1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

"Abit IP35"-sarja sekundaako?

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi nurmoosta 10.01.2008.

  1. nurmoosta

    nurmoosta Active member

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    2,365
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Onko muilla samanlainen ~ käsitys, että ko. laudassa on suhteettoman paljon vikoja ja sopivuusongelmia? Vai onko se niin yleinen, että se korostuu esim. täällä ad:ssa? Vai onko se vain "asiantuntijoiden" paljon käyttämä alusta?
     
  2.  
  3. schnappi

    schnappi Guest

    Kyllä tuo sarja on hyvää kamaa. Esim. juuri tuo IP35 malli on aivan samaa luokkaa kuin P5K.
    Eihän noissa emoissa ole muita "suuria" ongelmia kuin -E mallissa dualboot ja sitten PQI muistit ei toimi noissa emoissa.
    Varmaan niitä käytetään paljon sen takia koska ne ovat melko halpoja ja kellotus mahdollisuudet ovat hyvät.
     
  4. OOIE

    OOIE Regular member

    Liittynyt:
    04.03.2007
    Viestejä:
    760
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olen tyytyväinen omaan emolevyyni (IP35). Tuplabootti hävisi uusimmalla BIOS versiolla (14).
     
  5. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Tälläistä legendaa pyörii netti väärällään ja asiahan ei edes mene noin.
    Kaverille kasaamassani koneessa oli sellainen ongelma että kone ei käynnistynyt edes niin pitkälle että olisi saanut jotain kuvaa. Muisteina Kingstonia jonka kerrotaan toimivan kyseisellä emolla. No testasin sitten tuossa IP35 emossa omassa kalustossa olevaa PQI:n muistia. Pqi toimi täysin ja ei ne kingstonitkaan ole rikki koska toimivat omassa koneessa täydellisesti.
    Vaihdoin muistit siis päikseen ja nyt molemmat koneet on tulilla.

    Päivitin juuri IP35 lankkuun tuon uusimman biosin ja ei se tuplabootti mihinkään hävinnyt.
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2008
  6. Jarska92

    Jarska92 Regular member

    Liittynyt:
    27.10.2006
    Viestejä:
    1,132
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    ei tämä abitin P35 sarja mikään surkea ole, itselläni on IP35-E emolevy ja olen ollut tyytyväinen. oli halpa ja kellotusmahdollisuudet ovat hyvät, myös muut ominaisuudet ja säädöt ovat hyvät. ainut ongelma mikä tässä on on juuri se dual boot mutta senkin saa uusimmalla biosilla pois.

    ja jos puhutaan mitä ongelmia esim asuksen P5K:ssa on niin tää IP35-E on siihen verrattuna lähes ongelmaton, mitä olen P5K:stä kuullut niin todella paljon ongelmia. kaikilla ei mutta monella on.

    edit:

    jartar: tapauskohtaista että miten toimii ja miten ei, itselläni on tää IP35-E ja kingstonit toimii hienosti tässä. joillakin myös häviää tuo dual boot uusimmalla biosilla ja joillakin ei. mutta moni on kuitenkin kertonut että se on hävinnyt.
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2008
  7. Anuskasvo

    Anuskasvo Member

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    "Päivitin juuri IP35 lankkuun tuon uusimman biosin ja ei se tuplabootti mihinkään hävinnyt."

    Minullapa hävisi. Lällällää!
     
  8. Jarska92

    Jarska92 Regular member

    Liittynyt:
    27.10.2006
    Viestejä:
    1,132
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    ... kovistelun aihe? ;P heh :D en oo itse vielä jaksanut päivittää biosia, kaikkea säätöä... päivitän sen kyllä jossain välissä mutta eipä ole tämänhetken asia.

    olen jo melkeinpä tottunut tuohon dual boottiin, ei häiritse niinkään. olis se kyllä ihan kiva jos se sitä ei tekis.

    yhtä asiaa en tajua, kun asensin tän emolevyn niin alussa tää ei tehnyt mitään dual boottia, mutta sitten muistaakseni säädin jotain juttuja biosissa ja siitä lähtien dual boottaillut...

    aika villi "veikkaus" mutta voisikohan prosessori ja sen säädöt vaikuttaa jotenkin dual boottailuun? muistan lukeneeni monestakin paikasta että dual boot kadonnut kun prosessori ylikelloilla ja vakiokelloilla taas dual boottia. ja niinkuin itselläkin, ei dual boottia, biosista prosessorin säädöt kohdilleen > dual boottia...

    ja itseäni myös ihmetyttää että miksi P35 piirisarja on sellainen "poikkeus", "erikoinen", että sen täytyy tehdä tuo dual boot. kun muut piirisarjat sitä eivät tee vaikka olis kuinka vanha bios. okei, joku voi sanoa tähän että kyllä se P965:kin on dual boottaillut, tarkoitin yleensäkin.
     
