Eli tarkoituksena olisi päivittää tietokoneeni osia. Tutkittuani hintoja, keskusteluja ja vertailuja olen päätynyt Intel Core 2 Quad Q9300 prosessoriin. Emolevyä tosin en ole vielä osannut päättää, monet ovat kylläkin kehuneet Abitin IP35 emolevyä, mutta mikä emolevy olisi hyvä tälle kokoonpanolle? Hintaa emolevyllä saisi olla 100-150e, voi myös hieman ylittää tuon budjetin. Nämä osat ajattelin säilyttää: – Nexus NX-5000 500W virtalähde – Nvidia GeForce 8800 GTX 768MB näytönohjain – Kotelo – CD/DVD asema Näitä osia olen harkinnut ostavani: – Intel Core 2 Quad Q9300 prosessori – Samsung Spinpoint T166 500GB kiintolevy – ATX emolevy? – Muistit 4GB DDR2 800mhz? – Windows Vista Home Premium 64-bit käyttöjärjestelmä Niin ja kenen valmistajan muisteja(DDR2 800mhz) kannattaa ostaa siihen emolevyyn?
Mikäli tilaaminen Saksasta ei tuota ylitsepääsemättömiä ongelmia, niin suosittelisin seuraavia osasia Mindfactory.de:sta: Q9300 tray Xigmatek HDT-S1283 Gigabyte EX38-DS4 G.Skill 2x2GB DDR2-1000 CL5-5-5-15 kit Western Digital WD6400AAKS Vista Premium 64-bit UK OEM + postikulut 29,99e
Ei se kyllä tuota ylitsepääsemättömiä ongelmia, mutta mieluummin tilaisin Suomesta.. Kun ajatuksena oli hakea ne osat ensi viikolla Jimm's PC-Storen myymälästä Helsingistä, koska olen joka tapauksessa ajamassa Helsinkiin silloin. Eli olisko ehdotuksia Jimm's PC-Storen valikoimasta?
Olen tässä katsellut G.Skillin muisteja ja miettinyt, että kannattaako pistää muutama euro lisää suurempi nopeuksiseen muistiin? Sitten minkälainen merkitys näillä latensseilla on niissä? Esimerkiksi mitä eroa näillä on: 5-5-5-15 ja 4-4-3-5?
Samat osaset (emo tosin vaihdettuna vastaavaan Asus P5E:hen, joka on edullisin X38-lankku) kustantavat Jimmyllä 709,30e eli 105,25e enemmän kuin mitä nuo Saksasta tilattuna postikuluineen. Jos haluat säästää emossa, niin DFI Blood-Iron P35-T2RL:n hankkimalla säästää tuosta 72e.