1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

videonauha

Viestiketju Digivideo-ongelmat ja -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi op96354 28.12.2007.

  1. op96354

    op96354 Member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    miten,elikkä saako ylipäätänsä magneettinauhoilta muutettua digiaikaan tavaraa,minulla on sony handycam vision hi8
    eli tyyppi on ccd-trv418e-pal voinko muuttaa nauhoittamiani juttuja
    kovalevylle sopiviksi?
     
  2.  
  3. Larmuska

    Larmuska Guest

    Saahan niiltä vaikka miten, jos videokamerassa on videoulostulo tai omistat sellaisen VHS-telakan. Kytket videokameran/VHS-nauhurin esimerkiksi; Tietokoneseen, Tallentavaan dvd-soittimeen, MiniDV / DVD / HDD - digivideokameraan, Tallentavaan digiboksiin? tai ihan mihin tahansa digitaalisesti tallentavaan välineeseen.

    Itse siirsin muutaman vanhan VHS:n MiniDV-kameran kautta MPEG2 tavaraksi kovalevylle. Laatu ei kärsinyt juuri lainkaan.
     
  4. op96354

    op96354 Member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    eli olen pihalla.minulla on tallentava digi-boxi,miten liitän tämän kameran siihen taikka tietokoneeseen
     
  5. op96354

    op96354 Member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    voinko siis suoraan liittää koneen toiseen tuossa on s video out mitä sitten
     
  6. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Tallentavaan digiboksiin sitä kameraa ei voi liittää. Myös nuo Larmuskan luettelemat MiniDV / DVD / HDD - digivideokamerat voit unohtaa, niissä vain joissakin kalliimmissa MiniDV-kameroissa on tarvittavat AV-in liitännät, DVD ja HDD-malleissa ei kyseisiä liitäntöjä ole.
    Jäljelle jää tallentava dvd-soitin joka on helpoin tapa tehdä tuosta sinun kamerasi nauhoista dvd-levyjä. Mutta jos haluat "juttujasi" tietokoneelle jatkokäsittelyyn niin tarvitset jonkun "kaappauslaitteen" joka osaa nuo analogiset nauhat muuntaa digitaaliseen muotoon. Tässä on sitten monta vaihtoehtoa. Joissakin koneissa on näytönohjaimessa tämä muunnin, eli video-in liitäntä.
    Sitten on erilaisia TV-kortteja joissa on samat video-in liitännät.

    Halvin, vaikkei ehkä kovin laadukas laite joka ehkä olisi sinulle sopiva on sellainen kameraan ja koneen USB-porttin kytkettävä "videosieppari". Esim. joku näistä:
    http://www.tarvikekauppa.com/product_info.php?products_id=384
    http://www.v2.fi/artikkelit/viihde/145/Plextor-PX-AV200U/

    Tässä asiasta hieman juttua:
    http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?p=1753578#1753578

    Myös tässä on paljon hyödyllistä infoa ja kuvia asiasta:
    http://www.microsoft.com/windows/wi...to/FromAnalogCameratoComputer_StepByStep.aspx
     
    Viimeksi muokattu: 28.12.2007
  7. Larmuska

    Larmuska Guest

    Japsu1: Canonilta on montakin DVD/HDD kameramallia, joissa on videotulo! Ja nimenomaan analoginen sisääntulo, joistakin löytyy vain digitaalinen jne.. Myös Sonylla on muutamia vastaavia. Itse en ikinä ole tälläistä videotuloa käyttänyt mutta eiköhän se toimi samallatavalla kun MiniDV kameroissa eli helposti ja nopeasti. Nämä kamerat eivät ole edes "kalliissa" hintaluokassa, ehkä "kestävässä" hintaluokassa. Ja jos sellainen kamera sattuu itseltä/tutuilta löytymään, kannattaa kokeilla.

    Tosiaan tallentavissa digibokseissa ei ole videontuonti mahdollissuutta, sekoitin sen DVB-HDD-DVD yhdistelmään, jossa sellainen on DVD:lle nauhoitusta varten.

    Helppo vaihtoehto olisikin käydä jollain tutulla, jolla on telkkarissa kiinni tallentava-DVD soitin, ja tallentaa siellä pätkät kameralta levylle ja jatkokäsitellä ne tietokoneella.
     
  8. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Anteeksi, mutta tarkemmin asiaa tutkittuani löysin Canonin ja Sonyn DVD/HDD mallistoista YHDEN mallin eli Canonin DC-22:n josta löytyy tähän tarkoitukseen tarvittava AV-in liitäntä. Joten en ollut kovin väärässä. Eikä sitäpaitsi tällä seikalla taida olla kovin paljon merkitystä alkuperäisen kysymyksen asettajalle...;)
     
  9. Larmuska

    Larmuska Guest

    Hassua itse löysin Canonilta 4kpl HDD-kameraa videotulolla (okei, nuo XH mallit ovat jo ammattilaiskamaa), 1kpl DVD-kameraa videotulolla. Sonylla 1kpl HDD-kameroita videotulolla, ja jopa 9kpl DVD-kameroita videotulolla (s-video sisään), myös 9kpl videotulolla mikä tarkoittaa kai a/v. Noihin lukuihin kun lisätään vielä vanhat mallit ja ammattilaismallit niin kyllä niitä löytyy. Väärässä olit väittäessäsi, että malleja ei löydy.. mutta totta kyllä, kiistelemme turhaan :D.. lähinnä halusin korjata tämän epäkohdan.