  9. MikroMake

    MikroMake Active member

    Liittynyt:
    03.02.2006
    Viestejä:
    3,864
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68
    DualBoot:

    ...Ja mitä tuohon dualboottiin, kyseessä ei ole mikään vika vaan enemmänkin ominaisuus.

    Gigabyten edustaja olikin foorumilleen tuosta laittanut että ensimmäisen vaiheen aikana kone kirjoittaa dataa muistiin ja sitten vaipuu tilaan jossa kaikki muut sammutetaan mutta muistit pysyvät hereillä ja lopulta sitten suorittaa normaalin boottauksen.

    Tietääkseni suurinosa P35-piirisarjallisesta tuon dualbootin tekeekin....

    Lähde:

    http://keskustelu.plaza.fi/muropaketti/bbs/t508175
     
  10. Jarska92

    Jarska92 Regular member

    Liittynyt:
    27.10.2006
    Viestejä:
    1,132
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    hmm.. oon tainnut lukeakin tuon keskustelun läpi, mutta mieltäni ihmetyttää että mikä hyöty saavutetaan sillä että kirjoitetaan dataa muistiin, sammutetaan kaikki muut laitteet ja sitten käynnistytään normaalisti.

    ainakaan sen tarkoitus ei ole että kone käynnistyisi nopeammin, sehän hidastuttaa käynnistystä, no oma veikkaukseni saattaisi olla että sillä saataisiin vakaammaksi kokoonpano. mutta enpähän voi mitään sellaista sanoa koska en tiedä onko se totta.

    ja jos se on ominaisuus niin miksi abitillakin se on korjattu uuteen biosiin ettei dual boottaile, olen myös kuullut että IP35-PRO ei dual boottailisi ollenkaan. ja miksi eri bios asetuksilla dual boottailee kun toisenlaisilla asetuksilla taas ei?

    siinä sulle kysymyksiä purtaviksi ;P

    tuossa linkissä kerrotaan mitä se tekee kun se dual boottaa mutta siinä ei kerrota miksi se tekee sen, mitä hyötyä siitä on ja että miksi dual boot olisi ominaisuus siinä.

    mistään en ole vielä itse saanut vastauksia näihin dual boottiin koskeviin kysymyksiin, oon lukenut paljon siitä mutta missään ei kerrota täydellistä vastausta josta ilmenisi kaikki selvästi että miksi on sellainen asia kuin dual boot.

    miksi veikkasin että dual boot tekisi koneesta vakaamman saattaa perustua siihen että joillakin jotka ovat päivittäneet biosinsa versioon jossa ei ole dual boottia niin niiden kone ei ole enään kyennyt niin hyviin ylikellotustuloksiin mitä ennen ja vakaus kellotuksilla huonompi. kaikki nuopa vain käyttäjien kokemuksia ja ongelmia, en voi yleistää että niin olisi oikeasti. joten edelleen dual boot on yksi kysymysmerkki.
     
    Viimeksi muokattu: 11.01.2008
  11. BluRayMan

    BluRayMan Member

    Liittynyt:
    21.03.2007
    Viestejä:
    67
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itsekkin uuteen koneeseen otin tuon ip35-e lankun ja on tuo tupla boot ominaisuus siinä, ollakseni rehellinen niin tuo boottailu ei häiritse ainakaan minua ei niin yhtään tämä kone käynnistyy silti 100 kertaa nopeammin kuin vanha koneeni joten antaa boottailla vaan niin kauan kuhan ei riko mitään tuossa tupla bootissa niin erittäin tyytyväinen olen tuohon emoon =)
     
