Hei, vänhä koneeni taas oikkuilee. ja jälleen uusi ongelma, mihin en ole ennen törmännyt. Ongelma alkoi näin: Eli näyttö pimeni varoittamatta, näytön uudelleen käynnistyksen jälkeen se sitten sanoo, että "no signal" tai vastaavaa. Myöhemmin käynnistyy vikasietotilassa jonka jälkeen käynnistyy normaalisti. Meni muutama tunti ja sitten simahti uudestaan. Välillä värisi ja näytössä oli selvästi häikkää. Näin mentiin pari kertaa edes takas. Nyt ei toimi enää ollenkaan. Mielestäni ohjelmat toimivat normaalisti taustalla ja jotenkin musta tuntuu että vika voisi olla näytönohjaimessa. Tosin en ole ollenkaan varma. Nvidia gforce 4 Alla speksejä Expansion Bus Bus types PCI and AGP Bus speed PCI: 33 MHz; AGP: 66 MHz AGP connector one AGP connector size 172 pins AGP connector data width (maximum) 32 bits AGP bus protocols 4x/2x modes at 1.5 V PCI connectors four PCI connector size 120 pins PCI connector data width (maximum) 32 bits Video controller AGP 4X Dell™ Dimension™ 4500 System chip set Intel 845E with DDR memory support DMA channels four Interrupt levels 24 System BIOS chip 4 Mb (512 KB) System clock 533-MHz data rate XP sp2 jne... Jos joku voisi auttaa, edes antamalla paremman diagnoosin tkoneen tilasta, olisin kiitollinen. P.S. uhraisin mielummin nyt vähän rahaa ongelman edes tilapäiseen ratkaisuun, sillä tarvitsen vasta ensi syyskuussa luotettavaa, toimivaa konetta. Käsittääkseni muutaman kympin investointi nyt tulisi takas hinnassa ja suorituskyvyn paranemisena 5-6 kk aikana
ok niin kai se sitten on. ihmetyttää vaan vähän että käynnistettäessä microsoftin XP logo (se ensimmäistä kertaa ilmestyvä) vilahtaa ennenkuin näyttö päättää hiljentyä. olisiko muutakin häikkää? noh, anyway mitenköhän tämä toimisi? tälläinen Pääsiäistä odotellessa...
Kuule, aivan samat oireet oli mulla vanhassa GF 64 Mb näyttiksessä, ennenkuin se lettas. Eli XP:n logo tuli, mut sit tyssäs... Aikamoinen sattuma, kun vilkaisin tota sun laittamaa linkkiä. Ostin ite meinaan silloin just tommosen A9250:n. En kyllä nähnyt linkissäsi hintaa, mutta tiedän että Jimm´s PCStoressa se on 31€. Kiljuen toi ATI meni ainakin mun koneelle, mikä on jo n. 5 vuotta vanha. En tosin asentanut siltä ajuri/ohjelma-cd:ltä muuta kuin ajurit. En niitä ATI:n ohjelmia, koska mulla ei oo tarvetta "kellotella" näyttistä, antaa olla vaan ihan oletusarvoilla. Tämmöstä...
Syy voi tietysti olla myös näytösä, emossa, powerissa, tai ihan softapuolellakin. Paha sanoa mitään varmaa. Itse lainaisin tai ostaisin käytetyn AGP-näyttiksen kympillä, noin aluksi.
Avaa kotelo. Katso onko pölyä prosessorin siilessä tai näytönohjaimessa, jos on puhdista. ja katso pyöriikö puhaltimet. Katso onko emolevyn kondensaattorit kunnossa eikä vuoteneet/pullistelleet. Testaa näyttis toisessa koneessa..
edit biosiin pääsen, ihme raitoja. mutta onko ne merkki "hyvästä" eli näyttis on vain huonona vai merkki pahasta milloin jotain muuta olisi hajonnut? pölyä oli/on. suurimmaksi osaksi poissa. emolevy näyttäisi olevan kunnossa, ainaski päällisin puolin-ei pullistumia tai kondensaatiojuttuja. miten on? toimiiko agp 4x koneessa, jossa normaalisti 8x ja toisinpäin? kysyn tätä siksi että voisin yrittää kokeilla omaa näyttistä toisen koneella. mutta en haluaisi aiheuttaa ainakaan lisää ongelmia... mistäköhän vanhoja näyttiksiä saisi ostaa? siis muualta kuin esim. huuto.netistä.
