Kovalevyn/dvd-aseman ja emolevyn väliset johdot

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi korpinen 18.01.2008.

1. korpinen

korpinen Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Meni emolevy rikki, oli takuu voimassa, sain uuden emolevyn. Nyt kun laittelin johtoja paikoilleen, niin rupesi mietityttämään HDD-kaapeleiden järjestys. Emolevyssä on 2 paikkaa; musta ja sininen. Johdoissa taasen on 3 eri väriä; sinistä, mustaa ja harmaata. Kovalevyjä on 1 kpl ja dvd-asemia 2. Sanokaapa joku viisaampi, mikä on paras järjestys näille johdoille? Eli mikä johto laitetaan mihinkin. En itse ole täysin varma, vaikka emolevyn opasta yritinkin lukea...

PS.: toinen ongelma on se, että emolevyssä on paikka virtalähteen tuulettimelle mutta virtalähteestä ei minun tietääkseni lähde siihen käyvää johtoa. Onko kaikki kunnossa, vai olenko sokea?

2.  
  3. samonoi

samonoi Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    villi arvaus että sininen siniseen ja powerin tuulettimen johtoa ei edes oo ainakaan mulla, se saa virtansa sieltä powerin sisältä.

4. korpinen

korpinen Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    No kun en ole varma. Tällä hetkellä yhdestä dvd-asemasta lähtee johto sekundääriseen paikkaan, kovalevystä ja toisesta dvd-asemasta lähtevä johto primaariseen. Värit ovat kuitenkin sekaisin, taitaa olla johdon harmaa osa mustassa kohdassa emolevyllä tai jotenkin... luulen ettei ole oikein. Olisiko parempi vaihtoehto, että kovalevyllä on oma johto, joka menee primaaripaikkaan, ja dvd-asemat ovat saman johdon päässä sekundaaripaikassa? Ja värien täytyy varmaan käydä yhteen, eli sininen johto siniseen paikkaan jne... vai?

EDIT: http://koti.mbnet.fi/matka/idekaapeli.htm
    Tämä selvensi asiaa. Eli laitan mustan kiinni kovalevyyn, ja sinisen emolevyyn. Toisessa johdossa musta master-dvd-asemaan, harmaa slave-dvd-asemaan ja sininen emolevyyn. Toimiiko?

EDIT 2: Lisää ongelmia; emolevyn oppaassa lukee: black connector for a slave device (optical drive/HDD), and a gray connector for a master device (HDD). Apua, nyt olen sekaisin. Kertokaa ihmeessä miten se nyt menee?

Viimeksi muokattu: 18.01.2008

Jaa tämä sivu