  12. Jarska92

    Jarska92 Regular member

    Liittynyt:
    27.10.2006
    Viestejä:
    1,132
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    jälleen uusi tyytyväinen IP35-E:n omistaja =) tää emolevy on lähestulkoon ongelmavapaa, ainut yleisin ongelma on dual bootti ja sehän ei itseänikään niin paljoa haittaa :p

    mites täällä väki jaksaa vielä valvoa? :s :D
     
  13. CheodR

    CheodR Member

    Liittynyt:
    24.06.2007
    Viestejä:
    91
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    minäkin olen tosi tyytyväinen omaan IP35 emolevyyni :) minuakin vain häiritsee se dualbootti. Jos sitä jossai vaihees jaksais päivittää uusimman biosin. Mutta vielä se ei ainakaan innosta, ku siinähän pitää joku levy tehdä :S
     
  14. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Siinäpä ajattelemista. Ilmeisesti tuohon P35 piirisarjan jäi joku suunnitteluvirhe joka aiheuttaa tuon dual bootin. Jotkut valmistajat ovat saaneet sen korjattua sitten biosilla ja jotkut ei. Kyseessä siis mitä ilmeisemmin vika joka on nimetty ominaisuudeksi ettei ihmiset voi valittaa asiasta.

    Asia mikä harmittaa monia ja tulee harmittamaankin. Sinällään olisi tästä asiasta reilu ilmoittaa ettei tule ylläytyksiä.

    Lisäksi tuo tarkkuus muistien kanssa aiheuttaa monille harmaita hiuksia. PQI:lla ollut ilmeisesti ongelmia ja itsellä oli Kingstonilla tosi pahoja yhteensopimuus ongelmia. Muistien kanssa saa siis olla todella tarkkana.

    No, kaikissa emoissa on vikoja ja edellä mainitut ongelmat ovat joko kierrettävissä tai sellaisia joille kaikilla ei ole merkitystä.
    Joten kaikenkaikkiaan, hintaansa nähden hyvä ostos pienin varauksin :)
     
    Viimeksi muokattu: 11.01.2008
  15. mrcheeky1

    mrcheeky1 Regular member

    Liittynyt:
    25.10.2007
    Viestejä:
    1,729
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Erittäin hyvä hinta/laatu suhde lankulla, mutta tuo dual-boot on kyllä tosi hieno ominaisuus kellottaessa. Joka kerta meinaa tulla paskat housuun ku nostaa jotain biosista ja kone tekee temppunsa.
     
  16. Anuskasvo

    Anuskasvo Member

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olen huomannut, että ainoastaan jos muistien kanssa on tullut kropattua, niin tulee tuplabuutti, muutoin ei. Tämä siis biosin päivityksen jälkeen.
     
  17. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Ei tarvitse tehdä mitään levyä. Emon mukana tulleella levyllä on ohjelma jolla biosin voi päivittää ihan windowsista.
    Nimeä en muista mutta jos et sitä itse hoksaa niin joku kiltti varmaan osaa sen kertoa.
     
  18. CP3O

    CP3O Member

    Liittynyt:
    25.04.2007
    Viestejä:
    79
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Minulla tässä IP35-lankussa ei tuo tuplabootti häiritse. Kun pidän tätä konetta talviunilla lähes kokoajan, niin harvoin tuota muistaakaan.
    Niin, ja kun minä tän Koneen hommasin, niin mua varoteltiin vaan PQI-muisteista, mutta kukaan ei kertonut Kingstoneista. No, en niitä hommannut, vaan kingstonin halvimpia muisteja (19,90 / 1Gt). Noo, hyvin tämä on pelittänyt, ei mitään ongelmaa.
     
  19. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Saman valmistajan muistit voivat poiketa hyvinkin paljon riippuen erästä joten ei voi suoraan sanoa minkä merkkiset muistit eivät toimi vaan puhutaan lähinnä siitä minkä merkkisillä muisteilla tulee mahdollisesti ongelmia.
     
  20. Sanzu

    Sanzu Regular member

    Liittynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    814
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ohjelman nimi on ihan FlashMenu ja löytyy emon ajuri cd:ltä abit Utility menun alta. Ohjelmalla voi asentaa uuden biosin windowsissa ja toimi minulla ainakin hyvin.
     
  21. muxfolder

    muxfolder Regular member

    Liittynyt:
    19.12.2004
    Viestejä:
    194
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla on IP35-E ja ihan hyvin on pienien alun hankaluuksien jälkeen pelittänyt. Ja muistit on Kingstonia, eikä niidenkään kanssa ole ollut hämminkiä.
     

Jaa tämä sivu