominaisuudet. Hieno lista keskihintaluokan puhelimelle, varsinkin HSDPA-tuki on mannaa.



6110 tosin on keskihintaluokan aika yläpäässä: arvioitu veroton myyntihinta on 450 euroa. Myyntiintuloarvio on toinen vuosineljännes (huhti-kesäkuu).

---

Puhelinvertailusta tarkemmat tekniset tiedot: Nokia 6110 Navigator

---

Monet voinevat myös muistaa, että Nokialla on jo aikaisemmin ollut myynnissä 6110-niminen malli, joka oli aikoinaan todella todella suosittu ja yksi syistä, miksi Nokia nousi matkapuhelinmarkkinoiden maailmanmarkkinajohtajaksi aikanaan. Nokia siis ottaa nyt vanhoja mallinimiä uudelleen käyttöön, perässä lisänimi tosin. Toinen esimerkki 6110 Navigatorin rinnalle tästä on myös tänään julkistettu Nokia 3110 classic.


Tilaa Puhelinvertailun uutiskirje!

Lähetämme noin kerran viikossa uutiskirjeen, joka sisältää viikon ajalta tärkeimmät uutisemme.

Tilaamalla uutiskirjeemme hyväksyt sääntömme ja tietosuojakäytäntömme.

Parhaat kännykkätarjoukset

Motorola Moto E22 – hinta laskenut -48%

Motorola Moto E22
49 € Power
59 € DNA
79 € Proshop

Alin hinta viikko sitten: 94 €

Oppo A38 (4G) – hinta laskenut -45%

Oppo A38 (4G)
69 € DNA
99 € Veikon Kone
116 € RDE.FI

Alin hinta viikko sitten: 124 €

Honor X6 – hinta laskenut -34%

Honor X6
79 € DNA
119 € Elisa

Alin hinta viikko sitten: 119 €

Samsung Galaxy S23 Ultra – hinta laskenut -28%

Samsung Galaxy S23 Ultra
777 € CDON
1087 € RDE.FI
1149 € Proshop

Alin hinta viikko sitten: 1086 €

Kommentit (38)

Anonyymi käyttäjä
Juha (vahvistamaton)

2

Aivan mahtavalaite jonka ominaisuudet ovat vertaansa vailla. Nykyteknologian
hienoin saavutus sitten sitruunapuristimen keksimisen jälkeen. Hyvää yötä!

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
jaana (vahvistamaton)

4

Olen aikeissa ostaa kyseisen puhelimen.Mutta yksi asia mietityttää...Tietäiskö kukaan miten pitkä videointiaika ko.puhelimessa on?Vanhassani oli 30 sek.ja se oli TOSI ärsyttävää,kun kaikki loppui aina kesken!!Olisin kiitollinen tiedosta,jota ei tunnu myyjätkään kaupoissa tietävän,kun olen kysynyt.

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Markus

5

No videon maksimikuvausaika on joko yksi tunti, kaksi tuntia tai sitten se on täysin rajoittamaton. Joka tapauksessa siis siitä ei ole harmia, eli käytännössä se on rajoittamaton oli se sitten noista vaihtoehdoista mikä vaan. :)

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
jaana (vahvistamaton)

6

Kiitos!Ehkäpä nyt rohkenen puhelimen ostoon lähteä...:0)Vanha puhelin,jossa oli tämä ÄRSYTTÄVÄN lyhyt videointiaika,on Nokian
6680 ! En suosittele.

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
pasi (vahvistamaton)

7

itsellä ollut 6110 navi käytössä n.kolme viikkoa, ja jo nyt puhelin on ekan kerran huollossa. Se alkoi kohisemaan muutaman minuutin puhelun jälkeen niin, ettei vastapuoli kuule yhtään mitään,mitä puhutaan. Vein luurin huoltoon eilen 20,7. Katsotaan koska se minulle ehjänä palautuu. Liike ei edes tarjonnut tilalle uutta puhelinta.

