1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Asus WL-600g & Elisa ADSL

Viestiketju WLAN ja lähiverkot -osiossa. Ketjun avasi woox 06.01.2008.

  1. woox

    woox Member

    Liittynyt:
    25.10.2004
    Viestejä:
    19
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Semmoista olisin kysellyt, että jos joku sattuisi kyseisen Asuksen ADSL-purkin omistamaan ja osaisi kertoa kuinka saan Elisan ADSL-liittymän toimimaan sen kanssa kunnolla? Tähän mennässä olen saanut netin toimimaan ainoastaan sillä lailla, että purkki siltaa koneille suoraan IP:t Elisalta, jolloin purkin muista ominaisuuksisa ei ole enää mitään hyötyä. Haluaisin saada laitteen toimimaan niin, että Elisalta tulisi purkille oma IP ja purkki muodostaisi "sisäverkon" koneilleni ja jakaisi itse kotiverkkoni koneille IP:t. Olen erittäin kiitollinen, jos jollain on vastaus kysymykseeni!
    /Mikko
     
  2.  
  3. Reserv

    Reserv Regular member

    Liittynyt:
    06.09.2006
    Viestejä:
    247
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mitä kaikkee oot kokeillu. Oletko laittanut koneille kiinteät ip osoitteet ja modeemiin natin päälle.
     
  4. woox

    woox Member

    Liittynyt:
    25.10.2004
    Viestejä:
    19
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Siis olen laittanut NATin päälle, mutta en kiinteitä osotteita, kun eikös ton pitäisi itse osata antaa osoitteet verkon koneille? Ongelmani on nyt lähinnä siinä, että modeemi ei automaattisesti tunnista Elisan liittymää, joten WAN asetukset joutuut tekemään käsin ja siitä ei oikein tule mitään. Saan netin toimimaan ainostaan Bridged asetuksella, jolloin modeemin muista toiminnoista ei ole mitään hyötyä. Vaihtoehtoina siis ovat:
    PPP over ATM (PPPoA)
    -PPP over Ethernet (PPPoE)
    -MAC Encapsulation Routing (MER)
    -IP over ATM (IPoA)
    -Bridging
    Sitten pitäisi vielä tietää mitä muita asetuksia pitää määritellä, kun on tuon oikean "moodin" löytänyt...
    /Mikko
     
  5. Reserv

    Reserv Regular member

    Liittynyt:
    06.09.2006
    Viestejä:
    247
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Elisalla pitää olla bridged mode, linkki . Laita kiinteet ip osoitteet niin sulla on oma kotiverkko.
     
  6. shefki

    shefki Member

    Liittynyt:
    14.02.2008
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itse sain myös tänään Asus WL-600g:n ja samaa ongelmaa pukkaa. Saitko Mikko ratkaistua ongelman ? Omistan soneran liittymän eikä ADSL modeemi-reititin tunnista sitä vaikka asetukset laitoin liittymän mukaisesti.

    Langaton lähiverkko toimii moitteetta, mutta modeemi ei saa yhteyttä sama mitä tekee. :/

    Jos joku osaisi auttaa asiassa olisi se suureksi hyödyksi.
     
  7. lepump

    lepump Member

    Liittynyt:
    27.02.2008
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    mitä shefki sanoi..
    yritin läpi kaikki asetukset, en saa toimimaan
    eli sonera adsl ja asus wl-600g
     
  8. lepump

    lepump Member

    Liittynyt:
    27.02.2008
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    ..sain toimimaan.
    eli firmware versioita on 2kpl,
    A & B.
    A -> Annex A
    B -> Annex B
    mukana oleva oli minulla B versio.
    päivitin WL600g_1028A ja nyt toimii :)
     
  9. shefki

    shefki Member

    Liittynyt:
    14.02.2008
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    lepump, paloiko adsl-valokaan ennen kuin sait sen toimimaan ?
     
  10. lepump

    lepump Member

    Liittynyt:
    27.02.2008
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    paloi.. mutta meni punaiseksi.
    muista laittaa MER (DHCP), ei Bridging
     
  11. lepump

    lepump Member

    Liittynyt:
    27.02.2008
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mun upload nopeus toki on mennyt ~30% alas..
    eli vain ~0.5Mb kuin pitäisi olla 1Mb

    d/s Data Rate: 8064kbps, u/s Data Rate: 896kbps
    d/s total bit capacity: 2409bits, used: 2024bits
    u/s total bit capacity: 249bits, used: 249bits

    WL-600g-> Downstream Upstream
    Rate (Kbps): 8064 640
    K (number of bytes in DMT frame): 253 21
     
  12. Juhanak

    Juhanak Member

    Liittynyt:
    05.07.2005
    Viestejä:
    35
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mitä laitoit MER (DCHP) asetuksiin? Laitoitko että hakee DHCP:llä automaattisesti ISP:eltä?? entä oletusreititin??? ISP:en oletusreitin??

