1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

HD Ready vai Full HD? - Katseluetäisyys & Testi

Viestiketju Televisiot -osiossa. Ketjun avasi 8500gt 26.12.2007.

  1. 8500gt

    8500gt Guest

    Sen verran jäi vaivaamaan täällä nuo HD Ready / Full HD keskustelut, että oli pakko testata sitä.

    Testikuva:
    Full HD
    http://picozilla.com/en/147223/fullhdtestpattern.png.html
    HD Ready (1366x768) koska useimpien panelit on tuolla resolla
    http://picozilla.com/en/147224/hdreadytestpattern.png.html

    Etäisyys jolta kuva näyttää harmaalta on etäisyys jolta et enää eroita yksittäisi pikseleitä. Kun kuvassa alkaa erottua tasaisen harmaan sijasta yksityiskohtia, silloin näet kuvan.

    Töllönä Samsung 37M86BD 37" jolla erotan yksityiskohdat 220 senttimetrin päästä. Tuohon voisin laskennallisesti todeta, että jos muut asiat eivät muutu kuin pikselin koko taulussa (eli resoluutio pienenee ja DPI arvo pienenee ja piksein koko suurenee) niin silloin voisin olettaa että HD Readyllä vastava yksityiskohtien erottamisetäisyys olisi 435 senttimetriä.

    Tämä siis minun silmilläni, iltasella muuten pimeässä kämpässä. (Tuohon näkökykyyn vaikuttaa kyllä vireystila, vuorokaudenaika, milloin on syönyt, väsymys, yleinen valaistus jne.) Mutta tuo nyt on tuollainen karkea kotitesti. Lisäksi pitää huomioida, että mun silmät on kyllä jo rappeutumaan päin, hyvänäköinen kakskymppinen näkee varmasti paremmin kuin meikäläinen.

    Joku muu voisi tietysti myös iskeä full hd ruudulle tuon testikuvan ja kertoa miltä näyttää. Ihan mielenkiinnosta!

    Tein vastaavan testin myös monitorilla ja sain sillä suhteessa kuva-alaan ja resoluutioon vastaavan arvon, jolloin käsittääkseni testi (vaikkakin säälittävällä otannalla) on yleisesti onnistunut.

    Jokainen voi itse testata mihin asti näkee ja miten näkee, jolloin voi tehdä omat johtopäätöksensä yleistettyjen "väitteiden" sijasta.

    - Kiitos!

    Tämä oli varsin mielenkiintoista ja informatiivista mielestäni. Kiitokset hyville juttukumppaneille, sai motivoitua itsensä tekemään pientä testiä.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 26.12.2007
  2.  
  3. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    George Lucas teki mokan kun pimeä uhka elokuvassa se lento väline oli tuiskuisessa autiomaassa tahrattoman kiiltävä kuin tehtaan linjalta just tullut tosin tuo on FX efektiin liittyvä
    Star Wars 1.2.3 on kuvattu täysin digitaalisesti tos PAL DVD oli ryssitty tallennus vaiheessa mutta jenkki (ntsc) kopio on puhtaan kaunista katseltavaa video tykiltä
    niin kuva on niin suuri kuinka läheltä sitä katsoo liian pieni kuva
    omasta mielestä 720p_video tykin tuoma kuva on hieno katon mielummin 120" kankaalta kuin 32" töllöstä leffan
    kyllä ainakin hyvät hifi liikeet antaa video tykin ym tavaraa viikonloppu testiin jos on oikeesti ostamassa
    testi kuvien laitto on melko turhaa koska kun ihmiset näkee sen ne katsoo sitä PC näytöltä ja monella on erillaisia näyttöjä ainakin mun Samsung_226bw on leffa käytössä surkeampi kuin mun Samsung_40" LCD töllö tai Optoman HD72 video tykki

    ite olen havinnut parhaaksi testiksi HD trailerit esim tää on huippu leffa jopa hävyttömän 10€ leffa lipun arvoinen
     

Jaa tämä sivu