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
jaana (vahvistamaton)

8

Menin sitten ostamaan kyseisen puhelimen eilen.Katsotaan,miten tämä"tapaus"pelittää...Kuvat ovat olleet tosi selkeitä,eikä videointikaan hullummin ole toiminut.:o)Toistaiseksi tyytyväinen...

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Vesku (vahvistamaton)

9

Puhelin on Nokia 6110 Navigator. Elikkäs kun yritän navigoida jonkun osoitteen niin sanoo "Ei hakutuloksia. Tarkista hakuehdot."
Onko mitää hajua tuollaisesta? Kun sain ostin tuon puhelimen niin toimi tuo...
Kiitokset...

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
jaana (vahvistamaton)

10

Itse asun 600 metrin tien pätkällä,jota puhelin ei myöskään tunnista,mutta tiesin sen kyllä jo aikaisemmin,kun muutkaan eivät puhelimella luokseni löytäneet.Tietäni ei siis ole digisoitu,siitä se vaan johtuu.:o)

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Toni (vahvistamaton)

11

Mahtaako tuo GPS-toiminto olla käytännöllinen, jos otan sen metsälle mukaan? Näyttääkö järvet, joet yms..? Vai onko pikemminkin "kaupunkikäyttöön"?

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Toni (vahvistamaton)

12

Mahtaako tuo GPS-toiminto olla käytännöllinen metsässä? Näyttääkö järvet, joet yms..? Vai soveltuuko paremmin "kaupunkikäyttöön"?

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
jani (vahvistamaton)

13

kommentti!

Mahtaako tuo GPS-toiminto olla käytännöllinen metsässä? Näyttääkö järvet, joet yms..? Vai soveltuuko paremmin “kaupunkikäyttöön”?

Kommentti Toni — Elokuu 1, 2007

eli naviin löytyy maastokartat ja metsästys sovellutukset: www.easygo.fi
maastokartat muistaakseni makso 85e netis... ja toimii kyl hyvin..." esim vie verkot järvelle ja merkkaa paikan muistii, ni opastaa jotain 10m päähän paikasta jos ei lähemmäksikin... mukana tylevalla kartastolla loytää kyl lähes tulkoon kaikki tiet mut maastoo ja vesistöjä ei ole...

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Sepi (vahvistamaton)

14

Reilun kuukauden käyttökokemuksella voin vain todeta että mahtava peli! Pohjoimaiden kartat opastuksineen tulee mukana ja muita karttoja voi ladata ilmaiseksi netistä tai puhelimen selaimella - opastusominaisuuksista joutuu kyllä maksamaan jotain. GPS saa sijainnin aina alta minuutin ja toimii varsin luotettavasti myös kaupungissa ajaessa. Tositestiin laite joutuu kohta Australiassa, ainakin ladatut kartat ovat asiallisia. Ostin 2GB muistikortin ja musiikkia mahtuu riittävästi karttojen lisäksi. Kamera ei ole kummoinen, mutta kohtalaisia lomakuvia silläkin voinee nappailla. Paras puhelin/monitoimivehje mitä minulla on ollut tähän asti!

PS. Vesku, ilmeisesti haluamaasi osoitetta ei ole digitalisoitu. Etsippä kohde kartalta kursorilla ja tee siitä maamerkki, sitten yritä navigointia ko. maamerkkiin - kannattaa ainakin yrittää.

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Markus

16

Ei maksa erikseen navigaattorin käyttö.

Tässähän on sisällä Route 66:n navigointiohjelmistot, kuin muissa on se Nokian oma Kartat-softa, jossa navigointi sitten maksaa.

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Jari (vahvistamaton)

18

Miten laite toimii autossa telineessä navilaitteena, onko kokemuksia? Ja minkälaisen telineen vaatii.

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Taata (vahvistamaton)

19

Nokian sivuilla olevien tietojen mukaan 6110 puhelimen MP3 soitin ei tue ollenkaan MP3 tiedostomuotoa. Onko tuossa mitään järkeä!!