    Mikä ISP sinulla on?

    Ainakin Elisalla ja Saunalahdella mode pitää olla bridged ja käsittääkseni myös Soneralla. Ja bridged tilassa kyseisellä Asuksen purkilla ei webbikäyttöliittymässä ole NAT-asetuksia.

    Toimiko tuolla MER (DCHP):llä vaikka ISP ilmoittaa että mode on bridged???
     
  13. Juhanak

    Juhanak Member

    Liittynyt:
    05.07.2005
    Viestejä:
    35
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Johtuu siitä, että sulla on väärä firmware se pitää olla A loppuinen, oletuksena Suomessa myytävissä laitteissa on B loppuinen firmware.

    Ja kun latasin Asuksen sivulta A firmwaren ja laitoin purkkiin niin vihreä valo syttyi ja sain nettiyhteyden toimimaan bridged modessa.
     
  14. Juhanak

    Juhanak Member

    Liittynyt:
    05.07.2005
    Viestejä:
    35
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Joo testasin itse

    Mac Encapsulation Routing (MER) sillä sai reitittimen NATIN ja reitittimen oman DHCP:n toimimaan.

    WAN IP Settingsiin pitää laittaa MERissä

    että

    Obtain an IP address automatically

    Obtain Default Gateway automatically

    Obtain DNS servers automatically

    ja sen jälkeen ruksitaan NAT päälle ja haluttaessa myös palomuuri

    Kun asetukset on laitettu tallennetaan save ja vielä save/reboot

    Sen jälkeen webbikäyttöliittymässä näkyy palvelun tarjoajalta tulevat tiedot, mutta ipconfigilta katsottaessa näkyy reitittimen oma osoiteavaruus eli natitus toimii

    Kokeilin toimi surffaus

    Samoin tulostus langattomasti toimi. Kytkin HP Laserjet 1012 tulostimen reitittimeen. Webbikäyttöliittymästä näkyi että se tunnisti tulostimen sen jälkeen.

    Sen jälkeen imuroin ajurit kannettavalleni, asensin ne Asuksen manuaalin ohjeiden mukaan, testitulostus onnistui kun verkkopiuha oli kiinni laitteessa.

    Kokeilin tulostusta ilman verkkopiuhaa WLANIlla tulostus onnistui myös silloin yhtä hyvin.

    FTP-palvelinta en ole kokeillut minulla ei ole ulkoista kiintolevyä

     
  15. pappi65

    pappi65 Member

    Liittynyt:
    13.11.2008
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mulla se toimi MER:llä vain, jos gatewayn laittoi käsin WAN -puolelle. IP:n ja DNS:än sai hakea automaattisesti mutta gatewaytä ei löytänyt. Manuaalisen gatewayn laiton jälkeen pelittää NAT.
     
  16. ahter

    ahter Member

    Liittynyt:
    09.11.2008
    Viestejä:
    9
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itse olen yrittänyt selvittää asiaa ja kysellyt sitä tuolla "Elisan ADSL-liittymään kotiverkko TP-Link" -ketjussa. Lopullista vastausta en ole saanut. Joku selittää, että Elisalla ei toimi, että ovat saaneet estettyä, ettei omaa ip-aluetta voi käyttää. Joku vihjailee, että toimii, muttei kerro, miten !?

    Olen saanut MER:llä oman kotiverkon ja asetuksissa näkyy Elisan DNS:n ipeet yms., mutta se tärkein puuttuu: selaimella ei pääse nettiin
     