    Edit: Nyt on lisätty puuttuvat D:t sinne ;)
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 29.12.2007
  10. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Nyt on kyllä Larmuskalla mennyt puurot ja vellit sekaisin. Eli minä väitin että DVD ja HDD kameroita ei yleensä pahemmin ole AV-in liitännällä varustettuja. Siis HDD kuten Hard Disk Drive = kovalevykamera. Löytyi kuitenkin yksi DVD-malli jonka tyypin tuossa kerroin. Nyt yhtäkkiä siirryttiin sitten HD-kameroihin (=HDV teräväpiirtomallit). Näitä taas on markinoilla miniDV-kasetille, HDD eli kovalevylle sekä DVD:lle tallentavia malleja. Näissäkin lähinnä miniDV-kasettimalleissa on DV-in mutta AV-in puuttuu näistäkin.

    Jos siis tarkoitat Canonin 4:llä HD-mallilla HG10,HR10,HV20 ja HV10 niin tuo eka on HDD-malli ilman AV-in liitäntää, HR10 taas on DVD-malli ilman AV-inniä, HV20 ja HV10 taas miniDV-malleja ja niistä löytyy sekä DV että AV-in. En jaksa jokaista mallia sinulle selostaa, varsinkin kun itse et ilmoittanut tarkkoja mallinumeroita. Tiedän että noita taulukoita voi olla hieman vaikea lukea ja ymmärtää mutta minulla on yli viiden vuoden harjoitus takana näissä ja voin vakuuttaa että tiedän mistä puhun. Esim. Canon ilmoittaa tiedot hieman eri tavalla kuin muut, esim. jos taulukossa lukee AV____KYLLÄ niin se tarkoittaa pelkkää ulos-liitäntää. Sitten vasta jos lukee Analoginen sisääntulo____KYLLÄ niin kamerasta löytyy tämä tarvittava AV-in liitäntä josta ollaan väännetty tässä kättä.

    Esim. tuo että Sonyllä olisi 9kpl DVD-kameroita videotulolla (s-video sisään) on aivan täyttä puppua. Kerro minulle edes yksi malli ja vielä mielellään linkki sille sivulle josta olet tiedot löytänyt niin katsotaan olinko väärässä. Minulla on kyllä varaa antaa periksi jos väitteeni todistetaan vääriksi.;)

    Katso peruskäsitteet kameramalleista vaikka tästä:
    http://www.videokamera.fi/

     
  11. op96354

    op96354 Member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    joo kiitti tiedoista.
     
  12. Larmuska

    Larmuska Guest

    Korjasin typot edellisestä viestistä, tuli vähän myöhään kirjoiteltua niin tuli virheitä, puihin edelleen HDD:stä mutta mielessä pyöri vaih Hard Disk (ei High Definition). En ole niin tyhmä, että ymmärtäisin a/v__kyllä kohdan myös IN-liitännäksi.. Itselläkin useamman vuoden käytännön kokemus kameroista.

    Tuossa linkki kaikista Sonyn DVD-kameroista, TAVALLISET HANDYCAM. Katso kohdat VIDEOTULO, S-VIDEOTULO ja ÄÄNITULO .. (S-video tarvitsee parikseen audion). Joudut hieman scrollaamaan sivusuunnassa, jotta löydät nämä kamerat.

    http://www.sony.fi/product/CompareP...DCR-DVD7E&models=DCR-DVD91E&models=DCR-DVD92E

    Sitä en tiedä tarkoittaako Sony tuolla pelkällä "Videotulolla" a/v:ta vai digitaalista.. Itse ymmärrän sen a/v:ksi koska digitaaliset on eritelty erikseen alla.

    Lue myös tämä vanhahko DCR-DVD101E preview http://www.cnet.com.au/camcorders/camcorders/0,239035915,240002546,00.htm
    "The supplied composite/S-Video cable lets you connect to a television for playback or to another source to transfer video from analog devices to DVD."

    Enää haluan kysyä, että onko se noin vaikeaa uskoa :)?
     
  13. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ymmärrät sen aivan oikein.

    Kyllä se vaikeaa oli mutta pitkin hampain minun täytyy myöntää että ainakin teoriatasolla olet sikäli oikeassa että tuollaisia malleja ainakin on ollut tarjolla Sonyn taholta. Itse kun olen enemmän näitä käytännön miehiä niin lähdin liikkeelle Sonyn tämän hetkisestä mallistosta jossa yhdessäkään ei ole analogisia tuloliitäntöjä, eli mallit tällä sivulla:
    http://www.sony.hu/view/ShowProductCategory.action?site=odw_fi_FI&category=SDH+DVD+Handycam

    Käytännössä myöskään noita Av-tulolla olevia malleja ei juuri missään kaupoissa ole näkynyt eikä eurooppalaisissa testeissäkään juuri esiintyneet. En tiedä meneekö näistäkin EU:n alueella se sama lisävero kuin DV-in malleista joka on johtanut kauppaliikkeita ja myös valmistajia karsastamaan kyseisten mallien tarjontaa.

    Joten tekisi mieli sanoa että ottelustamme tuli tasapeli mutta jotta sinulle ei tulisi paha mieli kun epäilin asiantuntemustasi niin sovitaan vaikka että voitit pistein 2-1...;)
     

Jaa tämä sivu