Mikä mahtaa kusta...

Viestiketju Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä -osiossa. Ketjun avasi Warggoath 25.12.2007.

1. Warggoath

Warggoath Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Minulla on jotain 2-3 vuotta vanha tietokone josta meni tässä joulun alla näytönohjain paskaksi. Isäni osti siihen ATIn Sapphire X1950 GT näytönohjaimen jonka PITÄISI(pyydän huomioimaan sanan pitäisi, siksi isolla) olla yhteensopiva koneeni kanssa. Asensimme sen ja saimme toimimaan about 2 päivän ajaksi. Nyt kuitenkin windows xp home editionin käynnistyksen yhteydessä se kuitenkin kräshää ja näyttö vain pimenee. Kun katsomme laitteistoa vikasietotilassa huomaamme että ATIn ajuri paketti(uusin versio, huom) on asentanut ne ajurit 8 kertaa sinne. Se myös herjaa sitä että näytönohjain yrittää käyttää samaa muistia(tjsp) prosessorin kanssa.

Olen poistanut kaikki ylimääräiset ajurit ja käynnistänyt koneen uudestaan jollon a) ilmenee alkuperäinen ongelma eli näytön pimeneminen/koneen lamaantuminen b) windows xp käynnistyy muttei tunnista ajuria vaan kopioi sen uudelleen 8 kertaa sinne.

Edellinen näytönohjain oli Nvidian mallia, jos näillä olisi jotain yhteensopivuus ongelmia vai mikä on ongelma?

2.  
  3. Delf

Delf Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mikäköhän piirisarja emolevyssäsi on? Ja kai muistit poistaa kaikki NVIDIA:n ajurit ennen kun laitoit tuon x1950 gt:n kiinni?

4. Sebu92

Sebu92 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Koitahan poistaa kaikki vikasietotilassa ja asentaa ajurit uudelleen vikasietotilassa. Noin minulla on onnistunut pari kertaa, kun näyttö pimenee juuri ennen kun pitäisi kirjautua sisään.

5. stay

stay Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin ja parhaiten / perusteellisemmin ajurti poistuvat Driver cleaner nimisellä ohjelmalla.

6. Warggoath

Warggoath Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Dodiih, kokeilin tuota ajureiden asentamista vikasietotilassa ja tässä tulokset: Koneeni väittää että minulla ei ole ajureiden asentamiseen vaadittavaa hardwaree(ja kyllä, se näytönohjain on edelleen kiinni siellä missä sen pitääkin)taikka softwarea. Mistä tämä johtuu? Siitä että on vanhentunut BIOS tai emolevy? Kaikki muut osat kuin näytönohjain tässä koneessa ovat kuitenkin 2-3 vuotta vanhoja...

7. bokeh

bokeh Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Atin ajureita ei voi asentaa vikasietotilassa, nvidian voi

8. Sebu92

Sebu92 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Tuota en tiennytkään, aina ollut nvidian kortti näissä koneissa. Hyvä kun ilmoitit. Aina oppii uutta. :) Hyvää joulua kaikille.

Jaa tämä sivu