  17. peisi1

    peisi1 Member

    Liittynyt:
    28.12.2004
    Viestejä:
    80
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Minulla ei ole elisan liittymää mutta sain tapeltua tämän motukan nettiin siten että itse määrittelin koneille sisäverkon ip alueet. pitkään oli itselläkin niin että sisäverko toimi mutta nettiin ei päässyt. Eli Modeemissa on oletuksena niin että ulospäin menevä liikenenttä ei rajoiteta mitenkään mutta siisään tulevaa taas täysin eli jos oikein ymmärsin niin selaimessa kun iskee vaikka www.afterdawn.com niin seläin lähettää kyselyn kyllä ulkomailmaan mutta takaisin tuleva liikenne jää modeemin palomuuriin.
    Joten porttiauki niin pitäisi ulkomailman tulla. Eli Advanced Setup -- Security -- IP Filtering -- Incoming ja täällä tehään uusi sääntö eli add
    Itse laitoin vain kohtiin:
    Filter Name: Tähän voi varmaan laittaa mitä vain itsellä lukee kukkuu :)
    Protocol: TCP (tähänkin voi varmaan laittaa TCP/UDP)
    Destination IP address:koneelleni määrämä sisäverkon osoite eli vaikka 192.168.1.101
    Destination Subnet Mask:255.255.255.0
    Destination Port (port or port:port): Tässä minulla on 80 mutta tuliko se itsestään tai sitten määräsin sen käsin :)
    Select All valittu
    mer_0_100/nas_0_100 valittu
    Sitten seivausta vain.
    Itse tein pienen turhautumisen alaisena ja iskin noita asetuksia miten sattui kunnes alkoi pelittää :)
    Toivottavasti tästä on jotain apua viellä sen verran vanha ketju näytti olevan.
    Monet ovat näemmä asentaneet B-version firmiksestä itse vetlin A ja joudun valitsemaan alussa maan ja operaattorin muuksi Koitin myös asentaa B-versiota mutta ei asentunut. Koitin myös noita GPL alaista ohjelmaa joka piti vaihtaa koko Modeemin softan avoimeen koodin, mutta sekään ei suostunut asentumaan.
    Kummassakaan tapauksessa ei herjannut mistään kun asensin ja asennus sujui normaalisti, mutta motukka ilmoittaa Software Version:1.0.3.3.A silti.
     
  18. shefki

    shefki Member

    Liittynyt:
    14.02.2008
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Huomio kaikille, modeemissa on piilotettu asetus sivu johon pääsee käsiksi alla olevalla suoralla linkillä. Käsittämätöntä, että AnneX-tuki oletuksena pois päältä. Kyseistä tukea tarvitaan yleensä tapauksissa joissa yhteys käyttää yli 2mbit upstream kaistaa (adsl2+). Modeemi ei ainakaan itselläni tunnistanut yhteyttä ilman sen laittamista päälle.

    http://192.168.1.1/adslcfg.html

    Itse olen saanut tahkottua kaikki tarpeelliset ominaisuudet boksista päälle. Eli tällähetkenä tila on reitittävänä ja esim. multicastit toimii moitteetta.

    VPI: 0
    VCI: 100 (varmista operaattoriltasi)
    UBR without PCR
    MER
    VC/MUX
    Obtain automatically (kaikkiin)

    Huomioitavaa on, että et saa valittua kaikkia asetuksia kun luot yhteyden ensimmäisen kerran. Eli kun olet luonut yhteyden mene advaced setup / edit. Tämän jälkeen selaa jo valitsemasi asetukset viimeiselle sivulla johon on nyt ilmestynyt mm. palomuuri ja multicast asetukset. Itselläni on kaikki päällä kyseiseltä sivulta.
     
  19. am1979

    am1979 Member

    Liittynyt:
    11.01.2009
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Dodiin, kokeilin tässä olleita ohjeita mutta en saanut hommaa toimimaan. Onko joku saanut tätä toimimaan Elisan verkossa? Itse haluaisin tuon palomuurin käyttöön ja sisäverkon osoitteet tietyiksi.
     
  20. lucifer34

    lucifer34 Member

    Liittynyt:
    11.01.2009
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tuli sellainen ongelma eteen ettei tohon Asus WL-600g :hen saa yhteyttä. Tulee ilmo: "Palvelin osoitteessa 192.168.1.1 vastaa pyyntöihin liian hitaasti."

    Missä mättää? Nettiin pääsee kaikilta koneilta, mutta säätöjä ei saa tehtyä, mm kotiverkko kesken ja printteri toimii vain yhdestä koneesta.
     
  21. lucifer34

    lucifer34 Member

    Liittynyt:
    11.01.2009
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Niin, onko kukaan saanut elisan liittymällä ko. boxia toimimaan sisäverkottajana?

    Nettiin pääsee vain bridged asetuksella, ei noilla yllä kuvatuilla ohjeilla..
     

Jaa tämä sivu