Jos pakko olisi arvata, sanoisin, että viittaa näyttiksen hajoamiseen, mutta ei edelleenkään voi olal varma. Esim. virtalähteen vika voisi varmaan aiheuttaa ihan samanlaista. 8x kortin voi käsittääkseni huoletta asentaa 4x emolle (mitään ei mene rikki), mutta se ei silti välttämättä toimi 4x väylällä. Aiempaa juttua: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/517322 Koneeseesi voi kokeilla myös PCI (mutta ei PCIe eli PCI Express) -näyttistä. Itse olen ostanut halvallakin näyttiksiä ja muita koneen osia manse.ostan-myyn -uutisryhmässä, koko valtakunnallinen ryhmä on vastaavasti http://sfnet.fi/group.php?sid=&newsgroup=sfnet.tori.myydaan.atk.komponentit tai vastaavasti voi jättää ostoilmoituksen sfnet.tori.ostetaan.atk -ryhmään.
Yeehaw!!!!!!! sain frendiltä vanhan näyttiksen ja nyt kone toimii taas. eli ainakin toistaiseksi ja vika oli vain näyttiksessä. ;-D Suuri kiitos kaikille infoa/apua jakaneille!!!! m
Minä kyllä tiedän miten saat vanhan näyttiksesi kuntoon. Se johtuu vain ajureista. Eli mene vikasietotilassa ja poista hyvin näytönohjaimen ajurit ja asenna uudelleen. Joudun asentamaan varmaan 2-5 kertaa näytönohjaimen ajurit viikossa. Niistä häviää aina tiedostoja.
En lukenutkaan siitä asiasta. Mutta tuo johtuu ihan vaan varmasti näytönohjaimen ajureista. Ettei mene logosta eteepäin. Juu
Ok mutta siis kuten aiemmin totesin, näyttiksen vaihdon jälkeen homma toimii. ennen ongelman loppumista, kun säädin vielä vanhalla, niin mielestäni siinä ei silloin ajurien säätämiset auttaneet. nyt pelittää uudella/vanhalla näyttiksellä mitään muuta tekemättä...
Aika paksu väittämä. Se on erittäin todennäköistä, että vika johtuisi ajureista, mutta varmasti ei voi sanoa, tietokoneissa sen verran paljon muuttujia.
2-5 kertaa viikossa? Omaan koneeseesi vai? Kumma juttu, mihis ne tiedostot hävii? Ei mun koneesta ainakaan. Ei ole ajureita tarvinnu asentaa viime formatoinnin jälkeen. Ja siitä on aikaa. Ja "murfer" jo aiemmin totesi, että sai kaveriltaan näyttiksen ja kaikki on OK. Ja vielä senkin jälkeen väitit: ajurit?
Niin kuhan sanoin, että on yksi mahdollisuus. Ei siinä sitten mitään jos sai uuden. Joskus jopa joutuu asentamaan ajurit vaikka kone olisi ollut n. 2-3 päivää käyttämättömänä, niin käynnistys, sitten kokeilen jotain peliä: Crysis on kauheaa sekamössöä, joskus jopa tulee bluescreen, että joku NVIDIA ajureiden (näytönohjaimen) tiedosto on hävinnyt. Todella ärsyttävää koska aina pitää asennella ajureita 24/7. Yleensä se on tuo DirectX joka tee tenän. Varmaan joku pöpö koneella, mulla niitä yleensä tulee