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Kaitsu (vahvistamaton)

21

Itselläni on tämän luurin lisäksi tomtom one jossa on navtechin 07 karttaversio jossa olen huomannut puutteita osoitteiden tunnistamisessa mutta 6110:n kartalta kyllä löytyy :)

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Ilkka (vahvistamaton)

22

Paras puhelin jossa gps. Kokeilin 95, mutta ei edes autossa löytänyt satelliiteja ja akku kesti tasan 11 tuntia. 95:ssa oli hyvää ainoastaan kamera. 6110 ehdottomasti parhain nokian tuotteista.

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Tomi (vahvistamaton)

23

Muuten ok luuri, mutta puhuttaessa toisen puhe kuuluu surkeasti verrattuna aiempiin omistamiini nokialaisiin...

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Eilen kuultua (vahvistamaton)

24

Kuulin eilen kun kyselin 6110 puhelinta useata liikkeestä niin ei sitten missään ollut näitä myynnisä. Eräässä liikkeessä sitten kerrottiin että kyseinen laite otettu pois markkinoilta koska ollut niin paljoan vikoja, viat kuulemma johtuneet jostain alihankkijan huonosta osasta.

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Arto (vahvistamaton)

25

Piti laittaa neljännen kerran huoltoon vajaan kahden kuukauden aikana. Toiminut vain neljä päivää kunnolla!

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Jonas (vahvistamaton)

26

Kiinnostusta on kyseistä puhelinta kohtaan, jo pelkästään navigointiominaisuuksista. Mutta mitenkäs puhelimen muu peruskäyttö? Olen kuullut että puhelun aikana vastapuolen puhe kuuluu heikosta ja rätisee.. Pitääkö paikkansa?

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Tomi (vahvistamaton)

27

Mitä Vikaa Arto on ollut, minulla ainoastaan ongelmia juuri tuon vastapuolen kuulemisessa, ääni kuin kaivosta ja rätisee...

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
vilma (vahvistamaton)

28

Heips! Itse ostin puhelimen elokuun alussa ja huollossa oli juuri kolme viikkoa! Huollossa " ei löytynyt mitään vikaa"..

Laitoin huoltoon, kun vastapuoli minulle soitettaessa ei kuullut minua ollenkaan, vaan kaikki luulivat että olin tuuloessa lenkillä tms.

Itse kyllä kuulin mitä muut puhuivat mutta kukaan ei siis minua.

no, katsotaan josko nyt toimisi ilman kohinoita...

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Arto (vahvistamaton)

29

Ensimmisellä kerralla osa näppämistä lopetti toimimasta,sitten gps ja bluetooth toimivat aina välillä. Ja nyt viimeksi ei pystynyt teksti viestejä lukemaan eikä kirjoittamaan! Joka kerta ovat antaneet uuden puhelimen tilalle.

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
VesaA (vahvistamaton)

30

Huippu * 100 % = paras. kaikki ominaisuudet ovat niin hyviä, kuin teknisesti on voitu näillä spekseillä laittaa. 2 Mpix kamera kohisee hämärässä, muta muissa ko. luokan kamerat ovat yleensäkkin surkeita. Video jees, assisted GPS nopea ja tarkka. Google maps toimii ok. HDSPA ok. DNA ei anna tehdä kunnolista GSM - paikannusta, joten GPS:ää on pidettävä päällä jos haluaa paikkatietoa route 66 tai google-maps sovelluksesta. Route 66 on ilman peltipoliiseja ja osa pikkuteistä ei näy. Muuten tuo Route 66 sovelluksineen toimii 100.

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Timba (vahvistamaton)

31

Olen miettinyt tän ostoa, kun hintakin jo kivasti tippunut ja lupasivat liikkeestä muistikorttia ym sälää mukaan. Mutta..jostain luin että kameran ääniä ei saa pois! - onko totta?

Saako Route 66:n jostain ladattua peltipoliiseja? - maksullinen lataus?

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Jukka Mäki (vahvistamaton)

32

Puhelin meni korjaukseen viikko ostamisesta. Vastapuoli ei saa selvää puheesta johtuen suuresta ''kohinasta''. Akun kesto on kyllä hieman surkeahko.

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
Salla (vahvistamaton)

33

Moi!

Meinaan ehkä ostaa ko. "ihmepuhelimen." Onko navigaattori kännykän netissä vai kännykässä valmiina?

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
arsi (vahvistamaton)

34

Minulla tämä kolme päivää vanha puhelin syö akun 15h:n jälkeen ja puhe minuutteja on 10min. max. Myyjä kesuositteli sammuttamaan navigaattorin. Se kuulemma syö akun. Eli navigaattori päällä vain kun puhelin on piuhassa? Miten sitten kun lataan "maastokartat ja metsästys sovellutukset" ja painun mettään...

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
jumix (vahvistamaton)

35

6110 mielestä nopein reitti Sievi-Tampere on yli 45 km pidempi kuin Tom-Tom:m laskema (Tom-Tom laskee oikein). Samalle reitille 6110 laski lyhimmän reitin, joka oli 11 km pitempi kuin nopein!? Ei ole mahdollista. 6110 navigoinnissa on paljon puutteita. Luottaessaan siihen, tulee ajetuksi vuoden aikana tuhansia turhia kilometrejä. Taajamissa tuntuu toimivan paremmin.

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
henri (vahvistamaton)

36

ihan surkee ostin heti kuoret halkes, kattelin sit sitä vähän aikaa ja huomasin et navi nappula oli tippunu, vein huoltoon sain sieltä 3310 joka musta oli vitsi oon nyt odotta 3kk puhelinta takas mitään ei oo kuulunu harmi.

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
aapeli (vahvistamaton)

37

Hah, mulla ollu varmaan kaikki nuo edellä luetellut viat, nyt kolmatta kertaa huollossa. Puhelin on ollu mulla puolisen vuotta ja aina kuukauden verran makaa huollossa. Suuresta kulutuksesta viat ei voi johtua, kun tää on mun kakkospuhelin työpuhelimen jälkeen.
Välillä osa vioista saatu korjattua, kun vissiin kaikki mahollinen on vaihdettu ja ajettu uusiksi.
Nyt jouduin laittamaan huoltoon, kun vastapuoli ei taas kuule minua. Myyjä koetti inttää, että muut viat on nyt siis kunnossa. Pitä's siis olla tyytyväinen.
Ehkä joo, mutta mitä teen puhelimella, jolla ei voi soittaa, kun mun puhe ei kuulu kellekään. haloo!!!

Vastaa
suokki78
suokki78

38

itselläni on kans nokia 6110 navi..muute ok puhelin mut alussa kun ostin sen se toimi ehkä viikon kaks.sit kävin reissussa ja sillä kuvasin videoita.puolet videoista ei kuulunu oikein,kuulu vaan pelkkä kohinaa ja rutinaa,joka sitten alkoi kuulumaan puheluissakin,kukaan ei kuullu muuta kuin kohinaa.no tämä vika asettu kun vein puhelimen huoltoon ja ne opäivittivät sen.sen jälkeen puhelin on toiminut loistavasti.en vaan saa uusia karttoja asentumaan ....siihen tartteis apuja,kellään kokemusta??
aini jos joku muistaa tämän nokia navin mainokse sonera sivulla,niin siinähän oli että puhelimessa olisi tv ulostulokin..no tietty testasin tuli teksti puhelin ei tue tätä ominaisuutta =Deli? no sen jälkeen hävis kyl mainoski netistä.taitaa olla sama juttu kun ennen vanhas 3510i:ssä siihen ei pitäny olla data kaapelia (löysin sellaisen) sit siitä löytyikin paljon eri toimintoja kun purki jotain lukituksia pois =)mm aito soitto ääni

Vastaa

Kommentoi artikkelia

Pysy aiheessa ja kirjoita asiallisesti. Epäasialliset viestit voidaan poistaa tai niitä voidaan muokata toimituksen harkinnan mukaan.

Haluan ilmoituksen sähköpostitse, kun ketjuun kirjoitetaan uusi viesti.